HORSCH Maestro - Všestranná technologie precizního setí
Dnes je 19.2. – svátek slaví Patrik

John Deere si připomněl 75 let vznětových motorů. Vývoj ukazuje řada traktorů R po současný 8RX 410

Zveřejněno: 13. 2. 2025

Na výstavě v Newarku pořádané v listopadu minulého roku byla pro návštěvníky přichystána speciální událost vytvořená k 75. výročí ikonického dvouválcového vznětového motoru John Deere, který se objevil poprvé v modelech řady R. Moderní traktor 8RX 410 je sice na hony vzdálený svému předchůdci z roku 1949, přesto však jde o přirozeného nástupce modelu R. Srovnání strojů této řady, kde ten nejstarší a nejnovější dělí tři čtvrtě století, ukazuje, jak se zemědělská technika v průběhu doby vyvíjela.

Traktor John Deere model R na dobové fotografii.

Dvouválcový vznětový motor John Deere přinesl v porovnání s benzinovými předchůdci řadu benefitů. Nešlo jen o výkonu, ale i obrovský nárůst točivého momentu, tažnou sílu a lepší spolehlivost. „Traktory s takovým točivým momentem byly v té době něco dosud nevídaného. Dvouválcové motory táhly doslova do posledního dechu a pokračovaly v práci i při extrémním zatížení,“ uvedl v pozvánce na výstavu Mark James, specialista na prodej produktů společnosti John Deere.

Model R nejenže připravil půdu pro další generaci výkonných vznětových motorů, ale také představil inovativní prvky, jako je vývodový hřídel (PTO), který umožňoval provoz nezávisle na převodovce a výrazně usnadňoval některé práce, jako například lisování sena. V rámci výstavy si návštěvníci mohli prohlédnout restaurované historické traktory, mezi nimiž kromě původního modelu R nechyběli ani následovníci v podobě modelů 70, 720, 730, 80, 820 a 830.

Model R z roku 1951 si na výstavě historické techniky v Newarku zachytila řada příchozích. Detaily si můžete prohlédnout na Youtube kanále Incredible John Deere. Zdroj: Incredible John Deere / Youtube
Model R z roku 1951 si na výstavě historické techniky v Newarku zachytila řada příchozích. Detaily si můžete prohlédnout na Youtube kanále Incredible John Deere. Zdroj: Incredible John Deere / Youtube

Pokrok, který přinesly traktory John Deere s dvouválcovými vznětovými motory, jako například modely 70, 720 a 730, se týkal též úspornosti. Podle údajů od John Deere stanovil model 70, uvedený na trh v polovině 50. let, rekord ve spotřebě paliva, který vydržel až do roku 1983, což poukazuje na nadčasovost této technologie. Samotný test spotřeby proběhl v Nebraska Tractor Test Laboratory v roce 1956, přičemž traktor 720 dosáhl při 100% zatížení přepočtené spotřeby paliva jeden galon na 17,97 koňských sil a hodinu. To je, počítám-li správně, cca 3,5 kWh na litr.

Konkrétně v letech 1949 až 1954 bylo v továrně John Deere ve Waterloo ve státě Iowa vyrobeno více než 21 000 traktorů Modelu R. Robustní a spolehlivý dvouválcový vznětový motor o objemu 6,8 litru a výkonu 47 v dalších dekádách sice nahradily pohonné jednotky tří-, čtyř-, šesti- nebo nebo osmiválcové, dieselové motory John Deere však stále reprezentují nejpohodlnější, nejúčinnější a ekologicky nejpřijatelnější řešení pro velké zemědělské a průmyslové stroje. I ve světě s širokou škálu produktů poháněných alternativními palivy a obnovitelnými zdroji energie.

Od roku 1960 byly traktory John Deere poháněny tří-, čtyř-, šesti- nebo nebo osmiválcovými motory a dodnes nabízejí špičkovou spotřebu paliva. Přestože se společnost John Deere zavázala nabízet širokou škálu produktů poháněných alternativními palivy a obnovitelnými zdroji energie, vznětové motory nadále reprezentují nejpohodlnější, nejúčinnější a ekologicky nejpřijatelnější řešení pro velké zemědělské a průmyslové stroje.