Novinky mají pomoci vypořádat se s problémy týkající se nedostatku pracovní síly, čímž navazují na první generaci autonomní technologie společnosti John Deere odhalenou před třemi lety. Druhá generace vylepšuje počítačové vidění, umělou inteligenci a rozšiřuje počet kamer, které strojům pomáhají orientovat se v prostředí.
„Naši zákazníci z oblasti zemědělství, stavebnictví a zemních prací se zabývají činností, kterou je třeba vykonat v určitou denní a roční dobu, kdy není k dispozici dostatek kvalifikované pracovní síly,“ uvedl v úvodu Jahmy Hindman, technologický ředitel společnosti John Deere a dodal: „Autonomie může pomoci tento problém řešit. Proto rozšiřujeme naši nabídku technologií, abychom umožnili většímu počtu strojů pracovat bezpečně a autonomně v jedinečných a složitých prostředích. Z toho budou těžit nejen naši zákazníci, ale i my všichni, kteří na ně spoléháme při zajišťování potravin, na nichž jsme každý den závislí.“ Když je zmiňována autonomie, tak je myšlen provoz plně bez řidiče, s minimálně stejnými (nebo lepšími) výsledky, než z obsluhou a při zachování přehledu o tom, co a jak stroj dělá.
Neustálý vývoj
Druhá generace autonomní sady přinesla řadu vylepšení. Rozšířil se počet kamer z šesti párů (stereo kamer) na 16 samostatných jednotek, které mají 360stupňový pohled do okolí. Zvýšila se kamerami sledovaná oblast z 16 na 24 metrů, zlepšila přesnost, vnímání hloubky scény i zpracování dat. To dovoluje plně autonomní provoz i u složitějších operací, než je orba a půdozpracující práce, na kterých začínal John Deere v první generaci. Podstatné je též navýšení maximální rychlosti (o 40 %), kterou se autonomní stroj může pohybovat a možnost agregace nářadí se širším záběrem.
Dodejme, že technologie se rychle vyvíjí a to jak z pohledu hardware, tak i na základě strojového učení z narůstajícího množství obrázků. Provoz je bezpečnější a produktivnější. „Jak jsme navrhovali první verzi, neuvažovali jsme s hmyzem jako s třídou objektu pro trénování. Když ale v noci zasvítí světla na můru, která má méně než unci (18 g poznámka redakce), zastaví se 18tunový traktor. Byla to softwarová chyba,“ uvádí úsměvnou historku z vývoje Willy Pell, CEO Blue River Technology.
Příkladem využití výše uvedené technologie je představený autonomní traktor John Deere 9RX. Počítá se však s možností dodatečné montáže sady i na jiné stávající velké traktory, které tak budou moci vykonávat autonomně stejné činnosti, jako autonomní 9RX.
Traktor 5ML, speciál do sadů
Uplatnění autonomní technologie je opravdu široké, ne vždy však lze použít stejné řešení. Další představený stroj, autonomní sadový traktor John Deere 5ML určený pro aplikaci postřiků, má ve výbavě navíc Lidar senzory, které mu pomáhají orientovat se při pohybu pod hustými korunami stromů. Vývojáři se u něho museli též potýkat s nespolehlivou orientací pouze pomocí GPS (horší nebo žádný signál pod stromy) i s jiným typem překážek – větve, osoby, různé dodávky, včelí úly apod. Dodejme, že zpočátku bude nabízen traktor se vznětovým motorem. Následná bateriová varianta má být srovnatelné velikosti se stávajícími dieselovými modely 5M/ML.
Záznam tiskové konference, spolu s videi a fotografiemi je dostupný na stránce https://ces2025.deere.com/.