ŠT 180 byl těžký kolový traktor (tahač), vyvinutý a vyráběný v Československu v letech 1968 až 1992. Kód názvu znamená Škoda – traktor (popřípadě tahač) a číslice udává přibližný výkon motoru v koních, v tomto případě tedy 180 k (132 kW).
Nápad postavit takový tahač vznikl roku 1968 ve východočeském JZD Dolany u Jaroměře a vzešel od tamního uznávaného konstruktéra a mechanizátora Karla Žďárského – základní ideou bylo postavit speciální víceúčelový zemědělský tahač s využitím maximálního počtu dílů ze sériových nákladních vozů (v tomto případě LIAZ 706 MT). Tento nápad se zalíbil i tehdejšímu ministru zemědělství a výživy Borůvkovi a pod jeho patronací byl postaven první funkční vzorek, který byl již na podzim 1969 představen veřejnosti na brněnském strojírenském veletrhu.
V průběhu 25 let tak bylo vyrobeno dohromady přes 10 000 vozidel ŠT 180 a všech jejích modifikací.
Postupem času bylo nutno tahač ŠT 180 modernizovat. Pokusy o zavedení hydrostatického řízení (či aspoň hydraulického řízení podle licence Sauer), nových kolových redukcí a ložisek vyzněly naprázdno. Namísto toho byl vyvinut podtyp ŠT 180 N se dvěma pracovišti řidiče pro práci v obou směrech a se zdokonalenou hydraulikou: zdvojená nádrž, chlazení zpětné větve hydraulického vedení a hydrostatické řízení pomocí ventilů ORSTA osazených nejprve pod volantem, později (protože při poruchách ojediněle došlo k jejich roztržení) umístěných pod kabinou. Zdrojem tlaku pro hydrauliku (o výši 16 až 20 MPa) je čerpadlo U32/32, poháněné řemenem od motoru. Přesněji řečeno jde o tandem čerpadel, jedna sekce slouží pro řízení a druhá pro pracovní hydrauliku.
Hezčí, pohodlnější a hlavně odpružená
Právě podtyp ŠT 180 N vlastní i pan Lubomir K., který si nepřál uvést celé jméno, redakce ale jeho příjmení zná. Pochází z okolí Považské Bystrice. S traktory pracuje každý den v lese a také patří mezi jeho koníčky. 15 let se věnuje traktorům typu ŠT 180. Podle jeho zkušeností patří ŠT 180 mezi nejspolehlivější traktory, které kdy provozoval.
Traktor ŠT 180 pochází z minulého století. Kabina je tedy už na dnešní poměry nepohodlná. Lubomir se rozhodl originální kabinu vyměnit za kabinu ze staršího nákladního vozidla DAF (EURO 3). „Úprava byla náročná, ale když se chce, všechno jde. Měl jsem k sobě pomocníky,“ uvedl majitel. Na traktoru upravil šasi, chladič, hydrauliku, řízení nádrže, sací a výfukové potrubí a čepy. Podle slov majitele je nová kabina oproti původní hezčí, pohodlnější a hlavně odpružená. Připojení kabiny k traktoru je řešeno jako u nákladních vozidel DAF, provedeno bylo jen pár drobných úprav. Po sklopení kabiny je umožněn přístup k motoru. Interiér kabiny DAF je původní. Kabina je odpružená.
Traktor dostal označení KVVALST-180.
Celá přestavba vyšla na 5 tisíc eur. Traktor je nyní na prodej.