Součástí vozového parku zemědělského podniku je přes 15 let také ŠT 180N. Tento traktor byl přivezen do podniku nejspíše odněkud z okolí Trenčína. Traktor nedávno podstoupil renovaci, která probíhala od začátku prosince roku 2020 a do 19. ledna letošního roku. Pracovali na ní tři lidé.
Motor traktoru byl nahrazen motorem po generální opravě. Dále se měnila lamela, přítlačný talíř, kapotáže, kompletní elektroinstalace, proběhla výměna čepů a pouzder na nakladači, oprava brzd, výměna provozních kapalin a montáž dvoumontáží. Traktor se také dočkal nové barvy.
Díly Ing. Ján Šimala sháněl různě po internetu, plechy si vyráběl svépomocí a ostatní díly dodala firma Ing. Vladimír Florek. „Sehnat díly není až takový problém, když většina dílů je dostupných ze Škoda 706. Problémem může být náprava, a to konkrétně diferenciály, které se v těchto traktorech vyráběly ve vícero provedení,“ uvedl Šimala. Renovaci ještě podstoupí lžíce nakladače a dojde i na repasi hydraulického rozvaděče. Podle Šimala je renovace časově i finančně náročná, vzhledem ke stáří a zůstatkové hodnotě stroje.
Šimala se domnívá, že při opravě takových strojů je důležité sehnat originální díly, nejlépe skladové zásoby z prvovýroby, repasované díly už moc nestojí. Dále je prý potřeba prohlédnout celý stroj. Na tomto stroji je poměrně dost dílů značně opotřebených, a ne vždy je jednoduchá jejich výměna. Ideální je se také při renovaci přiblížit co nejvíce k původnímu vzhledu stroje.
Šimala a jeho spolupracovníci si na Škodu/Liaz 180N zvykli, je to podle něj jednoduchý stroj, který dokáže spolehlivě sloužit prakticky při dusání siláže či senáže. Svojí hmotností je podle něj nenahraditelná. „Co se týče komfortu, dnes jsou v módě teleskopické nakladače, které jsou rychlejší, obratnější a v neposlední řadě i úspornější. Spolehlivost je ale jejich slabinou. Servisní náklady na údržbu takového stroje, jakým je teleskopický nakladač jsou dost vysoké. Celkové zhodnocení z mého úhlu pohledu je to, že je potřeba jít s dobou, ale vždy je potřeba mít v záloze stroj jakým je ŠT 180N, který už nejednou zachraňoval v okolních podnicích situace, když se pokazil nový stroj,“ uvedl na závěr Šimala.