Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Sovětský DT-20. Jeden z nejvyspělejších traktorů své doby měl unikátní otočené řízení pro práci v obou směrech

Zveřejněno: 15. 1. 2021

Souběžně s výrobou předchůdce DT-14 začal Charkovský traktorový závod (ChTZ) vyrábět traktor DT-20, psal se rok 1958. Traktor je vizuálně a technicky velmi podobný svému předchůdci. Při vývoji však byly provedeny určité změny. Jednak se zvýšil výkon ze 14 na 18 koní a jednak došlo ke změnám na klikové skříni a vestavěné manuální převodovce.

Traktor DT-20 v ruském muzeu

Traktor je osazen jednoválcovým naftovým motorem o výkonu 18 koní, který vyniká snadnou údržbou a ekonomickým provozem. Motor může pracovat v režimu se zvýšenými otáčkami - krátkodobě mohl být provozován při 1800 ot./min, kdy motor dodával výkon 14,6 kW (20 koní). Design traktoru ve srovnání s předchůdcem nesl jen nepatrné změny – nový byl třeba nápis na boku. Kromě toho se mírně změnily možnosti nastavení rozchodu kol. Traktor dokázal vyvinout rychlost od 5 až 17,6 km/h.

DT-20 se vyznačuje velkou univerzálností, zejména díky možnosti různých přestaveb. Traktor je schopen jízdy vpřed a vzad. Pracoviště obsluhy je proto přestavitelné. Díky této tehdy unikátní možnosti mohl traktor agregovat širokou škálu strojů a nářadí vpřed i vzad. Otočné řízení dodnes někteří výrobci traktorů nabízejí, uplatní se zejména u traktorů určených do lesního nasazení. Převodovka u DT-20 má šest rychlostních stupňů vpřed a pět rychlostních stupňů vzad.

Řízení ve vodorovné pozici bylo typickým znakem těchto traktorů
Řízení ve vodorovné pozici bylo typickým znakem těchto traktorů

Traktor se hodil pro práci v řádkových kulturách díky své velké světlé výšce a možnosti úpravy rozchodu kol. Díky úpravě koncových převodů bylo možné traktor traktor upravit tak, aby lépe manévroval mezi řádky na poli nebo poskytoval vyšší stabilitu pro možnost agregace těžšího nářadí. Využití nalézal při chovu skotu, pěstování zeleniny, v zahradnictví a na farmě.

Sériová výroba probíhala až do roku 1969, kdy byla výroba přerušena ve prospěch nového modelu T-25. Do tohoto okamžiku bylo vyrobeno 248 400 traktorů DT-20. Traktory jsou ještě na některých soukromých farmách v provozu. Během výroby existovaly různé modelové varianty, které se od sebe liší rozměry pneumatik, šířkou blatníků, typem podvozku (kolový nebo pásový) a rozvorem. Traktor se vyráběl bez kabiny, některé verze ale byly vybaveny lehkou střechou, která sloužila pouze jako ochrana před sluncem.

Seznam nesporných výhod traktoru zahrnuje malou spotřebu paliva a maziv, volný přístup ke komponentům pro údržbu a opravy. Konstrukce lehkého traktoru ale neposkytuje držáky pro zavěšení závaží, která jsou nezbytná při práci v těžkém terénu. Tento problém majitelé často řeší naplněním pneumatik vodou. Do nevýhod také patří nedostatečná ochrana řidiče před povětrnostními a teplotními vlivy. Až poslední vyráběné kusy disponovaly stříškou.

Charkovský traktorový závod (ChTZ) byl vybudován během stalinské industrializace v letech 1930-31. Do konce první pětiletky (konce roku 1932) v něm bylo vyrobeno 17374 traktorů. V roce 1936 bylo dosaženo 150 tisíc vyrobených traktorů. Po zahájení války s Německem továrna produkovala i improvizované lehké tanky ChTZ-16 (T-16) na traktorových podvozcích,“ uvádí server fronta.cz.