Dnes je 12.11. – svátek slaví Benedikt

Vlastníma rukama si zrenovoval traktorovou ikonu minulého století k úplné dokonalosti

Zveřejněno: 11. 3. 2019

Počátkem roku 1946 byla zahájena sériová výroba traktoru Zetor 25, která běžela až do roku 1961. Během této doby bylo vyrobeno 158 000 kusů. Traktory se vyráběly v nejrůznějších verzích a vyvážely se do více než 60 zemí světa. Jeden takový kus, v rozloženém stavu, se dostal do rukou traktorového nadšence, který z něj udělal výstavní kousek.

Stav po renovaci je fantastický.

Zetor 25 byl k dostání bez kabiny, s kabinou, v kolovém či polopásovém provedení. Například modely 25A a 25K se od sebe lišily světlostí přední nápravy, rozměry zadních kol, rychlostními převody a nastavením regulátoru vstřikovacího čerpadla. Prvně jmenovaný model (agregační typ) má nyní ve sbírce i pan Jaroslav Poláček z Náchodska.

Traktory jsou jeho koníčkem. Je s nimi v kontaktu každý den, neboť je zaměstnancem zemědělského družstva, které hospodaří na 2 200 hektarech půdy a pěstuje pšenici, řepku, cukrovku a kukuřici pro živočišnou výrobu. S renovací strojů začal před pěti lety. „Zetor 25A jsem koupil od známého. Traktor byl rozložen na jednotlivé díly a připraven na renovaci. Vždy se mi líbil tento typ a bylo mým snem ho vlastnit,“ řekl pan Poláček. Celý traktor si renovoval sám rok a půl ve svém volném čase a ve vlastní dílně. Takto rozsáhlá renovace je podle jeho slov finančně i časově náročná.

Traktor byl rozložen na jednotlivé díly a připraven na renovaci
Traktor byl rozložen na jednotlivé díly a připraven na renovaci

Jak už bylo zmíněno, modely 25 mohly mít i kabinu. „Původně byl traktor s kabinou, ale z důvodu velmi špatného stavu kabiny a blatníků jsem zvolil úpravu traktoru bez kabiny a blatníky jsem nahradil tzv. „lízátky“,“ vysvětlil pan Poláček. Kvalitu traktorů potvrzuje fakt, že při kompletní renovaci byly vyměněny pouze následující díly: náboje na přední kola, víko převodovky a spojková lamela - ostatní součástky jsou původní, pouze prošly renovací. Co se týče motoru, ten byl získán v plně rozloženém stavu, jednotlivé díly se musely postupně sestavit. „Náhradní díly jsem převážně objednával u firem, které se těmito traktory zabývají. Některé díly jsem získal od svých kamarádů, kteří také renovují. Všechno se mi podařilo sehnat, ale ještě bych potřeboval originální třetí bod na závěsné nářadí. V současné době se dá na trhu sehnat originální díl i jeho imitace,“ prozradil pan Poláček a popsal nám též i postup náročné renovace: „Ze stroje jsem očistil starou barvu. Nejdříve jsem se věnoval opravě brzd, poté jsem se věnoval motoru a následovala renovace přední nápravy. Potom došlo k sestavení samotného traktoru a následoval nástřik barvou základní a vrchní syntetickou.“ Zbývá dodělat držáky zadních světel dle originálu. Dozvěděli jsme se, na co je potřeba i při renovaci dávat pozor. „Velký pozor se musí dávat při seřizování motoru, kritické místo je usazování ojnice na „klikovku.“

Nejprve se provedl nástřik základní barvou a pak syntetickou.
Nejprve se provedl nástřik základní barvou a pak syntetickou.

Pan Poláček žádné jiné historické traktory zatím nevlastní, pustil se však nyní do renovace zemědělského nářadí: „Nyní se věnuji zemědělskému nářadí za traktor (samovaz, polonesená žací lišta, dvojradličný pluh a nesený vyvorávač brambor zvaný „čert“).“

Renovovanému traktoru Zetor 25A již aktivní služba v zemědělství skončila a už druhým rokem dělá parádu na různých výstavách historické zemědělské techniky.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Lenka Poláčková

Tématické tagy