Dnes je 30.10. – svátek slaví Tadeáš

Mají pouze těžké pneumatiky dlouhou životnost? Ne tak docela

Zveřejněno: 20. 7. 2022

"Váží více, takže je robustnější a vydrží déle." Jsme si jisti, že tato rovnice je skutečná, že opravdu funguje? Technici společnosti BKT, jednoho z největších výrobců terénních pneumatik na světě, v tomto článku odhalí podrobnosti a parametry, které ovlivňují hmotnost pneumatiky.

Pneumatiky používané pracovními vozidly, ať už jde o traktory nebo nakladače do lomů, musí být schopny zaručit velmi rozdílné výkony.

Je opravdu velmi často slyšet, že čím je pneumatika těžší, tím je kvalitnější, protože obsahuje více materiálů a je tudíž odolnější. Hmotnost a kvalita spolu jistě mohou souviset, ale nemělo by nás překvapit, že pneumatika zkonstruovaná pro vysoké zatížení, která je stejně velká jako ostatní, může být těžší, protože prvky, které zpevňují její konstrukci, ovlivňují celkovou hmotnost.

Pneumatiky používané pracovními vozidly, ať už jde o traktory nebo nakladače do lomů, musí být schopny zaručit velmi rozdílné výkony. V závislosti na použití může být jejich konstrukce doplněna o různé komponenty, takže je možné u stejného modelu najít výrazný rozdíl v hmotnosti. V pneumatice se na hmotnosti nejvíce podílí běhoun, ale v úvahu je třeba brát i prvky, jako je pás, rameno, patka a plášť, které každý výrobce testuje a upravuje, aby vyvážil výkon a náklady. BKT například používá větší množství materiálu na patce pneumatik.

Kolik však pneumatika váží? Jen pro pochopení pojmů a také pro uspokojení pocitu zvědavosti lidí uvádíme několik příkladů z řad nejprodávanějších pneumatik BKT:

Největší zemědělskou pneumatikou BKT je BKT AGRIMAX RT 600 v rozměru IF 1250/50 R 32 a váží 643,52 kg. Tato pneumatika je ideální pro práci na trávnících a půdách, které vyžadují zvláštní pozornost. Pneumatika má menší hloubku dezénu a zvláštní zaoblený tvar ramene.

Nejtěžší pneumatikou v nabídce OTR je naopak BKT EARTHMAX SR 468 v rozměru 40.00 R 57. Tento obr s hmotností 3 819,80 kg určený pro sklápěče je vybaven konstrukcí All Steel, která zajišťuje větší odolnost pláště. Pneumatika má speciální konstrukci běhounu se směsí omezující vnikání tepla. Běhoun zajišťuje extrémní odolnost ve velmi náročných podmínkách.

Mezi nejmenšími pneumatikami najdeme v segmentu AG pneumatiku BKT LG 306 v rozměru 11X4.00-5 s hmotností 1,17 kg: pneumatika je vhodná pro provoz na travnatých plochách, vhodná je pro sekačky a v některých rozměrech také pro malé traktory. Díky specifické konstrukci běhounu je pneumatika šetrná k půdě a trávníku.

V průmyslové řadě je nejmenší pneumatikou BKT LIFTMAX LM 81 v rozměru 150/75 R 8 o hmotnosti 9,25 kg: je speciálně navržená a konstruovaná pro vysokozdvižné vozíky a speciální traktory. Má odolný a robustní běhoun, který spolu s antistatickou směsí zajišťuje vynikající jízdní vlastnosti i při větším opotřebení a dlouhou životnost.

Dvě nejžádanější zemědělské pneumatiky BKT mají minimální rozdílnou hmotnost, vyznačují se však stejnou velikostí. První z nich je však navržena speciálně pro výkonné traktory (nad 250 koní) a je vybavena technologií IF, zatímco druhá pneumatika je vybaven technologií VF. Řeč je o pneumatice BKT AGRIMAX FORCE ve velikosti IF 710/70 R 42 CFO. Její hmotnost je 347,4 kg oproti 340,84 kg u pneumatiky BKT AGRIMAX V-FLECTO VF 710/70 R 42.

A nyní příklad ze sortimentu OTR pneumatik: mezi nejžádanější produkty patří pneumatika BKT EARTHMAX SR 30, která v rozměru 20,5 R 25 váží 241,6 kg. Je ideální pro malé až střední nakladače.

Společnost BKT je uznávána jako jeden z nejvýznamnějších výrobců terénních pneumatik na světě, a to díky angažovanosti v co nejširším spektru odvětví: zemědělství, průmysl, zemní práce, těžební průmysl, zahradnictví a ATV. Každá pneumatika je navržena podle toho, kde bude provozována. Robustnost, rychlost, samočisticí vlastnost, odolnost proti průrazu, to jsou jen některé z vlastností, které požadují ti, kdo si pneumatiku kupují.

Dnes je hmotnost stále v centru vývoje nových pneumatik. Z tohoto důvodu firma BKT investuje do výzkumu, aby podporovala vývoj stále lehčích pneumatik. S lehčí pneumatikou by se například snížil valivý odpor, což by mělo za následek snížení spotřeby a s tím spojený negativní dopad na životní prostředí, nemluvě o snížení nákladů na použité materiály.