Dnes je 12.11. – svátek slaví Benedikt

Očekávaná novinka v ČR. Fendt 200 Vario převzal komfortní funkce z větších modelů

Zveřejněno: 1. 5. 2021

Nová generace traktorů Fendt 200 Vario přichází s koncepcí ovládání FendtONE převzatou z traktorů vyšších modelových řad. S počátkem platnosti emisní normy Stage V a s uplatněním větší kabiny narostly traktory do nových rozměrů. Stále si však zachovávají typické přednosti jako je nízké těžiště či vynikající schopnost manévrovatelnosti. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou inovace zjednodušující každodenní práci s těmito traktory.

Konvenční a speciální traktory řady Fendt 200 Vario v nové generaci. Zdroj foto - Milan Jedlička

Závěrem loňského roku byla oficiálně představena nová modelová řada traktorů Fendt 200 Vario včetně speciálních verzí do vinic a sadů. První kusy traktorů dorazily do České republiky a díky společnosti AGROMEX, výhradnímu zástupci značky Fendt pro český trh, se s nimi naše redakce mohla blíže seznámit.

Než se pustíme do výčtu novinek a předností, nejprve nové traktory zařadíme do kontextu výrobního portfolia značky Fendt. V prvé řadě je třeba zmínit, že traktory Fendt 200 Vario patří mezi nejmenší, které tento výrobce v současnosti vyrábí. K dispozici jsou modely Fendt 207, 208, 209, 210 a 211 Vario, jež pokrývají výkonový rozsah od 79 do 124 koní (maximální výkon podle normy ECE R120). Nabídku speciálních traktorů tvoří taktéž pět modelů se shodným výkonem, navíc rozdělených do verzí F, V nebo P. Traktory jsou k dispozici ve výbavových stupních Power, Profi a Profi Plus, přičemž nově přibyly i podskupiny, takže lze výbavu ještě více přizpůsobit požadavkům zákazníka.

Svým provedením se traktor přibližuje větším modelům

Byť traktor, co se do rozměrů týče, o několik centimetrů narostl, stále si zachovává kompaktní rozměry. Konstrukci šasi, uložení náprav, typ motoru a celkovou koncepci stroje inženýři zachovali. Nový vzhled traktoru pokračuje v nastolené tvarové linii větších modelů. U předchůdce jsme byli zvyklí na umístění naftové nádrže v motorovém prostoru pod kapotou, na níž byl umístěn otvor, přes který probíhalo plnění paliva. Nádrž se nyní přemístila na obvyklejší místo, tedy ke schodům. Nádrž pod kapotou však nezmizela, slouží nyní pro kapalinu AdBlue, protože tříválcový motor AGCO Power splňuje emisní normu Stage V. Využívá k tomu oxidační katalyzátor (DOC), filtr pevných částic (DPF) a selektivní katalytickou redukci (SCR), recirkulaci výfukových plynů zde nenajdeme. Tomu byla uzpůsobena i čelní maska kapoty – nachází se pod ní nově uspořádané chladiče s optimalizovaným chlazením motoru. Přítomen je i ventilátor Visctronic, který je elektronicky nastavován podle požadovaného chladicího výkonu, při práci je tichý a úsporný. Díky výše zmíněné emisní normě v motoru přibyla hydraulická zdvihátka, majitel tak už nemusí řešit seřizování vůle ventilů v nastavených periodách, což byla až na výměnu olejů doposud jediná nutná údržba.

Řada Fendt 200 Vario, včetně speciálů, převzala od větších modelů systém DynamicPerformance, navyšující výkon strojů o 10 koní. Toto zvýšení přitom není podmíněno sepnutím vývodového hřídele, hydrauliky či dosažením určité rychlosti stroje, jako je tomu běžně u jiných podobných systémů na trhu. Výkon je totiž navyšován dynamicky podle spotřeby přídavných spotřebičů jako jsou alternátor, klimatizační kompresor nebo ventilátor.

Pokud chtěl uživatel u předchozí generace používat hydraulicky poháněné čelní nářadí, předcházelo tomu obtížné natažení hydraulických hadic nad přední nápravu k držáku hadic umístěnému na boku u kapoty v oblasti, kde se nacházejí rychlospojky. To u nové generace neplatí, rychlospojky jsou integrovány v přední části stroje vedle světla. Přepracování se dočkala i hydraulika, která nyní umožňuje jemné ovládání čelních i zadních ramen závěsu přímo z loketní opěrky přes proporcionální tlačítka.

Pod kapotou se udály změny. Optimalizováno bylo chlazení a přibyly systémy nutné pro splnění emisní normy Stage V. Zdroj foto - Milan Jedlička
Pod kapotou se udály změny. Optimalizováno bylo chlazení a přibyly systémy nutné pro splnění emisní normy Stage V. Zdroj foto - Milan Jedlička

Zadní závěs traktoru nabízí možnost instalace čtvrtého hydraulického okruhu. Prohlížený model disponoval koncovkou Powerbeyond, beztlakou zpátečkou a zpátečkou s mírným protitlakem pro agregaci moderních strojů. Na závěsu zůstala páka pro aretaci polohy ramen, přičemž v případě takového zajištění je deaktivován magnetický spínač a ramena nereagují na žádný ovladač v kabině. Přítomen je nově i vysoušeč vzduchu pro brzdový systém převzatý z větších modelů. K dispozici jsou různé typy závěsných systémů včetně komfortní varianty plnící funkci jak typu K-80, tak Piton Fix. Hydraulické okruhy, ramena závěsu či vývodovou hřídel lze nově ovládat i přes tlačítka umístěná na blatníku.

Míříme do kabiny se zcela novým ovládáním FendtONE

Traktor komunikuje s dokumentačním systémem Fendt Task Doc, jehož součástí je i funkce plánování prací a správy strojového parku či farmy. To znamená, že pouhými několika kliknutími v aplikaci FendtONE může vedoucí farmy vytvořit pracovní úkoly v kanceláři a odeslat je přímo do traktoru. Komunikace je zajištěna i opačným směrem, a to v případě, kdy obsluha dokumentuje svoji práci a údaje chce odeslat do kanceláře. FendtONE také disponuje rozhraním k nezávislé platformě pro výměnu dat Agrirouter. Ta umožňuje příjem a sdílení dat mezi farmami, stroji či podniky služeb.

Nová loketní opěrka. Tlačítky lze ovládat plovoucí polohu ramen, silovou či souvraťovou automatiku. Zdroj foto - Milan Jedlička
Nová loketní opěrka. Tlačítky lze ovládat plovoucí polohu ramen, silovou či souvraťovou automatiku. Zdroj foto - Milan Jedlička

Největší změny se odehrály v kabině a v oblasti ovládání traktoru. Systém mechanického odpružení a uchycení kabiny se dočkal vylepšení s cílem zvýšit komfort. Klimatizovaná čtyřsloupková kabina narostla do výšky, obsluha má nyní nad hlavou více místa, nohy si je také možné díky více prostoru na podlaze pohodlně natáhnout. Zejména při jízdě po silnici je pak vítanou změnou přemístění plynového pedálu více doprava tak, aby se nacházel hned vedle brzdového pedálu. V celé kabině je hned několik USB zástrček a napájecích kabelů pro externí ovládací terminály strojů.

Terminál lze ovládat dotykově, ale i tímto otočným voličem na sloupku řízení. Zdroj foto - Milan Jedlička
Terminál lze ovládat dotykově, ale i tímto otočným voličem na sloupku řízení. Zdroj foto - Milan Jedlička

Kromě odpružené sedačky obsluhy se myslelo i na sedačku spolujezdce, která je nyní komfortnější, kvalitně polstrovaná a lépe složitelná. Kabina dále disponuje větším množství odkládacích prostor, nápoje a jídlo lze uchovávat v zabudovaném chladicím boxu. Pro práci v zimním období je k dispozici nový systém vytápění prostoru nohou. Až deset výdechů topení/klimatizace na sloupku řízení, v prostoru nohou a na střeše kabiny zvyšuje pracovní komfort. Nejzásadnější inovací je větší střešní okno, které od čelního skla odděluje užší příčka. To vše poskytuje o poznání lepší výhled na čelní nakladač. Střešní okno disponuje roletkou. Čelní okno je možné vyklopit směrem ven, lze jej rovněž zastínit stínítkem.

Hlavní terminál disponuje kartami, které jsou rozdělené do volně konfigurovatelných polí. Zdroj foto - Milan Jedlička
Hlavní terminál disponuje kartami, které jsou rozdělené do volně konfigurovatelných polí. Zdroj foto - Milan Jedlička

Traktory řady Fendt 200 Vario mají již v základní výbavě nový koncept ovládání FendtONE nabízející vysoce adaptabilní ovládací prvky. S softwarovým rozvojem koncepce FendtONE budou následovat další rozšíření a integrace nových ovládacích možností. Každý traktor, nehledě na výbavu, je namísto klasické přístrojové desky vybaven joystickem a 10palcovým displejem na sloupku řízení. Displej informuje o všech základních provozních údajích traktoru (směr jízdy, rychlost, stav provozních kapalin a další). Přes tento displej, ovládaný otočným voličem umístěným na boku sloupku řízení, lze tlačítkům na joysticku přiřazovat různé funkce. Až ve vyšších stupních výbav je přítomen druhý dotykový, 12palcový terminál na loketní opěrce. Přiřazovat funkce tlačítkům na joysticku, loketní opěrce a provádět další různá nastavení lze přes tuto obrazovku (ovládá se stejně jako tablet) nebo přes již zmíněný otočný volič.

Každý traktor, nehledě na výbavu, je namísto klasické přístrojové desky vybaven joystickem a 10palcovým displejem na sloupku řízení. Zdroj foto - Milan Jedlička
Každý traktor, nehledě na výbavu, je namísto klasické přístrojové desky vybaven joystickem a 10palcovým displejem na sloupku řízení. Zdroj foto - Milan Jedlička

Traktor má vždy ve výbavě joystick, na přání může být opatřen i druhou křížovou či víceúrovňovou pákou. Terminál přichycený k loketní opěrce disponuje kartami (může jich být až 13) rozdělenými do polí. Mezi kartami se přechází dotykově nebo přes otočný volič. Každé pole je určeno pro zobrazení některé z mnoha funkcí stroje. Je na obsluze, jaké údaje si zvolí, aby se na jednotlivých polích zobrazovaly, či na jaké karty chce daná pole umístit. Jednotlivá pole lze spojovat k sobě, což je vhodné zejména při zobrazení mapy navigace. Jednoduše lze spojit třeba čtyři pole k sobě, v důsledku čehož se obraz autopilotního systému VarioGuide zvětší a ostatní pole upozadí. Velký monitor je vhodný pro zobrazování a ovládání funkcí ISOBUS kompatibilních závěsných strojů. Novinkou je paměť pro přední i zadní osvětlení, u něhož lze i nastavit dobu svícení po opuštění traktoru. Zachována byla symbolika ovládání, takže obsluha staršího traktoru při přesednutí do nového nebude tápat. Tlačítka joysticku jsou barevně i světelně odlišena podle toho, jaká funkce jim byla přiřazena. Například tlačítka souvraťového managementu může obsluha využít i ke zcela jiným účelům, třeba k ovládání hydraulických rozvaděčů. A co když se na traktoru střídá více pracovníků? I na to Fendt pamatoval a umožnil nastavení celého konceptu FendtONE uložit. Po usednutí za volant pak dojde například k automatickému nastavení klimatizace, automatického řízení a zpřístupnění zakázek podle osoby, která dané nastavení uložila.

Konstrukci šasi, uložení náprav, typ motoru a celkovou koncepci stroje inženýři zachovali. Konvenční typ traktoru nyní může z továrny vyjíždět i na kultivačních kolech. Zdroj foto - Milan Jedlička
Konstrukci šasi, uložení náprav, typ motoru a celkovou koncepci stroje inženýři zachovali. Konvenční typ traktoru nyní může z továrny vyjíždět i na kultivačních kolech. Zdroj foto - Milan Jedlička

Hlavní terminál vždy obsahoval otočný ovladač určený kupříkladu k nastavování hodnot průtoků či rychlostí tempomatů. I když fungoval dobře, ne vždy bylo ovládání komfortní – zejména při jízdě. Nyní je tento ovladač integrován do joysticku, takže je možné pohodlně ovládat tempomaty či nastavovat agresivitu převodovky jedním prstem. Tlačítky na joysticku lze ovládat funkce motoru a převodovky či hydraulické ventily. Všechna další důležitá tlačítka, třeba na ovládání funkcí tříbodového závěsu (zdvih ramen, plovoucí poloha apod.), jsou v dosahu ruky. Pomocí křížové či víceúrovňové páky (vedle joysticku) se ovládá čelní nakladač spolu s reverzací, již tak není zapotřebí ovládat u volantu druhou rukou. Díky elektronice lze přes tuto páku ovládat i nespočet funkcí různého připojeného příslušenství.

Tříbodový závěs dokáže připojené nářadí odlehčit a přenést jeho hmotnost na traktor Zdroj foto - Milan Jedlička
Tříbodový závěs dokáže připojené nářadí odlehčit a přenést jeho hmotnost na traktor Zdroj foto - Milan Jedlička

Speciální traktory do vinic a sadů

Speciální traktory Fendt 200 Vario F/V/P (verze se liší kabinou, šířkou nápravy a provedením závěsů), které v nové generaci narostly o pár centimetrů do délky, využívají stejný koncept ovládání a loketní opěrky s tím rozdílem, že hlavní terminál je s ohledem na omezené vnitřní rozměry kabiny umístěn na stropu nad volantem. Pozici terminálu lze regulovat tak, aby na něj měla obsluha vždy dobrý výhled.

Design traktorů pokračuje v nastolené tvarové linii větších modelů. Traktory jsou poháněny stejnou pohonnou jednotkou vyhovující emisní normě Stage V. V motorovém prostoru se nově nachází reverzní ventilátor měnící naklopení svých lopatek. Ten se bude hodit zejména při mulčování sadů, kde poletuje prach a tráva.

Další novinky opět hledejme v detailech, třeba u zadního okna se nachází utěsněné průlezy pro kabely externích terminálů. Traktor disponuje LED osvětlením, přičemž brzdová světla jsou nyní přichycena k rámu kabiny. Na blatnicích opět nalezneme tlačítka pro externí ovládání ramen a hydraulických okruhů. Hydraulické vybavení traktoru zůstalo stejné, k mání je zubové čerpadlo nebo čerpadlo Load Sensing. Spodními rameny zadního závěsu u verzí F/V lze pohybovat nejen nahoru a dolů, ale i hydraulicky je vysouvat do strany. V praxi se tato funkce využije tehdy, když připojené nářadí začne při práci ve svahu „ujíždět”. O vysouvání ramen se starají písty nebo mechanické šrouby, v prvním uvedeném případě je ovládání komfortnější. K dispozici je i přední závěs, stejně jako upínací deska mezi nápravami pro připojení dalšího příslušenství. Po stranách traktoru jsou nově rozvržené hydraulické okruhy, celkově je k dispozici až sedm hydraulických okruhů uprostřed a čtyři vzadu.

Traktory z výroby lze nově objednat s filtračním systémem splňujícím nejvyšší ochranu kabiny kategorie 4. Ve střeše kabiny se nachází filtr pro běžnou ventilaci zachycující prach a nečistoty, který není určen pro zachycování aerosolu z postřiků. Hned vedle něj je instalován filtr pro kategorii 4. Mezi těmito filtry se nachází mechanizmus se vzduchotěsnou klapkou přepínající proudění vzduchu do jednotlivých filtrů. Když je aktivována filtrace nebezpečných látek, vzduch proudí přes uhlíkový filtr, pro běžnou filtraci lze zařízení přepnout na klasický filtr. Uhlíkový filtr tak není již nutné po práci demontovat. Přepínání mezi jednotlivými filtracemi provádí obsluha pohodlně přes menu v ovládacím terminálu.

Je tomu téměř jedenáct let, kdy Fendt představil malé traktory řady 200 Vario, v té době nejmenší traktory na trhu s plynulou převodovkou. Dosud jich bylo vyrobeno tisíce kusů a vše nasvědčuje tomu, že na prodejní úspěchy naváže i nová modelová řada s vylepšenou elektronikou, která je lépe integrovaná do stroje jako celku. Osvědčené prvky přitom zůstávají, stejně jako přitažlivost pro zákazníky, kteří hledají prémiový traktor o výkonu od 79 koní.