Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Pneumatiky a svahy – Jak se s tím vypořádat?

Zveřejněno: 15. 5. 2023

Řídit třítunový zemědělský stroj na poli je jedna věc, dělat totéž na svazích je něco zcela jiného. A nejde jen o provozní obtíže a mechanickou námahu stroje. Jde především o bezpečnost řidiče. Riziko převrácení nebo nehody je v určitých situacích velmi vysoké. Z tohoto důvodu výrobci traktorů i pneumatik každoročně modernizují a vylepšují své produktové řady s cílem zvýšit bezpečnost a výkonnost.

Pneumatiky a svahy – Jak se s tím vypořádat?

V průběhu let provedli výrobci pneumatik mnoho případových studií a díky neustálému dialogu s uživateli shromáždili zpětnou vazbu a údaje. Na základě zkušeností z praxe je tým odborníků schopen navrhnout, který výrobek nejlépe vyhovuje požadovanému typu provozu. Pokud jde o bezpečnost, nabývá tento typ poradenství ještě většího významu.

Co je třeba vzít v úvahu při výběru nejlepší pneumatiky pro provoz na svazích?

Těmito faktory jsou tlak, běhoun, šířka, struktura, stopa, směs a velikost. Všechny tyto údaje je třeba sladit s dalšími parametry v závislosti na typu zařízení, na kterém budou pneumatiky namontovány, typu provozu, provozní době a podmínkách, sklonu terénu atd.

Tlak v pneumatikách

Pokud pracujete na svazích, je to nejdůležitější parametr. Častým rizikem nedostatečně nahuštěné pneumatiky je, že boční síly způsobí sklouznutí pneumatiky z ráfku. Pokud sklon svahu přesáhne 11°, dochází k silnému mechanickému namáhání bočnice a patky pneumatiky, což má za následek poškození a případné prasknutí patky.

Nebo ještě hůře: Pokud na svazích používáte například radiální pneumatiky s doporučenými hodnotami tlaku vzduchu pro běžné zemědělské použití, nemusí tyto pneumatiky vydržet dodatečnou hmotnost v důsledku nárůstu bočních gravitačních sil. To by mohlo vést k potenciálnímu a nebezpečnému převrácení stroje.

Doporučený minimální tlak pro běžné podmínky je 0,6 baru, ale při provozu na svazích se sklonem do 20 % lze tlak zvýšit až o +25 %, aniž by byla překročena maximální jmenovitá hodnota tlaku huštění pneumatik. Tlak je třeba zvýšit podle konkrétního sklonu svahu. Proto se doporučuje provést pečlivou analýzu rozložení zatížení.

Z technického hlediska existuje při jízdě do kopce nebo z kopce několik výhod plynoucích ze zvýšeného tlaku, jako je lepší přilnavost patky ke kolu (zajišťující větší stabilitu patky na styčné ploše patky a ráfku); snížené prohnutí bočnice a optimální stopa na zemi, která usnadní správné odvalování pneumatiky a optimalizuje její trakci.

Běhoun a velikost pneumatik

Tyto prvky také ovlivňují bezpečnost a výkonnost pneumatik na svazích. Radiální pneumatiky jsou obecně nejběžnějšími výrobky používanými při jízdě na svahu, a to jak pro traktory, tak pro kombajny. Ve srovnání s běžnými pneumatikami mají ve skutečnosti plošší a širší stopu na zemi, čímž zajišťují lepší trakci a boční stabilitu.

Správný dezén zlepšuje výkonnost stroje na kluzké trávě a umožňuje odvalování bez poškození půdy, na které se operace provádějí.

Nezapomínejme, že menší prokluzování znamená lepší účinnost, což vede k větší úspoře paliva a menšímu opotřebení pneumatik. Pokud jde o velikost pneumatik, jsou vhodnější pneumatiky s menším průměrem a větší šířkou, protože zaručují lepší stabilitu.