Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Podívejte se, jak moc se změnil nový travní traktor Kubota ve srovnání s předchůdcem

Zveřejněno: 29. 7. 2021

Jak velký posun oproti předchůdci představuje nový travní traktor Kubota G231 s tříválcovým motorem o výkonu 23 koní a dvounožovým sečením se záběrem 1,22 metrů?

Travní traktory řady G byly speciálně vyvinuty pro zákazníky z klíčových segmentů, jako jsou obce či firmy zabývající se službou sečení trávy a majitelé velkých nemovitostí. Zdroj foto - Milan Jedlička

V minulém článku jsme se věnovali inovovaným malotraktorům a kompaktním traktorům řady L1 a L2. V Sudicích na Blanensku byla novinářům prezentována i nová generace travních traktorů řady G.

Travní traktory řady G byly speciálně vyvinuty pro zákazníky z klíčových segmentů, jako jsou obce či firmy zabývající se službou sečení trávy a majitelé velkých nemovitostí. V nové řadě se nachází pět modelů o výkonu 23 a 26 HP. Modely jsou standardně osazeny motory Kubota, provedení vyprazdňování koše LD (na zem), nebo HD (do výšky) a záběrem sečení 122 nebo 137 cm. Model G231 HD byl v Sudicích srovnán se svým předchůdcem G23-II. Travní traktory Kubota mají mezi uživateli dobrou pověst pro svou spolehlivost. První generace travního traktoru vycházela z osvědčených komunálních traktorů.

Osvědčené prvky zůstaly, nové detaily usnadní práci

Nový model se od svého předchůdce koncepčně neliší, obsahuje však podstatná vylepšení. Už na první pohled zaujme nový vzhled. Pokud se bude chtít obsluha dostat do motorového prostoru, už nebude muset demontovat boční kryty. Celý motor je u nového modelu schovaný pod jednodílnou kapotou. Všechny důležité komponenty motoru jsou tak na dosah rukou. Travní traktor G231 je robustní, šasi je vyrobeno ze svařence (nikoliv ze zohýbaného plechu) – výhodou je jednodušší provádění případných oprav.

Model G231 HD byl v Sudicích srovnán se svým předchůdcem G23-II. Travní traktory Kubota mají mezi uživateli dobrou pověst pro svou spolehlivost. První generace travního traktoru vycházela z osvědčených komunálních traktorů. Zdroj foto - Milan Jedlička
Model G231 HD byl v Sudicích srovnán se svým předchůdcem G23-II. Travní traktory Kubota mají mezi uživateli dobrou pověst pro svou spolehlivost. První generace travního traktoru vycházela z osvědčených komunálních traktorů. Zdroj foto - Milan Jedlička

Nové travní traktory jsou k dispozici s vysokozdvižným vyklápěním zásobníku trávy na zem či do kontejneru. Zatímco u předchůdce se zvednutý zásobník zajišťoval složitým mechanismem (aby na nikoho nespadl), u nového modelu je pojistka řešena jednodušším způsobem – obsluha už nemusí používat závlačku. Zásobník lze zvednou do výšky 197 cm, což je o 5 centimetrů více ve srovnání s předchůdcem.

Celý motor je u nového modelu schovaný pod jednodílnou kapotou (vlevo). Do motorové části se tak lze dostat jednodušeji ve srovnání s předchozí generací (vpravo). Zdroj foto - Milan Jedlička
Celý motor je u nového modelu schovaný pod jednodílnou kapotou (vlevo). Do motorové části se tak lze dostat jednodušeji ve srovnání s předchozí generací (vpravo). Zdroj foto - Milan Jedlička

Další inovaci můžeme vidět v oblasti zadního průchodu, kde proudí tráva přes tunel do zásobníku. Tunel je velký a díky patentované převodovce traktoru neobsahuje překážky – tráva může proudit plynule bez ucpávání. Tvar skeletu v oblasti sečení byl optimalizován, takže stroj trávu lépe seče i sbírá. Díky tomu se zvýšila pracovní rychlost. Čistící klapka v tunelu zůstala. Dvounožové sečení je zcela bez řemenů. Mezi noži se nachází převodovka složená z ozubených úhlových kol v olejové lázni. Toto řešení zajišťuje vysoký výkon sečení a minimální opotřebení komponentů.

Lepší ergonomie

Novinkou je joystick Kross Control. Při pohybu doprava/doleva dojde ke zvednutí sečení a při pohybu dopředu/dozadu ke zvedání zásobníku. Při zmáčknutí tlačítka na joysticku a pohybu dopředu/dozadu dojde k vyspání zásobníku. Zvednutí, vysypání a spuštění zásobníku nyní zabere kolem 14 sekund (nejrychleji v této kategorii sekaček) – u předchůdce hodnota činila 22 sekund. I když se jedná o pár sekund, tak v přepočtu na pracovní hodiny jde o významnou úsporu.

Nové travní traktory jsou k dispozici s vysokozdvižným vyklápěním zásobníku trávy na zem či do kontejneru.  Zdroj foto - Milan Jedlička
Nové travní traktory jsou k dispozici s vysokozdvižným vyklápěním zásobníku trávy na zem či do kontejneru. Zdroj foto - Milan Jedlička

Vylepšena byla i ergonomie. K dispozici je tempomat, posilovač řízení a nastavitelná sedačka a volant. Kolem traktoru jsou instalována upínací oka pro bezpečnou přepravu na vozíku – už není nutné popruhy upevňovat za nápravy apod. Náprava traktoru byla zesílena a optimalizováno bylo i umístění čelního závaží, které je nyní sloužené pouze ze dvou kusů. A velmi důležité je zvýšení rychlosti pojezdu na 16 km/hod.

Už žádné manuální nastavování otáček během sečení

Traktory využívají novou variabilní hydrostatickou převodovku HST navrženou ke zvýšení trakce při zvýšení zátěže hydrostatu. Ten stále udržuje optimální otáčky potřebné na sečení a sbírání. Obsluha nemusí během práce nic nastavovat. Hydraulické ztráty snížilo elektromagnetické zapínání pohonu. Ovládání pojezdu je stále řešeno jedním pedálem.

Tunel je velký a díky patentované převodovce traktoru neobsahuje překážky – tráva může proudit plynule bez ucpávání. Tvar skeletu v oblasti sečení byl optimalizován, takže stroj trávu lépe seče i sbírá.   Zdroj foto - Milan Jedlička
Tunel je velký a díky patentované převodovce traktoru neobsahuje překážky – tráva může proudit plynule bez ucpávání. Tvar skeletu v oblasti sečení byl optimalizován, takže stroj trávu lépe seče i sbírá. Zdroj foto - Milan Jedlička

Traktor je kompaktní a s plným zásobníkem váží 1 200 kg. Používá dvě brzdy – brzdí jak hydrostat, tak pomocná parkovací brzda s aretací. Travní traktory řady G jsou schváleny pro provoz po pozemních komunikacích a disponují závěsným zařízením pro připojení vozíku.

Kubota na nové stroje poskytuje pětiletou tovární záruku. Podmínkou však je každoroční návštěva autorizovaného servisu a dodržování předepsaných servisních intervalů.