Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Přezdívalo se mu Nosál. Kdysi nejvýkonnější traktor je dnes drahý a vzácný

Zveřejněno: 22. 10. 2017

Favorit 626 LSA byl vyráběn v letech 1981 až 1985 a byl až do roku 1996 nejvýkonnějším traktorem z produkce společnosti Fendt. V roce 1996 byl nahrazen modelem Fendt Favorit 926 s revoluční převodovkou Vario. S výkonem 252 koní se traktor používal především na těžké polní práce na velkých zemědělských plochách, přesto se označoval jako univerzální a víceúčelový stroj. Jeho obrovská kapota mu vynesla přezdívku „nosál“. Za celou produkci modelu bylo vyrobenou pouze 66 kusů. Poslední kus vyjel z výrobní linky v září roku 1985. Není tedy překvapující, že je dnes model vyhledávaným cenným artiklem u sběratelů a že je často hvězdou německých polních dnů.

Favorit 626 LSA

Favorit 626 LSA byl určen pro Evropu, Střední východ a Nový Zéland. Všechny modely 626 měly bílou lakovanou střechu.

Favorit 626 LSA byl osazen velkoobjemovým a vodou chlazeným šestiválcovým vznětovým motorem o objemu 11,4 litru z produkce MAN s turbodmychadlem a uzavřenou klikovou hřídelí. Motor měl patentované přímé vstřikování a vstřikovací čerpadlo. Maximální točivý moment: 1008 Nm při 1600 ot/min. Motor byl osazen na pryžových prvcích a umístěn před přední nápravou (zavěšen ve stabilním rámu desky). Toto řešení přineslo příznivý rozvor a poloměr otáčení traktoru pod 7 metrů.

V modelu byla použita spojka Turbomatik a samostatná spojka vývodového hřídele. Přenos výkonu zajišťovala plně synchronizovaná převodovka z produkce ZF, která nabízela 18 stupňů vpřed a 6 vzad s 3stupňovým přepínáním, umožňovala zvolit optimální rychlost pro každou polní práci. Konstrukce převodovky zapříčinila příznivé rozložení hmotnosti traktoru, kdy 50 % připadalo na přední nápravu a 50 % na zadní nápravu. Použity mohly být velkorozměrové pneumatiky, aby bylo možné podpořit co největší přenos výkonu na podložku.

Rychle dopředu a dozadu

Přehled rychlostí na určité převodové stupně:

·         dopředu L (pomalé) .....: 2,7 - 5,0 - 6,8 - 9,5 - 14,9 - 24,3 km / h

·         dopředu S (rychlý) .....: 4.4 - 8.0 - 10.9 - 15.2 - 23.8 - 39.0 km / h

·         vzad a N (normální): 3,5 - 6,3 - 8,6 - 12,0 - 18,8 - 30,7 km / h

 

Kabina modelu Favorit 626 LSA byla na svoji dobu velmi komfortní. Ve výbavě měla klimatizační systém, moderní elektroniku, izolování zvuků a vibrací, tónovaná skla, sklopný volant, hydraulické sklápění, nastavitelné přední a zadní okno a pohodlné sedadlo řidiče s opěrkami a pětinásobně nastavitelné, otočné.

Celková hmotnost traktoru dosahovala 11.540 kg.

Favorit 626 LSA patřil do řady 600 LS/LSA. Řada zahrnovala typy 620, 622 a 626. Zkratka LSA znamenala = luxusní standardní pohon všech kol. TIP: 250 000 vyrobených převodovek Vario. Čech dal směr vývoji

Mezi lety 1972 a 1976 byla vyrobena první generace velkých traktorů řady Favorit 600. Celkově se objevily v tomto období čtyři modely s označením: Favorit 610 S, 611 S, 612 S a 614 S. V roce 1976 byla představena druhá generace pod označením SL Favorit. Design se stal modernějším a model 615 SL se stal novým nejvýkonnějším traktorem. Třetí generace se objevila v roce 1978 pod označením Favorit 600 LS - pod stejným jménem byl představen nový traktor v nižším výkonovém rozsahu. Další sériová výroba začala v roce 1985. Řada nesla označení Favorit 600 LSA. Výkonnost traktorů se neustále zvyšovala, na konci Favorit 615 LSA dosáhl výkonu 185 koní. V roce 1980 se objevily dva velmi zajímavé modely Favorit 622 LS a Favorit 626 LS. S těmito dvěma modely se Fendt přehoupl přes hranici výkonu 200 koní. Oblíbený model 626 LS/LSA dosáhl výkonu 252 koňských sil.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Fendt

Tématické tagy