50 let Kubota v Evropě. Akční nabídka modelů řad M5 a M5N.
Dnes je 28.12. – svátek slaví Bohumila

Privatizace nepomohla a Západ se otočil zády. Konec slavných traktorů ze Schönebecku

Zveřejněno: 23. 3. 2020

Schönebeck byl po dlouhou dobu důležitým místem produkce zemědělské techniky v tehdejší NDR (Německá demokratická republika). V tomto článku si přiblížíme historii výroby plnou přeměn.

Obrázek federálního archivu, Wartenberg, představení nového traktoru v roce 1966

V průběhu industrializace se oblast města Schönebeck kolem Magdeburgu v centrální části Německa stala důležitým místem pro výrobu strojů a vozidel. Tam pak byla následně soustředěna i nejdůležitější výroba traktorů v bývalé NDR. Probíhala tam také výroba jízdních kol a dalšího spotřebního zboží firmou Hoyer & Glahn Elektrotechnische Werkstatt (později známý světový výrobce bicyklů pod novějším názvem Schönebecker Metallindustrie) již od 80. let 19. století.

Od roku 1945 byly výrobní stroje společnosti Fahrzeug- und Motorenwerke GmbH (FAMO) přesunuty z Breslau do Schönebecku. FAMO převzal značku traktorů LHB (Linke-Hoffmann-Busch), která v 30. letech 20. století vyráběla kolové a pásové traktory. V roce 1948 existovaly dvě společnosti, Metallindustrie Schönebeck a FAMO-Fahrzeugbau Schönebeck, které se sloučily a ve stejném roce se připojily do Asociace národního výrobce automobilů IFA pod názvem „IFA-Fahrzeugwerke Schönebeck/Elbe.

Mezi první vyrobené traktory v roce 1948 patřil pásový traktor „Rübezahl“
Mezi první vyrobené traktory v roce 1948 patřil pásový traktor „Rübezahl“

Mezi první vyrobené traktory v roce 1948 patřil pásový traktor „Rübezahl“ a později úspěšný nosič nářadí „RS – splašená traverza“. V padesátých a šedesátých letech byl Schönebeck hlavně zaměřen na výrobu nářaďových traktorů s jedním centrálním rámem s možností montáže pracovního nářadí a příslušenství. Vývoj těchto strojů začal v roce 1951, původní konstrukce vycházela z konce čtyřicátých let. Jednalo se o následující produkty: RS-08 s dvoutaktním motorem o výkonu 15 koní (1953 až 1956), RS-09 s dieselovým motorem o výkonu 18 koní (1957 až 1962) a GT 122/124 se 4válcovým naftovým motorem o výkonu 25 koní (1963 až 1972). Těchto nářaďových traktorů/nosičů nářadí bylo vyrobeno více než 120 000 kusů.

ZT 300 s výkonem 100 koní a rámovou konstrukcí
ZT 300 s výkonem 100 koní a rámovou konstrukcí

Společnost VEB Schönebeck založila na počátku padesátých let centrální vývojové centrum pro traktory. V polovině 60. let pak probíhaly vývojové práce na nové modelové řadě traktorů. Do sériové výroby vstoupil pouze větší model o výkonu 100 koní. Na tomto základě byly vytvořeny následující typové řady: ZT 300 (1967 až 1982) s výkonem 100 koní a rámovou konstrukcí a ZT 303 s přední hnanou nápravou (1972 až 1982). Pak došlo k modernizaci a nahrazení novým modelem ZT 320 a ZT 323 s pohonem všech kol (1983 až 1990). Celkem se vyrobilo za těch několik desetiletí více jak 87 000 traktorů. Vyráběné traktory si našly zákazníky po celém světě. Typy ZT 300 a 303 byly v době svého vzniku moderními traktory, které se dobře hodily pro zemědělství. Nástupce ZT 320/323 však nikdy nedosáhl takového úspěchu na mezinárodní úrovni, jiné západní traktory už byly vyspělejší.

Nástupce ZT 320/323 nikdy nedosáhl úspěchu na mezinárodní úrovni, jiné západní traktory už byly vyspělejší
Nástupce ZT 320/323 nikdy nedosáhl úspěchu na mezinárodní úrovni, jiné západní traktory už byly vyspělejší

V roce 1973 byla zahájena výroba samojízdné sklízecí řezačky E 280 ve městě Neustadt v Sasku. Stroj s osvědčenou koncepcí byl vyráběn v letech 1973 až 1999. Celkově se vyrobilo 100 000 kusů. Řezačka vynikala vysokým výkonem, ochranou pracovních orgánů před cizími tělesy (detekce kovů) a kvalitním řezacím ústrojím. Výkon motoru činil u prvních modelů 150 koní a následně se zvýšil na 170 koní. Po roce 1990 byl hlavním modelem „Maral“ vyráběný ve Schönebecku. V letech 1996 až 1998 byla vyvíjena a vyráběna pro společnost Deutz-Fahr GmbH progresivní samojízdná řezačka GIGANT 400 o výkonu 400 koní. Vyrobeno a prodáno bylo 118 kusů pod nejrůznějšími značkami – Mengele, Massey Ferguson či Case IH Mammut.

V letech 1996 až 1998 byla vyvíjena a vyráběna pro společnost Deutz-Fahr GmbH progresivní samojízdná řezačka GIGANT 400 o výkonu 400 koní
V letech 1996 až 1998 byla vyvíjena a vyráběna pro společnost Deutz-Fahr GmbH progresivní samojízdná řezačka GIGANT 400 o výkonu 400 koní

V roce 1989 zaměstnával závod a jeho dceřiné společnosti přes 7 000 lidí. Z toho 4 600 lidí v traktorovém závodě a 2 300 lidí v motorárně v Nordhausenu, kde se vyráběly naftové motory IFA. 400 dalších lidí našlo práci v různých jiných provozech společnosti.

Na přelomu revolučních let 1989 a 1990 došlo k náhlému konci výroby traktorů ve Schönebecku. Privatizace a restrukturalizace tak velkého počtu lidí a majetku se následně ukázala jako nesmírně obtížný úkol. Rychle bylo nalezeno pouze nové jméno společnosti: LandTechnik Schönebeck - zkráceně LTS.

Je úžasné, že několik zbývajících zaměstnanců dokázalo vyvinout v této složité době systémový nosič „Systra Trac“. Jednalo se o malý traktor pro použití v alpských horských oblastech. Modely traktorů Systra 550 a 750 s výkonem motoru od 54 do 72 koní byly univerzálně použitelné jak v komunálním sektoru, tak v zemědělství. K dispozici byly dvě varianty pohonu – klasická mechanická převodovka nebo hydropohon. Základ traktoru tvoří centrální rám, kde jsou dvě řiditelné nápravy včetně možnosti krabího chodu. Celkem bylo vyrobeno 417 kusů a dodnes je traktor vyhledávaný v obchodech s použitou technikou.

Systémový nosič „Systra Trac“
Systémový nosič „Systra Trac“

Žádný významný výrobce traktorů ze Západu však neprojevil zájem spolupracovat s touto firmou. Výjimkou byla produkce traktorů pro Schlüter-Eurotracs v roce 1994, ta však skončila fiaskem. Továrna se svými obrovskými výrobními halami zažívala těžké časy.

V roce 1993 převzal Eurotrac společnost Schlüter a dočasně se používal název Landtechnik-Schlüter GmbH. V roce 1995 privatizaci provedla společnost LINTRA Beteiligungsgesellschaft GmbH, která v roce 1996 selhala. Přesto se podařilo vyvinout i nové traktory řady LT-Trac, které měly být následně prodávány jako nástupce traktorů MB-Trac. Komponenty pocházely z firmy Mercedes, stejně jako know-how. Prodej měl probíhat prostřednictvím společnosti Trac Technik Vertriebsgesellschaft (TTVG) s účastí LTS a většinovou účastí 16 obchodníků (obchodníci dříve prodávali komunální či zemědělský nosič Unimog od Mercedesu). Tito obchodníci chtěli oživit již zaniklou slávu legendárního MB-Tracu od Mercedesu. Prodáno bylo ale pouhých 52 traktorů. Obchodníci ignorovali skutečný důvod, proč v 80. letech nechal Mercedes-Benz ukončit výrobu traktorů MB-Trac. Důvody byly hlavně ekonomické – příliš drahá výroba.

Traktory řady LT-Trac měly být  prodávány jako nástupce traktorů MB-Trac
Traktory řady LT-Trac měly být prodávány jako nástupce traktorů MB-Trac

V roce 1998 byl Mali Spezialfahrzeuge GmbH (Markus Liebherr) jedním z možných kupců LTS. To se však nelíbilo obchodníkům prodávající stroje Unimog, protože Mali chtěl prodávat traktory mimo prodejní síť TTVG. V roce 1999 bylo LTS rozpuštěno. Obchodní rejstřík byl zrušen v roce 2002.

V roce 1999 se novým vlastníkem stala společnost Doppstadt GmbH - specialista na recyklační technologie třídících či drtících linek ze Severního Porýní-Vestfálska. Modelová řada Trac byla rozšířena o traktory s výkonem až 200 koní. Součástí výrobního programu byl i výkonný zemědělský nosič nářadí Grizzly. Ten byl získán od rakouského výrobce traktorů Steyr.

Výkonný zemědělský nosič nářadí Grizzly
Výkonný zemědělský nosič nářadí Grizzly

Ale ani to nestačilo. Společnost LandTechnik Schönebeck se nedokázala pohybovat v kladných číslech a produkovat zisk. V roce 2003 závod v Schönebecku zkrachoval a tím došlo ke konci výroby traktorů v Schönebecku. Dnes zůstaly už jen vzpomínky na zaniklou slávu a traktory, které slouží svým uživatelům dodnes.

Autor: Vojtěch Hubálek, DiS.
Foto: Archiv autora

Tématické tagy