Skladové vozy Ford Trucks
Dnes je 1.12. – svátek slaví Iva

Pro vznikající Agro Tatru bylo nutné vyvinout přívěs pro jízdu v terénu. Úkolu se ujali v Senici na Hané

Zveřejněno: 31. 12. 2021

Brandýské strojírny a slévárny vyvinuly řadu moderních návěsů, odpovídajících perspektivním požadavkům na dopravu v Československu. Odštěpný závod Senice na Hané v 70. letech pracoval na přívěsu P 1001.S pro vznikající automobil Tatra 815 Z (pro provoz v zemědělství).

Tatra 815 Z s přívěsem P 1001.S.

Brandýské strojírny a slévárny, odštěpný závod Senice na Hané (BSSS-OZ Senice na Hané), spolupracoval při řešení státního úkolu s n. p. Tatra Kopřivnice, který vyvíjel zemědělský automobil Tatra T 815 Z.

BSSS-OZ Senice na Hané vyvinul dvoustranný sklápěcí přívěs s označením P 1001.S k tomuto automobilu. Podle neověřených zdrojů byl později přeznačen na PS-1010H. Dodnes je tento přívěs „autovlek“ v provozu ve spojení s nákladními automobily a traktory v mnoha zemědělských podnicích u nás.

Původní automobilový přívěs P 1001.S s nosností 10,5 tuny byl řešen v maximální unifikaci na tažný automobil Tatra T 815 Z. Shodný tak byl nejen brzdový systém, ale i provedení karoserie. Cílem unifikace bylo zajistit bezproblémovou distribuci a organizaci náhradních dílů.

Přívěs byl převážně určen pro provoz v náročném zemědělském terénu během přepravy zemědělských komodit. Svojí konstrukcí a schopnostmi v terénu se hodil i pro provoz ve stavebnictví a samozřejmě pro provoz po silniční komunikaci. Přívěs dokázal v terénu překonat všechny překážky, kterými projela Tatra (v rámci zemědělského provozu).

Plánováno bylo dodávat přívěs ve třech provedeních tak, aby se jeho ložná plocha využila maximálně. Provedení P 1001.S disponovalo univerzální valníkovou karosérií, provedení P 1001.S N disponovalo navíc nástavky bočnic a čel a provedení P 1001.S VN disponovalo velkoobjemovou nástavbou s ložným objemem až 28,8 m3. Otevírání, odjišťování a zajišťování bočnic přívěsu bylo automatické.

Přívěs P 1001.S měl dvounápravový podvozek s jednoduchou montáží pneumatik. Použity byly speciální širokoprofilové bezdušové pneumatiky. Tuhé nápravy byly odpružené listovými pružinami. Kuličková točnice měla nosnost osm tun. Na překlápěcím rámu byla namontována korba. Hydraulický systém přívěsu zajišťoval sklápění korby do obou stran. Zdroj talkového oleje byl umístěn na vozidle Tatra 815 Z.