Uběhlo pět let od chvíle, kdy brněnská firma Zetor Tractors, a. s. představila novodobý Crystal. Od té doby byl dvakrát modernizován: poprvé v roce 2018 a pak s nástupem nové emisní normy i letos. Modernizace se dočkala i modelová řada traktorů Forterra.
Zetor v současnosti nabízí osm modelových řad traktorů, traktorovými sekačkami Primo či malými traktory Compax počínaje a kompaktními traktory Utlix a Hortus, které pochází ve spolupráci s jihokorejskou společností, konče. Z produkce Zetoru pak pochází řady Major, Proxima, Forterra a Crystal. Hortus ve srovnání s Majorem nabízí menší rozměry a standardně dokáže vyvinout rychlost až 40 km/h. Naproti tomu Major nabízí o 10 koní výkonu více a má dvoumístnou kabinu. Výkonnější, než Major jsou traktory Proxima, které jsou koncipované jako mechanické, a tudíž velmi jednoduché. V této modelové řadě je k dispozici nejširší paleta motorů pokrývajících výkony od 80 do 120 koní a tři varianty převodovek včetně plazivých rychlostí. I Proxima s Majorem nedávno změnili vizuální podobu.
Nejširší rozsah výkonů
Ještě výkonnější traktory představuje modelová řada Forterra, která nabízí tři modely s mechanickou nebo elektrohydraulickou převodovkou. Řada Forterra zahrnuje nejjednodušší model označovaný jako CL vyhrazený pro některé trhy a zákazníky vyžadující jednoduché traktory. Dalším modelem je HSX určený pro ty, kterým nevyhovuje mechanická spojka, vyžadují vyšší komfort a reverzaci pod zatížením potřebnou například pro práci s čelním nakladačem. Verze HD pak představuje naprostý vrchol nabídky, je o poznání komfortnější – vnější sekce jsou ovládané elektrohydraulicky, zvýšená je nosnost tříbodového závěsu, použito je nejvýkonnější hydraulické čerpadlo a díky odpružené přední nápravě (u HSX je na přání) má komfortnější podvozek.
Na polygonu jsme měli možnost vyzkoušet verzi Forterra HSX 140, která je ztvárněním kompromisu mezi mechanicky laděnou Forterrou CL a vybavenější Forterrou HD. Modelová řada Forterra pokrývá výkony motoru od 100 do 150 koní. Zatímco Forterra CL je osazena klasickou čtyřstupňovou plně synchronizovanou převodovkou doplněnou dvěma rychlostními rozsahy a třístupňovým násobičem (24 rychlostí vpřed a 18 rychlostí vzad), Forterra HSX a HD je vybavena pětistupňovou převodovkou s dvěma rozsahy rychlostí jízdy, třístupňovým automatickým násobičem a reverzací při zatížení (30 rychlostí vpřed a stejný počet vzad) – převodovka nese označení ECO 40. Rychlostní stupně 1, 2 a 3 ve srovnání s předchozí převodovkou jsou pouze mírně upraveny, rychlostní stupeň 4 má však delší převod a nejdelším převodem pak disponuje 5. rychlostní stupeň fungující jako rychloběh. Pro polní práce, kdy se jezdí na silniční nebo redukované rychlostní stupně 1, 2 a 3 se nemění téměř nic. Zato čtvrtý rychlostní stupeň odpovídá dřívějšímu pátému rychlostnímu stupni, takže současný 5. rychlostní stupeň je velmi dlouhý. Toto řešení umožňuje jízdu rychlostí 40 km/h při snížených otáčkách motoru 1700 ot/min, výsledkem čehož je menší opotřebení motoru, nižší hlučnost a samozřejmě nižší spotřeba paliva – podle výrobce o 15 až 20 %.
Designovým konceptem Zetor by Pininfarina se už inspiruje téměř každý model
Během léta letošního roku Zetor přišel s modernizovanou podobou traktorů Forterra, která mimo jiné zahrnuje nový vnější design inspirovaný konceptem Zetor by Pininfarina. Kapota traktoru je nyní vyrobena z odolnějšího materiálu, kterému by neměla vadit drobná poškození. V červené barvě je integrován UV filtr zabraňující vyblednutí barvy dorůžova. Tok vzduchu pod kapotou se optimalizoval tak, aby horký vzduch neproudil tam, kam nemá, například na startér. Kapota je utěsněna i po obvodu a optimalizovaný proud chladného vzduchu zlepšuje chlazení motoru a ostatních částí. Kapota nyní lépe pohlcuje hluk.
Nová je i střecha kabiny, která je lépe utěsněná a vyrobena z houževnatého materiálu. Střešní okno bylo zkonstruováno tak, aby byl perfektní výhled na případný čelní nakladač. Kabina je lépe utěsněna, a tak se přetlak v ní zvýšil o 50 %. Přístup k filtrům kabiny je lepší, sání se nachází na boku kabiny. S příchodem nové kabiny je už standardem ochranná konstrukce FOPS i ROPS. Dříve byla k mání u traktorů osazených čelním nakladačem.
Z vnějšího hlediska zaujmou kompletně nová svítidla. Všechna tři osvětlení – tlumená, dálková a pracovní – jsou nezávislá. S modernizací souvisí i možnost volby LED pracovních světel. Ve standardní výbavě má verze HSX čtyři LED světla, novinářům se prezentovala vyšší varianta s deseti LED světly – čtyřmi horními pracovními vpředu i vzadu se dvěma hledáčky. U Crystalu je tato varianta již ve standardu. Kdo nechce u Forterry plnou LED osvětlovací výbavu, dostane čtyři světla v LED provedení a zbytek v halogenovém. Se svícením souvisí i nový kontroler (umístěný v kabině napravo nad hlavou) přinášející funkce automatiky a paměti. Paměť znamená, že si obsluha může navolit, která světla se automaticky rozsvítí po opětovném spuštění traktoru. Automatika znamená, že při změně směru jízdy vpřed nebo vzad (přes páku PowerShuttle) se autonomně rozsvítí buď přední, nebo zadní světla (je možné si navolit, zda se rozsvítí pracovní osvětlení či nikoliv). Tato funkce má uplatnění při práci s čelním nakladačem. Uvnitř kabiny se změnil panel ovládání klimatizace. U klimatizace se zvýšila účinnost, zvýšil se počet výdechů v kabině ze šesti na osm, tři rychlosti výkonu ventilátoru však zůstávají. Kabina by se měla nyní rychleji vychladit. Pravý ovládací panel je standardně vybaven tlumeným nočním osvětlením.
Motor Forterry splňuje parametry dané nejnovější emisní normou. Technicky vychází z motoru vyráběného poslední čtyři roky, jenž plní emisní normu Stage IV. Kvůli emisní normě byl upraven pouze software motoru a pár drobností, konstrukce zůstává stejná. V motorovém prostoru se objevily nový kondenzátor klimatizace a výkonnější kompresor, což přináší vyšší výkon chlazení.
Forterry od roku 2018 využívají zesílenou zadní nápravu z Crystalu. Náprava je ale užší, avšak zesílení zvýšilo nosnost zadní nápravy na 6,5 tun. Ve srovnání s dříve používanými zadními nápravami využívá současná náprava masivnější poloosy a jiná ložiska. Zadní tříbodový závěs se u nové Forterry nemění. Zvedací kapacita závěsu je na tuto třídu traktoru vysoká, běžně je možné zvedat šest až sedm tun. Volit lze závěs pro jednonápravový přívěs, K-80, etážový závěs apod. Tříbodový závěs disponuje funkcí Hitch Tronic typickou pro traktory Zetor. Jde o funkci pro optimalizaci nastavení hydrauliky při orbě. Obsluha před orbou nastaví, jak hluboko chce orat, přičemž se automaticky začne regulovat poměr mezi silovou a polohovou regulací. Řídicí jednotka snímá desetkrát za sekundu změnu zatížení za pomocí čidel. Systém má hlavně zjednodušit práci při orbě a snížit spotřebu paliva.
Excelovat bude v dopravě v agregaci s těžkým návěsem
Bratrem Forterry HSX je Crystal 170 HD, s nímž sdílí mnoho technických řešení. Výjimkou je motor. Zatímco ve všech traktorech vyráběných v Brně nalezneme „zetorácký“ motor, v Crystalu HD se nachází německý Deutz. Crystal 170 HD je osazen osvědčeným šestilitrovým šestiválcovým motorem Deutz se systémem přísunu paliva Common rail, který se vyznačuje dobrým kroutivým momentem a výkonem 170 koní. Taktéž plní nejnovější emisní normu Stage V. Motor je tichý, pružný a má příznivou spotřebu paliva. Manévrovatelnost Crystalu 170 HD je v dané třídě nadstandardní, má největší rejd přední nápravy. Motor je spojen s převodovkou ECO 40.
Stejnou kabinu jako Forterra CL a HSX využívá nově i Crystal 170 HD, avšak interiér je odlišný. Použitím komfortnějšího bovdenového řazení se nejen snížil hluk v kabině či vibrace, ale vznikly další odkládací prostory. V kabině nalezneme vysoce komfortní sedadlo řidiče s možností nastavení sklonu, úhlu, s vyhříváním, odpružením a opěrkou. I možnosti závěsů jsou u Crystalu HD shodné s Forterrou. Standardním vybavením jsou čtyři páry rychlospojek, a to včetně vratné větve. Průtok zubového čerpadla se nemění – 85 l/min. Odpružení kabiny je nyní měkčí. Vpředu jsou na výšku stavěné silentbloky a zadní pružiny změnily tvar z válcového na kuželový, takže nejdou tak často nadoraz, jako tomu bylo dříve. Zatímco u Forterry HSX jsou brzdy u všech čtyř kol hydraulické s posilovačem, u Crystalu 170 HD je systém brzd kombinovaný – přední náprava brzdí hydraulikou, zatímco zadní vzduchem, což zvyšuje brzdnou účinnost. Pouhé využití hydrauliky by v této hmotnostní kategorii traktor nedostatečně zpomalilo. Celková hmotnost traktoru se zvýšila na 10 t, je proto spolu s převodovkou ECO 40 ideální do dopravy v agregaci s těžkými návěsy. Crystal 170 HD je jeden z nejlehčích v této kategorii, lze ho poměrně snadno dotížit pro tahově náročné polní práce.
Fotografie z prvních jízd
Zetor Forterra HSX Zetor Crystal HD