Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

První McCormick X7.6 Stage V bude v českém podniku služeb pracovat s vakovačem i velkoobjemovým návěsem

Zveřejněno: 18. 6. 2021

Prvním hrdým majitelem traktoru McCormick X7.624, který vyhovuje emisní normě Stage V, se v České republice stal poskytovatel zemědělských služeb JASNO. Společnost založil před 30 lety Ing. Mikuláštík. Nový traktor bude zařazen do rozsáhlého strojového parku a k dalším již provozovaným strojům téže značky.

První McCormick řady X7.6 Stage V v ČR bude pracovat s vakovačem i velkoobjemovým návěsem. Zdroj foto - Milan Jedlička

Za účasti jednatele společnosti JASNO, Ing. Mikuláštíka, jeho syna a zástupců firmy Moreau Agri, došlo 23. května v areálu podniku služeb v Jasenné na Zlínsku k předání traktoru McCormick X7.624. Traktor představuje další významný krok ke zkvalitnění vybavení společnosti, která poskytuje zemědělské služby už od roku 1991. Předání traktoru proběhlo v rámci Dnů otevřených dveří a oslav jubilejních 30 let na trhu.

Společnost JASNO poskytuje zemědělské služby na klíč zákazníkům, kteří mají vysoké nároky na ekonomičnost, kvalitu a termín provedení prací. Snaží se odlišit a zákazníkům nabízet to, co na trhu není úplně běžné a dostupné. Velké úsilí zde proto věnují správné skladbě sklizňových linek a modernizaci zemědělské techniky. Ve společnosti se zabývají aplikací hnojiv, sklizňovými službami, a navíc provozují kamionovou dopravu a vlastní farmu.

Moreau Agri je významným dodavatelem techniky. JASNO od nich využívá dopravní techniku Joskin a manipulační techniku Manitou. Zdroj foto - Milan Jedlička
Moreau Agri je významným dodavatelem techniky. JASNO od nich využívá dopravní techniku Joskin a manipulační techniku Manitou. Zdroj foto - Milan Jedlička

Na dodavatele techniky musí být spoleh

Aby mohli ve společnosti JASNO nabízet profesionální, kvalitní a spolehlivé služby, musí neustále investovat do nejmodernějšího strojního vybavení. Každý jednotlivý stroj setrvává v podniku tři až čtyři roky, pak je vyměněn za nový. Ročně jsou tak z podniku vyřazovány desítky použitých strojů různých značek. Nové stroje si zde pečlivě vybírají a volí vždy takové, které jsou v aktuálním období těmi nejlepšími na trhu a nejvhodnějšími pro použití v podmínkách jejich provozu. Stroje vždy nakupují výhradně od autorizovaných prodejců jednotlivých značek v České republice.

Na středisku v Jasenné jsme mohli vidět další tři traktory McCormick, které JASNO ke své spokojenosti využívá.  Zdroj foto - Milan Jedlička
Na středisku v Jasenné jsme mohli vidět další tři traktory McCormick, které JASNO ke své spokojenosti využívá. Zdroj foto - Milan Jedlička

Významným dodavatelem strojů do firmy je Moreau Agri se sídlem v Huštěnovicích. JASNO od nich nakupuje například teleskopické manipulátory Manitou, dopravní techniku Joskin a již zmíněné traktory McCormick, během let sem již bylo dodáno nespočet strojů. „U Moreau Agri víme, že s námi dokáže držet krok a pravidelnou obnovu strojů, což je pro nás důležité. Naší hlavní činností je poskytování profesionálních služeb, nikoliv prodej použité techniky. Vzhledem k počtu strojů, které ročně obměňujeme, se bez pomoci s prodejem použité techniky se strany dodavatelů neobejdeme.“ uvedl pro redakci Agroportal24h.cz Mikuláštík mladší.

Zástupci firem JASNO, Moreau Agri a pozvaní hosté při slavnostním předání nového traktoru McCormick X7.624 v rámci oslav 30. výročí založení podniku služeb. Zdroj foto - Milan Jedlička
Zástupci firem JASNO, Moreau Agri a pozvaní hosté při slavnostním předání nového traktoru McCormick X7.624 v rámci oslav 30. výročí založení podniku služeb. Zdroj foto - Milan Jedlička

Traktory s výkonem nad 300 koní JASNO používá v agregaci s lisy na obří hranolové balíky. Pro odvoz pícnin a kukuřice od sklizňových strojů slouží vozidla agro-truck s velkoobjemovými návěsy. Traktory kolem 200 koní využívá při méně náročnějších pracích a při přepravě pícnin či kukuřice v náročnějších polních podmínkách nebo při kratších přepravních vzdálenostech, kdy není vhodné používat vozidla agro-truck. JASNO nyní investovalo do traktoru McCormick o výkonu 240 koní, který bude primárně využíván ve spojení s vakovačem a velkoobjemovým návěsem. „V těžších půdních podmínkách je využití klasických traktorových souprav v dopravě stále opodstatněné. Traktory mají díky své koncepci a trakci lepší újezdnost, než soupravy tvořené agro-trucky. Velkým krokem vpřed je u nové generace McCormicků hlavně spolehlivost pojezdu v porovnání s předchozími generacemi.“ uvedl Mikuláštík mladší.

Přibyl filtr pevných částic

McCormick přišel na trh s inovovanou modelovou řadou traktorů X7.6 VT-Drive, která zahrnuje tři modely o výkonu od 175 do 240 koní. Traktory nově vyhovují emisní normě Stage V.

Traktor pohání motor šestiválec Beta Power Fuel Efficiency (FPT Industrial) se zdvihovým objemem 6,7 litrů. Motor poskytuje maximální výkon 240 koní. Zdroj foto - Milan Jedlička
Traktor pohání motor šestiválec Beta Power Fuel Efficiency (FPT Industrial) se zdvihovým objemem 6,7 litrů. Motor poskytuje maximální výkon 240 koní. Zdroj foto - Milan Jedlička

Nejvýkonnější McCormick X7.624 je osazen šestiválcovým motorem Beta Power Fuel Efficiency (FPT Industrial) se zdvihovým objemem 6,7 litrů. Motor poskytuje maximální výkon 240 koní, o navýšení se postaral integrovaný systém Power Plus. Motor nabízí maximální točivý moment 983 Nm při 1400 ot./min. Kromě toho, že stroj vyhovuje nové emisní normě, přibyl k pasivnímu oxidačnímu katalyzátoru a SCR systému i DPF filtr. Obsluha je o míře zanesení filtru informována prostřednictvím kontrolky na přístrojové desce uvnitř kabiny. Vypalování filtru probíhá v závislosti na provozních podmínkách traktoru a zcela automaticky během provozu, aniž by docházelo k nějakým omezením. Motor je umístěn pod velkou kapotou poskytující dobrý přístup ke všem důležitým součástem motoru včetně olejové měrky, chladicí kapaliny či chladičů. Vzduchový filtr je zde bezúdržbový. Motor má i vlastní diagnostiku oleje schopnou prodlužovat/zkracovat servisní interval podle toho, v jakých podmínkách traktor pracuje. Zvětšena byla jak palivová nádrž, tak nádrž na AdBlue (52 litrů).

Majáky, pracovní osvětlení, silniční osvětlení včetně denního svícení je v LED provedení. Klimatizace se nyní nachází zespodu, nikoli z boku kabiny. Kabina je v zadní části odpružena přes hydraulické tlumiče. Standardně jsou k dispozici elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka. Zdroj foto - Milan Jedlička
Majáky, pracovní osvětlení, silniční osvětlení včetně denního svícení je v LED provedení. Klimatizace se nyní nachází zespodu, nikoli z boku kabiny. Kabina je v zadní části odpružena přes hydraulické tlumiče. Standardně jsou k dispozici elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka. Zdroj foto - Milan Jedlička

McCormick X7.624 je vybaven dvěma čerpadly. Zatímco to hlavní o průtoku 123 l/min (na přání 160 l/min) slouží pro ovládání ramen hydrauliky a vnějších okruhů, druhé čerpadlo o průtoku 44 l/min slouží pro řízení a ovládání převodovky. Maximální kapacita zadního závěsu je 9300 kg a čelního 3 500 kg (na přání). Ve vakovači bude naplno využita zadní čtyřrychlostní vývodová hřídel (1000, 1000E, 540 a 540E). V agregaci s návěsem může obsluha při provozu v dopravě využít účinnou motorovou brzdu.

Na obou zadních blatnících se nachází tlačítka pro vnější ovládání ramen hydrauliky a vývodové hřídele. Zdroj foto - Milan Jedlička
Na obou zadních blatnících se nachází tlačítka pro vnější ovládání ramen hydrauliky a vývodové hřídele. Zdroj foto - Milan Jedlička

Inovace zpříjemnily ovládání traktoru

Vše je navrženo tak, aby byla zaručena maximální produktivita traktoru ve všech typech provozů a zároveň usnadněna práce obsluhy. Traktor využívá plynulou převodovku VT-Drive. Pomocí tlačítek na joysticku lze přepínat mezi jednotlivými rozsahy převodovky a režimy pro jízdu po silnici nebo jízdu se zapnutou vývodovou hřídelí. K dispozici je též automatický či manuální režim převodovky. Maximální rychlost činí 40 km/h a minimální 40 m/h. Na konci letošního roku přijdou na trh traktory s převodovkou řazenou pod zatížením P6-Drive. Nejvýkonnější model bude mít maximální výkon 225 koní.

Přední nezávisle odpružená náprava zajišťuje dobrý jízdní komfort. Zdroj foto - Milan Jedlička
Přední nezávisle odpružená náprava zajišťuje dobrý jízdní komfort. Zdroj foto - Milan Jedlička

Pozornost byla věnována i komfortu. Je dostupné odpružení kabiny ve třech režimech – od měkkého po nejtvrdší pružení. Kabina je v zadní části odpružena přes hydraulické tlumiče, volitelně ji lze dodat s mechanickým odpružením či bez něj. Mezi hlavní vlastnosti interiéru patří vysoká kvalita použitých materiálů a dobrá úroveň ergonomie. Výrobce si dal záležet také na detailech. Obsluha může dokonce elektricky nastavit sklon volantu pomocí spínače na sloupku řízení. K dispozici je též systém redukující počet otáček volantu mezi plnými rejdy (dorazy).

V kabině se nachází vzduchem odpružená a klimatizovaná sedačka. Mezi hlavní vlastnosti interiéru patří vysoká kvalita použitých materiálů a dobrá úroveň ergonomie. Výrobce si dal záležet na detailech. Zdroj foto - Milan Jedlička
V kabině se nachází vzduchem odpružená a klimatizovaná sedačka. Mezi hlavní vlastnosti interiéru patří vysoká kvalita použitých materiálů a dobrá úroveň ergonomie. Výrobce si dal záležet na detailech. Zdroj foto - Milan Jedlička

Jednou z dalších novinek je konfigurovatelný joystick. Nastavitelné jsou všechny hydraulické okruhy, které lze spolu s funkcemi tempomatu přiřadit k tlačítkům na joysticku. Novinkou je též uložení dvou různých otáček motoru do paměti. Traktor je ISOBUS kompatibilní, tudíž bezproblémově integruje nářadí a palubní systém, což obsluze usnadňuje ovládání, které probíhá prostřednictvím 12palcové dotykové obrazovky DSM.

Traktor je ISOBUS kompatibilní, tudíž bezproblémově integruje nářadí a palubní systém, což obsluze usnadňuje ovládání prostřednictvím 12palcové dotykové obrazovky DSM. Zdroj foto - Milan Jedlička
Traktor je ISOBUS kompatibilní, tudíž bezproblémově integruje nářadí a palubní systém, což obsluze usnadňuje ovládání prostřednictvím 12palcové dotykové obrazovky DSM. Zdroj foto - Milan Jedlička

Systém je nově v českém jazyce a dovoluje na obrazovce zobrazit to, co chce obsluha aktuálně vidět. Pokud se na traktoru střídá více lidí, každý z nich si může přes obrazovku nastavit a uložit vlastní profil. Po usednutí za volant pak dojde k přenastavení celého traktoru v závislosti na preferencích konkrétního pracovníka. Uložit lze i nastavení osvětlení, hydrauliky a joysticku podle připojeného nářadí. Změnou typu nářadí pak proběhne změna konfigurace traktoru. Modifikováno bylo i ovládání vývodového hřídele, který se už nezapíná pouze kolébkovým spínačem. Přes tento spínač se spustí přístup k vývodové hřídeli a přední i zadní vývodová hřídel se pak ovládají tlačítky. Otáčky jsou regulovatelné mechanicky.

K dispozici je pět hydraulických okruhů vzadu včetně systémů PowerBeyond a Loadsensing. Všimnout si lze zástrčky na ISOBUS, zástrčky pro vlek vybavený systémem ABS a vzduchovými brzdami. Zdroj foto - Milan Jedlička
K dispozici je pět hydraulických okruhů vzadu včetně systémů PowerBeyond a Loadsensing. Všimnout si lze zástrčky na ISOBUS, zástrčky pro vlek vybavený systémem ABS a vzduchovými brzdami. Zdroj foto - Milan Jedlička

Traktor nově obsahuje i 360stupňové LED osvětlení, které lze konfigurovat (dvě možnosti) a nastavovat – aby například při jízdě vpřed svítilo jen přední osvětlení a při jízdě vzad jen zadní osvětlení apod. Přes obrazovku lze provádět například nastavení převodovky, agresivity rozjezdu, roztáčení vývodového hřídele, souvraťového managementu, pozice závěsů atd.

Veškeré ovládání traktoru je umístěno na pravé loketní opěrce. Jednou z novinek je konfigurovatelný joystick. Zdroj foto - Milan Jedlička
Veškeré ovládání traktoru je umístěno na pravé loketní opěrce. Jednou z novinek je konfigurovatelný joystick. Zdroj foto - Milan Jedlička

Technologickou úroveň traktoru doplňuje možnost tovární navigace (Topcon) nebo přípravy pro jakoukoli jinou navigaci (v kabině se pak nachází druhý displej). Na přání je možné dodat systém Fleet Management spolu s mobilní aplikací, díky níž je možné sledovat provozní údaje traktoru, jeho pozici a výkon stroje. Slouží i jako diagnostika stroje.