Generální ředitel společnosti Tatra Trucks Pavel Lazar seznámil novináře s historií a budoucností automobilky. Došlo k tomu při příležitosti představení jubilejního desetitisícího vyrobeného vozu – Tatry Phoenix 10x10 určené pro australského zákazníka. Zmíněných deset tisíc indikuje množství vozidel vyrobených za dobu, kdy značku a továrnu provozují jejich současní vlastníci – majitelé skupin Czechoslovak Group a Promet Group.
Kopřivnická Tatra je nejstarším výrobcem silničních a terénních vozidel na světě a druhý nejstarší výrobce nákladních automobilů. V současnosti zaměstnává 1 250 zaměstnanců a podle generálního ředitele stále roste. Obrat společnosti, který činil v loňském roce rekordních 5,3 miliard korun, by měl být letos navýšen až na 8 miliard korun. Již nyní je automobilka těsně před realizací 1 500 vozidel, příští rok by mohla překročit hranici 2 000 vyrobených kusů. V roce 2021 Tatra Trucks prodala dokonce více vozů, než plánovala; zákazníkům dodala celkem 1 277 vozidel.
Každá vyrobená Tatra má svého zákazníka
Tatra Trucks v současnosti vyrábí čtyři produktové řady vozidel. Zhruba polovina vyrobených vozidel míří do armády a integrovaného záchrannému systému a druhá polovina na civilní trh. Ze všech vyrobených tatrovek připadá 38 % na modelovou řadu Tatra T 158 Phoenix. Nákladních vozů Tatra Phoenix se od svého uvedení na trh v roce 2012 vyrobilo již 3 700 kusů. Brány výrobního závodu také pravidelně opouští vozidla Tatra T 815-7 Force, Tatra T 815-2 Terra a Tatra T 810 Tactic.
Tatra Tactic je jediným vozem značky Tatra, který využívá tuhé nápravy. Vyvinut byl jako náhrada za vozy Praga V3S. Jeho prodeje se odvíjejí od aktuálních požadavků světových armád. Nyní je například dokončován kontrakt na 376 těchto vozidel pro Spojené arabské emiráty. Vozidly Tatra Tactic automobilka reaguje také na poptávku Armády České republiky, která jimi chce společně s typem Tatra Force nahradit aktuálně využívané letité Tatry T 815 a další starší nákladní automobily.
Významné zakázky pro Tatru
Pavel Lazar zmínil rovněž loňské významné zahraniční objednávky. Šlo například o smlouvu na dodávku 46 kusů hasičských vozidel Tatra pro německé dobrovolné hasiče v Braniborsku. Dále míří speciální Tatra Tigon k jednomu z největších těžařů ropy a zemního plynu na světě. Vzniká též vyprošťovací vozidlo pro Spojené arabské emiráty. Významnou loňskou zakázkou je dodávka 876 kusů logistických vozidel s pohonem 8x8 pro belgickou armádu – už letos jich bude dodáno minimálně 150. České armádě byl nedávno předán první z objednaných izraelských radarů Elta EL/M 2084 instalovaný na tatrováckém podvozku Tatra Force 8x8. Na Ukrajinu zamíří dodávky 130 nákladních vozidel (sklápěčky, tahače, vozy pro hasiče). Připravuje se i dodávka 200 kusů vozidel konstruovaných s ohledem na současné potřeby české armády.
Tatra se také stala dodavatelem podvozků pro rakouského výrobce nosičů nářadí Syntrac (použitelné jak v komunálním sektoru, tak v zemědělství), s nímž chce výrobce aktuálně prorazit u americké armády. Ostatně dodávku americké armádě nedávno zajišťovala i samotná Tatra. Šlo o dvě Tatry Phoenix 6x6, které slouží při údržbě výcvikového prostoru Grafenwöhr v Německu.
Jaké má Tatra Trucks plány do budoucna?
Jedním z cílů automobilky Tatra Trucks, kterého chce vedení dosáhnout během příštího roku, je zúžit produktové portfolio společnosti na tři řady. Je proto vyvíjena nová kabina modelové řady Tatra Force, díky níž bude automobilka moci „sloučit“ stávající řadu Tatra Terra s nabídkou vozidel Tatra Force. Kabina získá nový interiér včetně telematiky. Dvě řady budou mít zcela standardizovaný podvozek, zatímco zbývající třetí řada nabídne podvozek s pevnými nápravami (řada Tatra Tactic).
Pavel Lazar představil i strategii automobilky na příštích 10 let. Snahou je vyrábět minimálně 1 500 vozidel Tatra ročně, přičemž důraz má být nadále kladen na tradici značky, unikátní podvozek s výkyvnými polonápravami, na vzduchem chlazený motor a převodovku značky Tatra. Pavel Lazar uvedl, že i po sto letech existence tatrovácké koncepce podvozku jde o to nejmodernější, co v dané oblasti aktuálně existuje na trhu. Příští rok podvozek oslaví 100. výročí od chvíle, kdy byl poprvé představen Hansem Ledwinkou na vozidle Tatra T 11. Na podvozku lze však stále provádět mnoho inovací. „Tatra nedělá u podvozků žádné kompromisy jako globální výrobci nákladních vozidel, protože Tatra má vedle svého páteřového rámu s výkyvnými polonápravami také možnost si pro pohon vybrat jakýkoliv motor. Možná je i kombinace s jakoukoliv převodovkou spolu se sestupnou převodovkou značky Tatra. Vznikne tak vozidlo bez kompromisů. Úspěch jsme zaznamenali již v roce 2012, kdy vznikla Tatra Phoenix, jenž záhy obdržel ocenění Truck of the Year,“ uvedl Pavel Lazar.
V současné době vývojový tým pod vedením ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Radomíra Smolky pracuje na nové generaci modelové řady Tatra Phoenix. Ke zkouškám prototypů by mělo dojít v roce 2023 a o rok později by se měla rozjet sériová výroba.
Tatra také zahájila vývoj vozu s vodíkovým pohonem a motorem značky Tatra (aktuálně se testuje). V souvislosti s touto novinkou byl také odstartován projekt výroby vodíku za pomoci zelené elektrické energie. Vodík budou moci vozidla tankovat v areálu Tatry. Společnost nezahálí ani v oblasti vývoje vlastních vzduchem chlazených motorů vyhovujících emisní normě Euro 7.
Značné investice též putují do vybavení pracoviště servisu. Cílem automobilky je vytvořit nové prostory a technologie pro zajištění servisu vozidel Tatra. V plánu je rovněž příprava tzv. franšízy. V případě dodání vozidla do exotické země bude tamnímu novému majiteli nabídnuta i možnost servisovat vozidla této značky.