Rolnická společnost Lesonice hospodaří na šesti tisících hektarech pozemků a patří do koncernu ADW HOLDING, jehož strukturu tvoří jednotlivé společnosti, které realizují na sebe navazující zemědělské, výrobní a obchodní činnosti. Hlavním předmětem podnikání Rolnické společnosti Lesonice je produkce zemědělských komodit. Vedle chovu skotu se firma zaměřuje především na pěstování obilovin, máku a kukuřice. Provozuje také tři bioplynové stanice (BPS).
Velkou pozornost v Lesonicích věnují vnitropodnikové dopravě zabezpečující toky materiálů v rámci podniku. Meziobjektová doprava (mezi poli, středisky a ostatními místy) na území (katastru) zemědělského podniku je spojena především s rostlinnou výrobou a se zabezpečením živočišné produkce objemnými krmivy. Z velké části je realizována nákladními automobily upravenými pro provoz v zemědělství a s příslušnými návěsy či cisternami pro konkrétní materiál. Jde o přepravu rozmanitých pevných surovin, ale také sypkých a kapalných hmot. S ohledem na to jsou vybírány nejvhodnější dopravní prostředky s adekvátním nákladovým prostorem. Připojením vhodného návěsu získávají Lesoničtí speciální dopravní prostředek, například velkoobjemový návěs pro dopravu kukuřice od řezačky nebo cisternu pro transport kapalných materiálů k samojízdným aplikátorům na poli. Kvůli provozu BPS jsou v Lesonicích přepravovány desítky tisíc tun chlévské mrvy ročně a velké množství digestátu.
Vedle letitých vozidel Tatra 815, sloužících k přepravě vody k postřikovači, využívají v podniku i Tatry Phoenix 6x6 v provedení tahač návěsů. „S Tatrou jsme spokojeni. Je to plnohodnotné vozidlo do terénu s podvozkem odpruženým vzduchem a výkyvnými polonápravami. Myslím si, že v tomto ohledu nemá tatra konkurenci,“ uvedl Jan Chromý, který má v podniku na starost mechanizaci a servis. Právě on, spolu s kolegy, téměř před deseti lety jako jeden z prvních Čechů poptával u kopřivnického výrobce tahače Tatra, jež by byly upraveny pro provoz v zemědělství. Od roku 2012 tak v podniku jezdí tři Tatry Phoenix, které se zapojují do nejrůznějších podnikových dopravních operací. Každý ze tří kusů vozidel Tatry už má najeto přes 250 tisíc kilometrů (70 % těžký terén, 30 % silnice), a tak v podniku přemýšlejí o rozšíření vozového parku.
Zemědělec musí být mistrem okamžiku
Při letošní sklizni silážní kukuřice, kdy bylo zapotřebí přepravit 30 tisíc tun hmoty, měli v Lesonicích možnost vyzkoušet si novou Tatru Phoenix 6x6 v provedení tahač návěsů, konkrétně s návěsem s posuvným dnem. Podle Jana Chromého je taková souprava z hlediska typu převáženého materiálu velmi flexibilní, což pro jejího majitele představuje velkou výhodu. Při jedné jízdě lze přepravit velký objem senáže, siláže i obilí, čímž ve srovnání s tradičními traktorovými soupravami dochází k významnému snížení nejen provozních nákladů. Dlouhodobou strategií podniku je transport co největšího objemu lehkých komodit při zachování rozumné délky a hmotnosti soupravy a s minimálními přejezdy po poli. Tatry se po poli pohybují ve vymezených trasách, aby zbytečně nedocházelo ke zhutňování půdy. V Lesonicích mají kola vozidel obuta do širokých plášťů a v pneumatikách je také možné regulovat tlak vzduchu.
„Zemědělci musejí být mistry okamžiku. Vhodná časová okna pro práce na poli se zkracují. Pokud bychom chtěli přepravovat velký objem materiálu pouze za použití traktoru s návěsy, musel by být traktor hodně dotížen, čímž by velmi vzrostla jeho hmotnost. A to je na poli i silnici nežádoucí. Tatra Phoenix představuje vhodnou alternativu – má velkou průchodnost, trakci a tah. A zajímavá je především z ekonomického hlediska. Například pneumatika na tatře u nás najede pětatřicet tisíc kilometrů v náročných podmínkách, oproti té traktorové má tedy delší životnost za nižší pořizovací náklady. Také s sebou přináší nižší spotřebu provozních kapalin, nižší servisní náklady, personální úspory a další,“ vyjmenoval Chromý a dodal, že třínápravová Tatra Phoenix je robustní stroj, přičemž testovaný kus měl i optimální hmotnost podvozku. Ten je složen z centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami. První i poslední náprava testovaného vozidla byly natáčecí, což si řidiči v Lesonicích pochvalovali při couvání a otáčení. Chromý uvedl, že testovaná Tatra Phoenix se v terénu chovala klidně. Podvozek dobře snáší rázy a využívá vzduchové měchy, které pomáhají zvládat těžké náklady. „Je vidět, že komfort jízdy se u Tatry Phoenix neustále zvyšuje. Díky lepšímu posilovači řízení se vozidlo snadno ovládá,“ zhodnotil Jan Chromý. Jeho slova potvrdil i řidič David Novotný, který si Tatru Phoenix 6x6 mohl vyzkoušet: „Během třinácti let jsem otestoval spoustu nákladních vozidel a Tatra patří mezi ty nejlepší. Její výhodou je, že projede téměř jakýmkoli terénem a přitom řidiči poskytuje maximální komfort.“
Vysoký brzdný účinek Tatry Phoenix a nejen to
Nákladní automobily Tatra Phoenix v Lesonicích jsou vybaveny převodovkou Allison, která je snadno ovladatelná a umožňuje pomalou a plynulou jízdu vedle řezačky. Testovaná tatra byla vybavena automatizovanou 16stupňovou převodovkou TraXon, jež je podle řidiče vozidla pro motor MX-13 o výkonu 390 kW (530 koní) naprosto dostačující. Pro posílení brzdného účinku byla převodovka vybavena retardérem (intardér). Jde o typ vhodný do všech provozů, v nichž dochází ke střídání řidičů za volantem. Díky retardéru může řidič při jízdě s prázdným návěsem používat brzdy jen minimálně, což má mimo jiné za následek snížení jejich opotřebení a zlepšení ovladatelnosti vozidla. Brzdný účinek zvyšují i kotoučové brzdy, které jsou podle Chromého oproti těm bubnovým pro provoz v zemědělství vhodnější. Při jízdě v obtížném terénu nedochází k jejich poškozování a zkracování životnosti.
U testovaného tahače návěsů Tatra Phoenix 6x6 v Lesonicích ocenili také některé detaily zjednodušující práci řidiči – zejména uživatelsky přívětivé a komfortní připojování návěsu (oblast točnice). Instalací zadního návěsu lze vozidlo přizpůsobit i k připojení různých zemědělských strojů. „Je vidět, že Tatra svá vozidla neustále vylepšuje a reaguje na zpětnou vazbu svých zákazníků. I drobnosti, když je jich více, dokážou řidičům znepříjemnit život. Toho se chceme vyvarovat, a proto volíme Tatra,“ uvedl Jan Chromý.
Tatra Phoenix 6x6 disponovala prodlouženou dvoumístnou kabinou s jedním lůžkem. Zákazník však může volit mezi různými provedeními exteriéru a interiéru kabiny. Řidič ocenil zejména kvalitní odpružení kabiny, komfortní sedadlo a ergonomické provedení palubní desky a ovládacích prvků: „Kvalita provedení palubní desky se jednoznačně zlepšila. Ovládací prvky jsou podsvíceny a vše je logicky uspořádáno. Líbí se mi i ukazatel ekonomiky jízdy. Je perfektním nástrojem pro předvídání během jízdy.“ Navíc si každý zákazník může vozidlo Tatra nakonfigurovat přesně podle svých představ (provedení podvozku, pohonu, kabiny, ovládání, výbavy apod.).