Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 23.11. – svátek slaví Klement

Traktory Dutra D4K jako náhrada za nepohodlné pásové traktory. V bývalé NDR se jich dochovalo málo, většina byla sešrotována ze smutného důvodu

Zveřejněno: 3. 12. 2021

Dutra D4K je traktor s pohonem všech kol z maďarského traktorového závodu „Roter Stern“. D4K byl nástupcem traktoru UE-28 s pohonem všech kol a vyráběl se ve dvou verzích: D4K a D4K B.

Traktory Dutra během hluboké orby (40-45 cm) v roce 1965.

Zpočátku byl vyroben prototyp s označením Dutra D4K 70. D4K 70 měl vznětový motor WD 413 od firmy Csepel s maximálním výkonem 70 k (51 kW) při 1650 ot/min. S třístupňovou převodovkou bylo dosaženo rychlosti 3,3 až 19,5 km/h ve směru vpřed a 1,3 až 4,0 km/h ve směru vzad.

Model Dutra D4K, který se dostal do sériové výroby, dostal také vznětový motor od firmy Csepel. Čtyřválcový motor se zdvihovým objemem 5,5 litrů měl výkon 65 k (48 kW) při 1650 ot./min. Motor je připevněn k rámu před přední nápravou a lze jej poměrně rychle vyměnit. Díky tomuto uspořádání měl traktor ve své době vysokou hmotnost, která byla nezbytná pro práci s těžkým nářadím, ale také se houpal na nerovnostech.

Původní kabina u traktorů Dutra D4K nebyla moc bezpečná.
Původní kabina u traktorů Dutra D4K nebyla moc bezpečná.

Standardní Dutra D4K má také třístupňovou převodovku. Převodovka má navíc dva rychlostní stupně pro plazivé rychlosti a dva rychlostní stupně pro zpětný chod. Rozsah rychlostí v přímém směru činí od 1,14 do 21,55 km/h. Pohon předních kol lze odpojit, nápravy jsou i zde spojeny kardanovým hřídelem, který vede poměrně daleko vlevo mezi nápravami. Diferenciál zadní nápravy má manuální uzávěrku. Od roku 1964 byl k dispozici hydraulický posilovač řízení.

Další vývojové typy Dutra D4K a D4K B

Od roku 1964 se vyráběl další vývojový typ Dutra D4K, Dutra D4K B. Dutra D4K B má šestiválcový vznětový motor Csepel 613.15 o zdvihovém objemu 7983 cm³ a výkonu 90 k (66 kW) při 1850 ot/min. Tento motor se používal také v některých autobusech Ikarus. Pro export do nesocialistických zemí se používaly i motory jiných výrobců, například Perkins nebo Scania, mimo jiné Perkins 6.354 o objemu 5801 cm3 a výkonu 90 k (67 kW). Do Velké Británie se D4K vyvážel také se vznětovým motorem o objemu 5391 cm3 a s výkonem 85 k (63 kW) při 2200 ot/min. Vzhledem k tomu, že se vždy používala stejná převodovka, dosahovaly exportní varianty s motory s vyššími otáčkami rychlosti až kolem 30 km/h.

Traktory Dutra D4K byly vhodné zejména pro těžké zpracování půdy, pro které se v NDR až do příchodu Dutra D4K používaly především pásové traktory.
Traktory Dutra D4K byly vhodné zejména pro těžké zpracování půdy, pro které se v NDR až do příchodu Dutra D4K používaly především pásové traktory.

V některých případech byly použity motory Steyr (WD 610). Traktor se tehdy jmenoval Steyr-Dutra 110 nebo Steyr-Dutra 1300. Motor WD 610 byl dalším vývojem motoru Csepel 613, který byl licenční kopií motoru Steyr. Motor WD 610 (WD: vodou chlazený diesel) má na rozdíl od motoru Csepel přímé vstřikování. Protože motor Steyr dosahuje nejvyššího točivého momentu při přibližně 2200 ot/min, ale motor Csepel při přibližně 1800 ot/min, byla do převodovky traktorů Steyr-Dutra zabudována redukce.

Prakticky všechny traktory Dutra D4K v NDR byly sešrotovány

Traktory Dutra D4K byly vhodné zejména pro těžké zpracování půdy, pro které se v NDR až do příchodu Dutra D4K používaly především pásové traktory, které však byly poměrně hlučné a nepříliš pohodlné. V letech 1964-1975 bylo vyrobeno celkem asi 15 000 kusů Dutra D4K B. Úspěšnou výrobu traktorů Hofherr a Dutra v letech v Maďarsku pak ukončily mocenské zájmy. Největším exportním zákazníkem byla NDR, která zakoupila asi 4 000 kusů Dutra D4K B. Ceníková cena v té době činila 39 500 německých marek, ve Velké Británii stála nejlevnější verze 3 445 liber.

Traktory Dutra D4K používané v NDR byly pak v 70. letech minulého století nahrazeny traktory ZT 300 a K-700. Zemědělská výrobní družstva dostávala přídělové lístky na K-700 pouze v případě, že prokázala vyřazení traktorů Dutra D4K. Z tohoto důvodu byly prakticky všechny traktory Dutra D4K v NDR sešrotovány.

Nástupce Dutra 1000

Model Dutra 1000, který vznikl jako nástupce modelu Dutra D4K B, se v NDR nepoužíval. Byl rovněž vybaven motorem Csepel 613 a na převodovce nebyly provedeny žádné změny. Mezi novinky patřil lepší brzdový systém. Byla také vyvinuta uzavřená bezpečnostní kabina.