Dnes už traktory nejezdí jen 40 km/h, ale i 80 km/h (v závislosti na legislativě daného státu). Jedním z průkopníků vysokých rychlostí u traktorů je bezesporu JCB se svou řadou traktorů Fastrac, která v roce 2016 oslavila 25 let. Hlavní vývojář traktorů Fastrac chtěl stroj, který by vynikal rychlostí na silnici a zároveň byl schopný na poli. Současná produktová nabídka už zahrnuje pouze traktory nové generace – řady 4000 a 8000. Minulý rok byla ukončena výroba řady 3000, která se významně zapsala do historie společnosti.
13 prototypů. Jeden z nich se nyní prodal
Než se vyrobil první sériový kus Fastracu, předcházel tomu dlouhý vývoj, který se neobešel bez použití prototypů k testování. JCB sestavilo celkem 13 prototypů a pátý, označován P5, se právě prodal na aukci. Tento konkrétní kus byl používán na testovací farmě JCB a v době vývoje se testoval převážně v orbě. Zajímavostí je, že v prototypu P5 se poprvé použilo turbodmychadlo s motorem Perkins 1006-6T. Nyní má motor pouze 3 890 motohodin. Motor byl však několikrát vyměněn. Převodovka není nijak výjimečná, jedná se o standardní typ poskytující 18 rychlostí vpřed a 3 vzad. Prototyp dokázal vyvinout rychlost až 80 km/h. Traktor je obut do nových pneumatik Continental 495 R24G.
Oproti sériové verzi se liší plochým čelním sklem. Ploché čelní sklo měly všechny prototypy až na jeden s označením P14 (číslo 13 v označování vynechali), který byl vystaven v roce 1990 na výstavě Royal Smithfield Show. V interiéru kabiny jde poznat, že se jedná o prototyp, není nijak moc pěkně vybavena. Nemá ani klimatizaci – všechny sériové verze klimatizaci standardně měly.
Prototyp P5 byl vyroben v červenci roku 1989. Kupující za něj zaplatil 15 000 liber, což je při současném kurzu cca 442 500 Kč. O kupujícím se pouze ví, že pochází z Anglie. Není známo, jaké plány má se strojem. Jako první o aukci informovala stránka agriland.