Vyvážecí vlek je speciální druh návěsu, který se používá k dopravě kmenů na skládku nebo na pilu z místa těžby. Vlek je často využíván k sběru a odvozu klestu nebo pro třídění kmenů na dané sortimenty. Mezi jeho největší přednosti patří výborná prostupnost terénem a dobrá manévrovatelnost mezi stromy. Tyto vlastnosti jsou zajištěny krátkým rozchodem kol, vysokou světlou výškou vleku, naklápěcí ojí a vhodným umístěním náprav. Nejdůležitější částí vyvážecího vleku je hydraulická ruka. Jejími hlavními parametry jsou maximální nosnost a dosah.
Každá firma si navrhuje vleky dle vlastních parametrů nebo podle přání zákazníka. Ne jinak tomu je u německého výrobce Schlang & Reichart vyrábějícího nejen vyvážecí vleky, ale i lesní navijáky a železné koně. Vyvážecí vleky Schlang & Reichart jsou určeny pro agregaci s univerzálními kolovými traktory 4x4 o výkonu do cca 70 kW. Schlang & Reichart vyrábí vyvážecí vleky s nosností od 9,5 do 14 tun – jde o modely Schlang & Reichart SR.1100, SR.1400, SR.600 a SR.950. Vyvážečky jsou vhodné pro jakékoliv použití v nejnáročnějších podmínkách a mohou být speciálně přizpůsobeny specifickým požadavkům. Všechny vyvážečky jsou dodávány s povolením k provozu na pozemních komunikacích.
Vyvážečky Schlang & Reichart využívají robustní dvojitý rám z jemnozrnné oceli odolné proti zkroucení. To zajišťuje maximální světlou výšku a stabilitu. Torzní síly, které vznikají při práci s nakládacím jeřábem a při jízdě v terénu tak může rám optimálně absorbovat. Pro flexibilní přizpůsobení zadní části vyvážečky různým délkám nákladu lze rám prodloužit o 900 mm (kromě modelu Schlang & Reichart SR.600).
Klanice vyvážeček Schlang & Reichart jsou konstruovány tak, aby objem naloženého materiálu byl co největší při zachování nízké polohy těžiště vleku.
Podvozek všech vyvážeček Schlang & Reichart je vybaven nápravou typu „boogie“. Ta chrání půdu a zajišťuje nejvyšší možnou pohyblivost v terénu. To také výrazně zvyšuje stabilitu při práci s rukou. Výrobce nabízí i vyvážečky s hydraulickým pohonem kol v nábojích kola. Nápravy jsou umístěny až v zadní polovině vleku. Důvodem je rozložení váhy. Náklad se umisťuje tak, aby byla zatížena hnací náprava tažného vozidla přes závěs. Toto opatření vysoce zvyšuje přenos tažné síly z nápravy tažného zařízení na vozovku. Na vyvážečky Schlang & Reichart se používají převážně disková kola. Ráfky se volí podle předpokládané nosnosti vleku. Pneumatiky se používají s malou výškou a velkou šířkou tzv. „balónová kola“. Důvodem velké šířky je snaha o snížení tlaku pneumatiky na měkký terén. Podle použití vleku a podle nosnosti se volí počet pláten pneumatiky. Nejčastěji se jejich počet pohybuje od 14 do 18 PR. Počet pláten výrazně zvyšuje nosnost a odolnost pneumatiky proti proražení nebo proříznutí pneumatiky.
Oje na vyvážecí vleky se používají různých tvarů s různými koncovkami podle druhu použití. Vyvážečky Schlang & Reichart využívají naklápěcí oj, a to především při couvání s vlekem. Naklopení oje sníží poloměr oblouku při zatáčení.
Nedílnou součástí vyvážečky Schlang & Reichart je zdvihací zařízení s výložníkovým ramenem neseným na otočném sloupu. Na konci výložníku je zavěšen rotátor s drapákem. Všechny pohyby hydraulického jeřábu jsou ovládány hydraulicky. Hydraulická ruka slouží pro nakládání, přemisťování a vykládání nákladu. Ruka určuje maximální hmotnost nakládaného břemena, velikost nakládacího úhlu a maximální nakládací vzdálenost (dosah ruky). Výrobce Schlang & Reichart má v nabídce také lesnické jeřáby v různých výkonnostních třídách se zdvihem až 10 metrů a nosností 9 m/t.
Hlavní částí ruky vyvážečky Schlang & Reichart je sloup otáčející se na stabilním základu. Základ je pevně připojen k vleku. Stabilitu hydraulické ruky a vleku zajišťují stabilizační podpěry (tzv. „zapackování“). Veškeré pohyby hydraulické ruky jsou ovládány hydraulickými válci. Pro nakládání kmenů se k ruce připojuje nakládací mechanismus, který se skládá z rotátoru a kleští na kmeny. Rotátor je obousměrný rotační hydromotor. Pro nakládání kmenů je nezbytnou součástí hydraulické ruky. Umožňuje nastavit kleště do optimální polohy pro sevření kmenu a umožňuje rotaci s již uchopeným kmenem. Rotátor je konstrukčně uzpůsoben, aby vydržel nárazy a otřesy vzniklé během nakládání. Jeřáb lze ovládat pomocí pák na vyvážečce nebo pomocí dálkového ovládání.