Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

Traktorový vyvážecí vlek Schlang & Reichart SR 1100 využívá robustní dvojitý rám z jemnozrnné oceli odolné proti zkroucení

Zveřejněno: 30. 12. 2022

Na Lesnickém dni v Humpolci, na jezdeckém závodišti Zlatá podkova, představila firma Manatech CZ lesnický naviják, železného koně a vyvážecí vlek německé společnosti Schlang & Reichart.

Traktorový vyvážecí vlek a v pozadí naviják Schlang & Reichart.

Návštěvníci měli možnost si prohlédnout univerzální pásový nosič nářadí (železný kůň) Schlang & Reichart s lesní frézou. Nosič lze provozovat i s mulčovačem, navijákem a jiným nářadím poháněným hydraulikou nebo vývodovou hřídelí. Nosič nachází uplatnění při práci na loukách, v příkopech, v lese a v jiném těžko dostupném terénu. Návštěvníci mohli zhlédnout i lesní naviják určený do zadního tříbodového závěsu traktoru. Schlang & Reichart vyrábí i vyprošťovací navijáky. Navijáky jsou k dispozici v provedení od 5 do 17 tun tažné síly.

Návštěvníkům se prakticky předvedl traktorový vyvážecí vlek Schlang & Reichart SR 1100. Mezi největší přednosti tohoto vleku patří výborná prostupnost terénem a dobrá manévrovatelnost mezi stromy. Tyto vlastnosti jsou zajištěny krátkým rozchodem kol, vysokou světlou výškou vleku, naklápěcí ojí a vhodným umístěním náprav. Jedna z jeho nejdůležitějších částí je hydraulická ruka. Schlang & Reichart vyrábí vyvážecí vleky s nosností od 9,5 do 14 tun. Vyvážečky jsou vhodné pro jakékoliv použití v nejnáročnějších podmínkách a mohou být speciálně přizpůsobeny specifickým požadavkům. Všechny vyvážečky jsou dodávány s povolením k provozu na pozemních komunikacích.

Návštěvníkům se prakticky předvedl traktorový vyvážecí vlek Schlang & Reichart SR 1100.
Návštěvníkům se prakticky předvedl traktorový vyvážecí vlek Schlang & Reichart SR 1100.

Rám je nosný prvek vyvážecího vleku a ovlivňuje téměř všechny jeho parametry. Musí umožnit připojení ostatních prvků. Vyvážečky Schlang & Reichart využívají robustní dvojitý rám z jemnozrnné oceli odolné proti zkroucení. To zajišťuje maximální světlou výšku a stabilitu. Torzní síly, které vznikají při práci s nakládacím jeřábem a při jízdě v terénu, tak může rám optimálně absorbovat. Pro flexibilní přizpůsobení zadní části vyvážečky různým délkám nákladu lze rám prodloužit o 900 mm.

Klanice jsou nejdůležitější částí vleku. Pomocí nich se náklad udržuje na vleku. Klanice jsou konstruovány tak, aby objem naloženého materiálu byl co největší při zachování nízké polohy těžiště vleku.

Mezi největší přednosti tohoto vleku Schlang & Reichart patří výborná prostupnost terénem a dobrá manévrovatelnost mezi stromy.
Mezi největší přednosti tohoto vleku Schlang & Reichart patří výborná prostupnost terénem a dobrá manévrovatelnost mezi stromy.

Podvozek všech vyvážeček Schlang & Reichart je vybaven nápravou typu "boogie". Ta chrání půdu a zajišťuje nejvyšší možnou pohyblivost v terénu. To také výrazně zvyšuje stabilitu při práci s rukou. Výrobce nabízí i vyvážečky s hydraulickým pohonem kol v nábojích kola.

Nápravy jsou umístěny až v zadní polovině vleku. Důvodem je rozložení váhy. Náklad se umisťuje tak, aby byla zatížena hnací náprava tažného vozidla přes závěs. Toto opatření vysoce zvyšuje přenos tažné síly z nápravy tažného zařízení na vozovku.

Nápravy jsou umístěny až v zadní polovině vleku Schlang & Reichart SR 1100.
Nápravy jsou umístěny až v zadní polovině vleku Schlang & Reichart SR 1100.

Na vyvážečky Schlang & Reichart se používají převážně disková kola. Ráfky se volí podle předpokládané nosnosti vleku. Pneumatiky se používají s malou výškou a velkou šířkou tzv. „balónová kola“. Důvodem velké šířky je snaha o snížení tlaku pneumatiky na měkký terén. Podle použití vleku a podle nosnosti se volí počet pláten pneumatiky. Nejčastěji se jejich počet pohybuje od 14 do 18 PR. Počet pláten výrazně zvyšuje nosnost a odolnost pneumatiky proti proražení nebo proříznutí pneumatiky.

Oje na vyvážecí vleky se používají různých tvarů s různými koncovkami podle druhu použití. Vyvážečky Schlang & Reichart využívají naklápěcí oj, a to především při couvání s vlekem. Naklopení oje sníží poloměr oblouku při zatáčení.

Hydraulická ruka vyvážecího vleku Schlang & Reichart SR 1100

K vyvážečkám výrobce Schlang & Reichart nabízí i hydraulické ruky. Hydraulická ruka je specifický druh hydraulického manipulátoru a řadí se mezi nejdůležitější prvky vyvážecího vleku. Slouží pro nakládání, přemisťování a vykládání nákladu. Vyrábí se mnoho druhů těchto manipulátorů, a proto je důležité daný vlek osadit vhodnou rukou. Výrobce Schlang & Reichart má v nabídce také lesnické jeřáby v různých výkonnostních třídách se zdvihem až 10 metrů a nosností 9 m/t.

Hlavní částí ruky je sloup otáčející se na stabilním základu. Základ je pevně připojen k vleku. Stabilitu hydraulické ruky a vleku zajišťují stabilizační podpěry (tzv. „zapackování“). Veškeré pohyby hydraulické ruky jsou ovládány hydraulickými válci. Pro nakládání kmenů se k ruce připojuje nakládací mechanismus, který se skládá z rotátoru a kleští na kmeny. Rotátor je obousměrný rotační hydromotor. Pro nakládání kmenů je nezbytnou součástí hydraulické ruky. Umožňuje nastavit kleště do optimální polohy pro sevření kmenu a umožňuje rotaci s již uchopeným kmenem. Rotátor je konstrukčně uzpůsoben, aby vydržel nárazy a otřesy vzniklé během nakládání. Jeřáb lze ovládat pomocí pák na vyvážečce nebo pomocí dálkového ovládání.