Skladové vozy Ford Trucks
Dnes je 1.12. – svátek slaví Iva

Legenda jménem LKT 81 TURBO – lesní kolový tahač. Během deseti let bylo vyrobeno tisíce kusů

Zveřejněno: 18. 4. 2022

Závody ťažkého strojárstva, n. p. Martin vyráběly LKT neboli lesní kolový traktor (tahač) známý pod přezdívkou „lakatoš“. Jde o kloubový traktor určený pro práce v lese při těžbě dřeva.

Koncepce lesního kolového tahače LKT 81 TURBO zachovávala osvědčené klasické uspořádání s pohonem všech kol stejné velikosti.

Vyrábí se na Slovensku v obci Trstená od roku 1971. Vyráběl se v několika různých provedeních a typech – LKT 50, LKT 75, LKT 80, LKT 81, LKT 81T, LKT 90, LKT 120, LPKT 40, LKT 81 TURBO – označení odpovídá výkonu motoru. Současné verze LKT mají více elektroniky, pohání je zahraniční motory. Vzorem pro LKT byl traktor Kockum, výrobce Kockum Landsverk AB, Švédsko – také kloubový, ovšem s nižším výkonem. Předchůdcem LKT byl prototyp speciálního lesního traktoru zvaný „Jezevec“, který byl vyroben ve Křtinách.

V roce 1982 byla zahájena sériová výroba modelu LKT 81, který se v téměř nezměněné podobě vyráběl až do roku 1993 a počet kusů dosáhl téměř 6 000.

Lesní kolový tahač LKT 81 TURBO byl moderním speciálním strojem určeným na přibližování a soustřeďování dřeva v lesní těžbě.

Koncepce lesního kolového tahače LKT 81 TURBO zachovávala osvědčené klasické uspořádání s pohonem všech kol stejné velikosti, což je spolu se správným rozložením zatížení náprav zárukou velké tažné síly. Výkyvná přední náprava zabezpečuje rovnoměrné rozložení tlaků kol. Stroj se řídí zalamováním rámu okolo svislých čepů pomocí přímočarého hydromotoru.

Tahač LKT 81 TURBO je vybaven čtyřválcovým přeplňovaným naftovým motorem, pětistupňovou mechanickou převodovkou, dvojstupňovou rozvodovkou pro jízdu na cestě i v terénu.
Tahač LKT 81 TURBO je vybaven čtyřválcovým přeplňovaným naftovým motorem, pětistupňovou mechanickou převodovkou, dvojstupňovou rozvodovkou pro jízdu na cestě i v terénu.

Takto řešený podvozek umožňuje dobrou a spolehlivou jízdu i ve velmi náročném terénu. Dobrou manévrovatelnost a průchodnost terénů zajišťuje koncepce podvozku s využitím mechanických uzávěrek diferenciálu a protismykových řetězů.

Tahač LKT 81 TURBO je vybaven čtyřválcovým přeplňovaným naftovým motorem, pětistupňovou mechanickou převodovkou, dvojstupňovou rozvodovkou pro jízdu na cestě i v terénu. Nápravy s tuhými mosty jsou vybavené účinnými kotoučovými brzdami v kolech, ovládanými hydraulicky se vzduchokapalinovým posilovačem. Brzdový systém je dvojokruhový, parkovací brzda je kotoučová, umístěná na výstupu z rozvodovky.

Pro zajištění bezpečnosti jízdy tahače LKT 81 TURBO je hydraulické řízení doplněné nouzovým řízením s automatickým zapojením činnosti v případě hlavního okruhu.

Technické údaje lesního traktoru LKT 81 TURBO.
Technické údaje lesního traktoru LKT 81 TURBO.

Bezpečnostní kabiny je dobře izolovaná proti působení hluku a vibrací. Sedačka lesního traktoru LKT 81 TURBO byla na tehdejší dobu moderní, má nastavitelné odpružení a bezpečnostní pás. Vhodně zvolená ergonomie, nízké ovládací síly, výkonné dvojstupňové topení a větrání, posuvná okna a odklopná střecha zajišťují pocit pohodlí i při vysokých denních teplotách.

Stroj LKT 81 TURBO je vybaven dvojbubnovým navijákem s elektrohydraulickým ovládáním. Radlice je určená pro rampování kmenů a je možné ji využít i pro menší terénní úpravy. V zadním ochranném štítu, který se dodával ve sklopném nebo pevném provedení, je zabudované tažné zařízení na občasné vleční nebrzděných přívěsů do maximální hmotnosti 2,5 t.