Michala Horáka můžete znát primárně ve spojitosti se značkou Perard, jejíž je oficiálním zástupcem pro Českou republiku, také se ale zabývá sklizňovými službami na klíč. Michal Horák má zemědělskou krev a proto ihned po střední škole zavítal do tohoto odvětví, u kterého již zůstal. Začínal na nejrůznějších funkcích na rodinné farmě Buchtových poblíž Brna. Sám s úsměvem na tváři říká, že jediné k čemu se nedostal, byl postřikovač. Vyzkoušel si i obchod, a to když vykonával funkci obchodního zástupce u jedné jihomoravské firmy prodávající zemědělskou techniku.
I přes tyto skutečnosti ho to neustále táhlo na pole a smyslem jeho života byla kombajnová sklizeň, tedy vyvrcholení sezóny a celoroční zemědělské práce. Jeho touhou však bylo vybudovat něco svého.
Michal založil 3 značky, které se navzájem propojují. Všechny mají jedno společné a tím je láska k zemědělství a kombajnové sklizni. Značka Překládací vozy se zabývá překládacími zařízeními a vozy Perard. Značka Sklizňové služby se zabývá celkovou myšlenkou konceptu sklizně na klíč. Michalova filozofie je přistupovat k úrodě zemědělce, jako by byla jeho vlastní, to znamená smýšlet efektivně, s respektem k půdě, ekonomicky a úrodu dostat bezpečně v nejlepší kvalitě do skladu. Tyto dvě značky zakončuje a zároveň spojuje značka HarvestLove. „HarvestLove není o tom, která značka kombajnů, traktorů a dalších strojů je lepší. Kdo z nás to dělá lépe, nebo který službař je úspěšnější. Značka HarvestLove vyjadřuje názor na kombajnovou sklizeň a zájem se dál rozvíjet. HarvestLove je o inspiraci, jak o kombajnové sklizni přemýšlet, jak ji dělat a jak se tím bavit,“ popisuje Michal Horák.
Proč překládací vůz Perard?
Překládací vůz Perard je v první řadě o schopnosti využít potenciál sklízecích mlátiček a tím i celé sklizňové linky. Ale také o vztahu k půdě, inteligentnímu řešení a dobře zvládnuté logistice. Vypíchneme si tu hlavní výhody a ojedinělé vlastnosti, které se ztotožňují se značkou Perard:
Překládání přes příkop
VIP překládání
Překládání jemně mletého vápence
Plnění secích strojů
Plnění rozmetadel průmyslových hnojiv
Plnění železničních vagonů
Vysýpání dozadu za sebe
Vysýpání do strany jako dvoustranný návěs
Bezpečnost silničního provozu
Perard je populární svou jedinečnou, patentovanou schopností překládat přes příkop. To je vlastnost, která se v těchto letech dostává čím dál více do popředí zájmu českých zemědělců. Díky tomu dochází k radikálnímu snížení zatížení půdy od odvozů a zrychlení odvozu a zjednodušení logistiky.
VIP překládáním je myšleno použití překládacích vozů Perard ve stísněných či jinak zvláštních anebo komplikovaných prostorách. Jednoduše řečeno je možné vyprazdňovat překládací vůz Perard v jakékoliv poloze šneku. Z toho vyplývá, že Perard umí vysýpat i v nízké a úzké kůlně či stodole.
Plnění velkého množství strojů a zařízení všemožnými komoditami, to je jeho další doménou. Například práci s jemně mletým vápencem, která není jednoduchá, překládací vůz Perard zvládá bez zásadních obtíží. Dokonce se při testování na českých polích zjistilo, že plnící výkon je 4 t/min a navíc probíhá plnění rozmetadla bez těžké manuální práce jako je tahání plnících hadic. Tou největší výhodou je však bezpečnost, kdy obsluha při plnění zůstává v kabině a není nucena vdechovat prach z vápence. Při plnění secího stroje zvyšuje překládací vůz Perard jeho výkon až o neuvěřitelných 40 %. Plnění secího stroje pomocí teleskopického manipulátoru či přídavného šneku na zádi přívěsu trvá zpravidla až o 15 minut déle. Perard je schopný naplnit běžný secí stroj cca za 1 minutu. Další výhodou je, že překládací vůz zůstává při plnění mimo pole a tudíž nenarušuje již zasetou půdu. Stejně jako secí stroje, dokáže překládací vůz Perard plnit rozmetadla průmyslových hnojiv. Hlavní výhodou je opět bezpečnost a pohodlí obsluhy a hned vzápětí ochrana rostlin. Zde je vidět multifunkčnost překládacího vozu Perard. S nejvyšším bodem překládání 4,8 metru dosáhne multifunkční překládací vůz Perard i na ty nejvyšší vagony. Další pozitivní věcí je překládací vzdálenost, která je 5 metru. Je to jakýsi bezpečnostní koridor, který zvládne překonat nejen příkop, ale také nezpevněný povrch mezi vozidly.
Multifunkční překládací vůz Perard dokáže nahradit nejen klasický návěs s vysýpáním dozadu, ale dokonce i dvoustranný návěs s vysýpáním do strany. Hned za charakteristickým rysem překládacích vozů Perard, překládat přes příkop, je právě tato patentovaná schopnost vysypávat dozadu za sebe jako klasický návěs – druhý nejčastější způsob využití Perardů českými zemědělci. Pokud se vyprazdňuje běžný přívěs do strany, většinou si nasype komoditu pod kola a hrozí její poškození, avšak Perard s překládací vzdáleností až 5 metrů se tomuto zcela vyvaruje.
Překládací vozy Perard jsou Ministerstvem dopravy České republiky schváleny v kategorii vozidel s označením “S“. Což prakticky znamená to, že s Perardem se můžete legálně pohybovat na silnicích s nákladem v zásobníku, pochopitelně při splnění hmotnostních limitů. A to i s přepravní šířkou 3 metry, díky čemuž se překládací vozy Perard vyznačují skvělou stabilitou. Dalším praktickým prvkem je, že k překládacímu vozu Perard obdrží zákazník Technické osvědčení, nikoli Technický průkaz. To přináší další výhody a bezstarostnost v tom smyslu, že s vozem nemusíte na STK a vyvarujete se nutným a zdlouhavým administrativním procesům na úřadech.
Multifunkční překládací vůz Perard Interbenne
Překládací vůz Perard Interbenne je promyšlený koncept s objemem od 27 do 52 m3. U největšího modelu Perard Inetrbenne 52 je minimální překládací výška pouze 1,1 metru a maximální výška je 4,8 metru se vzdáleností v místě maximálního otevření 5 metrů. Předimenzovaný masivní nosný rám vozu je zárukou dlouhé životnosti a provozuschopnosti. Koncept Interbenne se vyrábí v provedení s dvou a třínápravovým podvozkem. Z toho dva modely s objemem 27 a 46 m3 se sériově vyrábějí na pásovém podvozku X-Track. Nízko položené těžiště a stabilita jsou jeho doménou. Do spodního podélného šneku se soustřeďuje veškerá hmotnost objemu zásobníku, která je mnohonásobně vyšší než objem prázdného vozu a hmotnostní poměr převažuje ve prospěch horní poloviny vozu. Právě poloha, resp. výška umístění tohoto šneku, určuje polohu těžiště a udává hranice stability překládacího vozu Perard Interbenne.
Vážící systém významně usnadňuje práci obsluze překládacího vozu Perard, která má neustálý přehled o naloženém množství v zásobníku. Díky tomu nehrozí přetěžování odvozů. Navíc je to vynikající pomocník pro rychlou dokumentaci o probíhající sklizni. Tímto se zabezpečí okamžitý přehled o výnosu jednotlivých plodin a odvezeném množství z jednotlivých polí. Při setí a aplikaci hnojiv se vážící systém překládacího vozu Perard Interbenne stává precizním počítačem, který přesně dávkuje hnojivo či osivo a vy máte znovu přehled, kolik tun materiálu bylo spotřebováno.
Doplňujícím vybavením je například kamerový systém, který obsahuje jednu kameru na výsypné koncovce a barevný monitor v kabině traktoru. Druhá kamera je tzv. couvací. Ta je umístěna na zadní rampě a slouží pro přehled a bezpečnost za vozem.
Perard Interbenne je k traktoru připojen pomocí závěsu K 80 nebo 50mm oka. Samozřejmostí jsou vzduchové nebo vzducho-hydraulické brzy. Pro pohon šneků je zapotřebí PTO traktoru s rychlostí 1 000 ot/min. Hydraulicky ovládaná odstavná noha má svůj vlastní okruh. K ovládání jsou potřeba 4 hydraulické okruhy traktoru:
Otevírání/zavírání překládacího šneku
Otevírání/zavírání hradítka v zásobníku
Nastavení hydraulicky odpružené oje
Zamykání zadní řiditelné nápravy
Překládací vůz Perard X-FLow
Perard X-Flow je překládací vůz jednoduché konstrukce s objemem od 15 do 71 m3. Minimální potřebný výkon traktoru je 150 koní. Celková šířka stroje jsou 3 metry a výška překládání je 4,5 metru. Základ samotného vozu tvoří robustní nosný rám. Ač to na první pohled nevypadá, koncept překládacího vozu Perard X-Flow je díky jednomu překládacímu šneku, zapuštěnému do rám vozu, velmi stabilní. Těžiště je položené velmi nízko a v kombinaci s širokými pneumatikami dosahuje vysokých výkonů i ve svahovitém terénu.
Jak již bylo zmíněno, překládání má na starosti jediný šnek o průměru 500 mm u tvz. malých X-Flow a 600 mm u velkých X-Flow. Z Michalových zkušeností s překládacím vozem Perard X-Flow 19, který pojme až 16 tun pšenice, je jeho překládací čas pouze 2 miniuty 10 sekund. Denní údržba malého překládacího vozu Perard X-Flow nezabere více než 5 minut. Spočívá v kontrole olejové náplně v převodovce a promazání několika mazacích míst.
Na přání je možné překládací vůz Perard X-Flow vybavit kamerovým systémem s kamerou na výsypné koncovce a barevným monitorem v kabině traktoru, obslužnou plošinou v zadní části vozu, rolovanou plachtou zásobníku a taktéž vážícím systémem.
Perard X-Flow je k traktoru připojen pomocí závěsu K 80 nebo 50mm oka. Pro pohon šneků je zapotřebí PTO traktoru s rychlostí 1 000 ot/min. K ovládání jsou zapotřebí 3 hydraulické okruhy traktoru:
Otevírání/zavírání překládacího šneku
Ovládání hradítka v zásobníku
Odstavná noha
Michala Horáka charakterizuje jeho vášeň pro kombajnovou sklizeň, a ta je jeho předmětem zájmu. Základem jeho zkušeností a tím, čím je pro české zemědělce skutečný profesionál je fakt, že s překládacími vozy Perard má k sezóně 2022 osobně odpracováno již přes 3 400 hodin. To jen potvrzuje fakt, že překládacím vozům a jejich využití skutečně rozumí.
Pro více informací o překládacích vozech Perard kontaktujte Michala Horáka, který Vám zodpoví všechny Vaše dotazy (tel.: +420 720 506 621, email: horak@prekladacivozy.cz).