Koncem listopadu se redakce Agroportal24h osobně zúčastnila exkluzivního testování nejnovějších sérií kolových a teleskopických kolových nakladačů Weidemann. Pojďme si kromě fantastické atmosféry a dojmů z akce společně připomenout, co vše zmíněná technika umí, v čem tkví její výjimečnost a na jakou klientelu Wedemmann cílí.
Nejdříve naše kroky směřovaly za produktovým specialistou značky Weidemann Ing. Honzou Sečkařem, od něhož jsme se dozvěděli hodně zajímavých poznatků. Například, ohledně uplatnění techniky, se má situace v tuzemsku tak, že celá řada kravínů má ještě dnes nízké průjezdy, což je pozůstatek postsocialistického zemědělství, kdy se původní plán s karuselovými systémy neosvědčil a přešlo se na smykem řízené stroje, jelikož jiný prostředek v té době nebyl k dispozici. Techniku je však potřeba modernizovat a řešení pro tuto žádanou oblast nabízí firma Weidemann v podobě nízkého nakladače s kloubovým teleskopickým ramenem zastupujícím funkci vyššího zdvihu. Stejně jako u předchozí řady LP nejsou pro nové nakladače totiž překážkou ani omezené prostory, ba naopak.
Nová řada 60 si zachovává klíčové vlastnosti, které byly specifické pro předchozí modely. Především se jedná o nízkou konstrukční výšku, nízko položené těžiště a silný výkon. Modely série 60 jsou dostupné buď s nakládacím ramenem s praktickou PZ-kinematikou, nebo s teleskopickým ramenem v Z-kinematice, zajišťujícím ještě širší možnosti využití v praxi. Stroje přinášejí řadu nových funkcí a možností individuálního přizpůsobení, aby mohla být každodenní práce maximálně efektivní a pohodlná. Díky modulární konstrukci mají výrazné výhody i v oblasti servisu a údržby, což uživatelům zaručuje vyšší flexibilitu a spolehlivost. U řady 60 na první pohled zaujme velmi prostorná kabina tvořená čtyřsloupcovou konstrukcí. Ta ve spojení s panoramatickým zadním oknem a skloněným krytem motoru umožňuje řidiči vynikající výhled nejenom dozadu. Myšleno bylo i na komfort, zde uvedeme například výkonnou klimatizaci, ventilační systém, topení, různé odkládací prostory, nízkou hlučnost, ale také například integrovaný multifunkční joystick, jenž se pyšný vynikajícím přehledným barevným uspořádáním.
U nakladačů řady 60 sází Weidemann na standardizovanou generaci motorů Kohler s emisní normou výfukových plynů stupně V s filtrem pevných částic (DPF) a oxidačním katalyzátorem (DOC). Díky elektronicky řízenému pohonu ecDrive a výrazné křivce točivého momentu jsou pohonné jednotky výkonné a úsporné zároveň. Modely mají odstupňovaný výkon 57 k / 42 kW (2060/2060T), 65 k / 48 kW (3060/3060T), 75 k / 55,4 kW (4060/4060T) a 61 k / 45 kW nebo 75 k / 55 kW u T6025. Pro pohon ecDrive byly speciálně implementováno několik různých jízdních režimů: režim Auto (100% výkon), režim Eco (snížené otáčky motoru pro hospodárnou jízdu se sníženou hlučností) a volitelně jeden či dva další módy pro použití hydraulicky ovládaných nástavbových zařízení nebo optimalizované pro provádění nakládacích cyklů.
Výška zdvihu u modelů 2060, 3060, 4060 se pohybuje mezi 3,24 až 3,70 metru, více lze dosáhnout s teleskopickými variantami 2060T, 3060T a 4060T (od 4,30 do 5,04 metru), či s teleskopickým manipulátorem T6025 (6 m). I poslední zmíněný model je stále kompaktní stroj a může projet 2m průjezdy.
Nakladače 2060 a (teleskopický) 2060T
V rámci akce jsme si mohli vyzkoušet kolové nakladače 2060, a to jak v základní variantě, tak i s teleskopickým výložníkem (2060T). Waidemann u těchto vstupních modelů nakladačů cílí na atraktivní poměr ceny / výkonu. I přes to lze díky velkému rozsahu volitelného vybavení stroj dokonale přizpůsobit individuálním požadavkům a potřebám. Standardně je instalována stříška obsluhy (na přání nízká/vysoká) a jako volitelná výbava je k dispozici komfortní kabina (tuto variantu jsme měli k dispozici) s vynikající ergonomií a výhledem do všech stran. Ve stručnosti řadu 60 charakterizuje například jednoduché nastupování a vystupování, elektronicky řízený systém pohonu ecDrive s různými provozními režimy, elektrická parkovací brzda, robustní středový kloub s optimalizovaným vedením hadic a velmi dobrý přístup při údržbě.
Joystick lze pohodlně držet a ovládání je příjemné a dostatečně citlivé. Pomocí joysticku se kromě ovládání výložníku volí směr a rychlost jízdy, uzávěrka diferenciálu a mnoho dalšího. Vyzkoušeli jsme si práci s lopatou a lopatou s drapákem. Z pohledu obsluhy oceňujeme automatickou elektrickou parkovací brzdu, která se aktivuje po sešlápnutí brzdového pedálu a zastavení, což zabraňuje nechtěnému rozjetí stroje. Deaktivace probíhá opět automaticky, a to sešlápnutím plynového pedálu. Při práci, kde je nutné se opakovaně rozjíždět (a zastavovat), lze automatiku zároveň vypnout a parkovací brzdu ovládat ručně pomocí spínače.