Agromex - Největší distributor zemědělské techniky v ČR
Dnes je 20.4. – svátek slaví Marcela

Automobily Avia A 15/A 30 ve srovnání s licenčním vzorem

Zveřejněno: 12. 9. 2022

Avia A 15, A 20 a A 30 byly lehké nákladní automobily československé výroby určené k provozu na silnicích a zpevněných komunikacích.

Avia A 30 s valníkovou nástavbou.

Vozidla AVIA vyráběl v letech 1968 až 1983 národní podnik Avia v pražských Letňanech. V roce 1983 byla vozidla podrobena rozsáhlé modernizaci a dále označována jako A 21 / A 31. Základem pro výrobu celé typové řady vozidel byla licence zakoupená od francouzského výrobce Renault-Saviem.

Hlavním výrobním závodem Avia byla továrna v Letňanech, které se čerstvě od 1. ledna 1968 staly součástí Prahy. Zde byla výroba motorů, kabin řidiče a kompletace podvozků pro dodavatele nástaveb. Nejvýznamnějším kompletním provedením vozidel z Letňan byly valníkové nástavby.

V roce 1968, kdy naběhla výroba nákladních automobilů řady AVIA A 15 / A 30 se podnik jmenoval Avia, národní podnik Praha-Letňany, závod Jiřího Dimitrova. K podniku patřily ještě pobočné závody. Závod v Heršpicích se zaměřoval na skříňové nástavby a závod v Ivančicích na specializovaná provedení skříňových nástaveb, například pojízdné dílny. Žilinský závod kompletoval sklápěče, cisterny a od roku 1978 velmi oblíbené furgony.

Rozmach výroby automobilů AVIA A 15 / A 30 si vynutil přesun části výroby Praga V3S do Opraven zemědělských strojů ve Vinoři. Jakkoli vypadá konstatování o přesunu výroby Praga V3S z Vysočan do Letňan a Vinoře dramaticky, nešlo o nic tragického. Výrobní areály jsou od sebe vzdáleny přibližně 3 kilometry a vzájemné přesuny materiálu, komponent nebo rozpracovaných vozidel byly zvládnutelné bez větších problémů. Výrobní areál v Letňanech ovšem při svém růstu pohltil i velkou část pražské ulice Beranových.

Renault Saviem Super Goelette SG2 cisterna.
Renault Saviem Super Goelette SG2 cisterna.

Projekt výroby vozidel AVIA A 15 / A 30 byl koncipován tak, aby kompletní vozidla bylo možné vyrábět v Československu, bez potřeby dovozu dílů ať už od původních výrobců ve Francii nebo z ostatních zemí RVHP. Současně bylo při případných náhradách maximálně dbáno na to, aby do vozidel vyrobených v Československu bylo možné montovat díly původních výrobců. To bylo významné především v období, kdy byly vozy vyrobené v Avii prodávány v prodejní síti Renaultu (některé země severní Afriky).

Ačkoliv rozběhové série vozů byly montovány částečně z československých a částečně z původních dílů, určité konstrukční skupiny byly přizpůsobeny československým materiálům, normám a výrobním možnostem. Byla překonstruována původní jednookruhová brzdová soustava s podtlakovým posilovačem na dvouokruhovou soustavu s přetlakovým posilovačem. Proto byl motor vybaven kompresorem místo vývěvy. Rotační vstřikovací čerpadlo bylo nahrazeno řadovým čerpadlem, s jehož výrobou už byly v Československu zkušenosti. Nově byly vyvinuty a vyráběny bezdušové pneumatiky, disková kola, spouštěč, alternátor, akumulátory, chladič, přístrojová deska, volant a některé další komponenty. Také elektrická výzbroj byla upravena pro přístroje vyráběné v Československu. Celá valníková karosérie včetně kování a oblouků s plachtou byla překonstruována na tuzemské materiály. Československé valníky měly dřevěné bočnice i podlahy na rozdíl od francouzské předlohy, která měla kovové bočnice.

Skříňová Avia A 31.
Skříňová Avia A 31.

Během výroby vozů AVIA proběhly některé výrazné změny

Od ledna 1977 měly motory vrtání válců zvětšené z 98 na 102 mm a snížené maximální otáčky. Záměrem bylo zvýšení výkonu motoru.

V roce 1979 byly provedeny úpravy na podvozku a brzdovém systému vozidla AVIA A 15, které umožnily zvýšit užitečnou hmotnost o 250 kg. Následně bylo vozidlo označováno jako AVIA A 20.

Počátkem roku 1983 skončila výroba typů AVIA A 20 / A 30 a po podstatných úpravách motoru, převodovky, řízení, rámů, kabiny řidiče i valníkové nástavby byla vozidla následně označována AVIA A 21 / A 31. Tyto vozy byly vybaveny pětistupňovou převodovkou.

Od poloviny roku 1988 byla řadicí páka přemístěna z místa pod volantem na podlahu kabiny mezi sedadlo řidiče a sedadlo spolujezdce na krytu motoru.

Srovnání vozů AVIA a Saviem poblíž Pavlova na Vysočině.
Srovnání vozů AVIA a Saviem poblíž Pavlova na Vysočině.

Počátkem roku 1993 byly původní atmosférické motory řady 712 nahrazeny motory řady D407 s turbodmychadlem. Motory dosahovaly vyššího točivého momentu a plnily aktuální emisní normu EURO1. Vozy s těmito motory byly označovány AVIA A 21 Turbo / A 31 Turbo, případně AVIA A 21T / A 31T.

Poslední velká inovace proběhla v roce 1996, kdy byla použita některá řešení připravená už pro novou řadu vozů AVIA A 60 / A 70 / A 75 / A 80. Motor D421.76.01 už splňoval EURO2, bylo použito rotační vstřikovací čerpadlo Bosch, nové trysky, písty, nová hlava motoru. Byla použita úplně nová palubní deska. Z vnějších změn nejnápadnější bylo použití plastové černé masky chladiče s kulatými světlomety. Výroba tohoto provedení skončila s koncem roku 1998.