Na vývoji a výrobě autonomního traktoru Belarus 3523i se podílela konstrukční kancelář Minského traktorového závodu a specialisté Společného institutu strojního inženýrství Běloruské národní akademie věd. Jak je na fotografiích vidět, traktor má konvenční tvary i konstrukci – chybí jen kabina.
Na místě, kde se jinak nachází kabina, jsou instalované antény a hardware pro komunikaci a ovládání stroje. Traktor je zkonstruován k plnění úkolů stanovených obsluhou. Nejrůznější úkoly lze do stroje přenášet dálkově nebo pomocí USB. Jeden operátor bude také moci ovládat více takových strojů na jednom poli. Podle dostupných informací Belarus 3523i zvládá pracovat jak ve dne, tak v noci.
Autonomní řídicí systém vyvinuli Bělorusové. Systém umožňuje dálkově ovládat výkon stroje a všechny jeho běžné funkce. Během provozu traktor samostatně zpracovává data přicházející ze senzorů a činí rozhodnutí, aby se zabránilo kolizím s překážkami. Na základě údajů ze senzorů a navigačního systému, elektronický „mozek“ traktoru samostatně rozhoduje o potřebě zabrzdit nebo objet vzniklou překážku. Když dochází v nádrži palivo, traktor je schopen sám dojet na určené místo pro doplnění.
Podle vývojářů Belarus 3523i výrazně snižuje spotřebu paliva. Traktor je osazen vznětovým motorem o výkonu 350 koní. Mluví se také o hybridu, protože některá média uvádí, že koncept produkuje až 10x nižší emise škodlivých látek ve srovnání s konvenčními traktory. Traktor je dále vybaven předním a zadním závěsem a vývodovou hřídeli vpředu i vzadu. Autonomní koncept se představil ve spojení se žacími stroji KMR-9 od společnosti Lidagroprommash. Prototyp byl také testován s osmiradličným pluhem.
Na závěr doplníme, že autonomní traktor již v minulých letech představilo několik velkých světových koncernů, které se zabývají vývojem a výrobou traktorů. Někteří výrobci se vydávají cestou větších strojů (velikostně srovnatelných konvenčním traktorům) a další výrobci vyvíjí spíše menší roboty – takové stroje již pracují i v České republice.