Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 24.11. – svátek slaví Emílie

To je dost, žes nás taky jednou vyvez! Slavný motorobot PF-62 dodnes dokáže věrně sloužit

Zveřejněno: 6. 11. 2020

Asi není nikdo ze zahrádkářů a drobných zemědělců, kdo by neznal legendární československý motorobot PF-62 z produkce Agrostroje Prostějov, který se proslavil ve filmu Slavnosti sněženek. Dodnes je vyhledávaným artiklem pro svoji jednoduchost ale také pro své schopnosti. Vyhovuje ale nárokům dnešní doby? Na to nám odpověděl její majitel

Motorobot PF-62 je jednonápravový traktor, pojízdný na dvou kolech, který ve spojení s vhodným nářadím může vykonávat nejrůznější práce (ilustrační foto)

Motorobot PF-62 je jednonápravový traktor, pojízdný na dvou kolech, který ve spojení s vhodným nářadím může vykonávat nejrůznější práce v zahradnictví, zelinářství, ve školkách, sadech, parcích a v zemědělských závodech. Vyžaduje k obsluze jediného pracovníka. Při pohybu se motorobot řídí pomocí řidítek (klečí). Využití nalezne v dopravě, orbě, kultivaci, frézování půdy, vrtání jam, sečení trávy, zametání, řezání dřeva, pohonu drobných strojů a mnoha dalších pracovních činnostech. Ke stroji se dodával i pomocný podvozek. „Ten sloužil k přepravě řidiče na pracoviště, a hlavně k nesení různého pomocného nářadí. Např. bran, kultivátoru, zatravňovače, pluhu, sekačky aj. Konstrukce je podobná valníčku, ale bez ložné lochy. Samozřejmě je podvozek zkrácený a vlastně řidič sedí na sedátku umístěném na nápravě,“ uvádí stránka eurooldtimers.com.

Soused se mě zeptal, zda bych tuto frézu chtěl. Dal jsem za ni tři tisíce, uvedl majitel
Soused se mě zeptal, zda bych tuto frézu chtěl. Dal jsem za ni tři tisíce, uvedl majitel

„Již během druhé světové války začala strojírna Wichterle & Kovařík projektovat první víceúčelovou polní frézu Motorobot Wikov PF-6. V roce 1947 byl postaven prototyp, ale sériová výroba začala až po znárodnění firmy v roce 1950. Typ PF-62 přišel do výroby v roce 1958 a byl dodáván až do roku 1977,“ uvedl k historii Vlastimil Velek, autor stránky pf62.wbs.cz

Redakce Agroportal24h.cz se spojila s majitelem této půdní frézy, s panem Karlem Polínkem ze Ždánic na jižní Moravě. Polínek hospodaří na zahradě o rozměrech cca 100×120 metrů, kde pěstuje běžnou zeleninu a ovocné stromy. Pro ovce sváží seno z plochy cca dvou fotbalových hřišť.

K PF-6 přišel před lety – byl to nepojízdný vrak, který už dlouho stál na jednom místě. Bohužel nevíme, jaký má rok výroby, protože nebyl nalezen štítek výroby. Do svého vlastnictví jej Polínek přijal úplnou náhodou. „Soused se mě zeptal, zda bych tuto frézu chtěl. Dal jsem za ni tři tisíce,“ uvedl majitel s tím, že k ní nemá příslušenství a slouží pouze jako povoz.

Majitel přiznává, že má fréza na dnešní dobu nedostatky – i tak ale slouží věrně
Majitel přiznává, že má fréza na dnešní dobu nedostatky – i tak ale slouží věrně

Majitel přiznává, že má fréza na dnešní dobu nedostatky – i tak ale slouží věrně: „Ovládat ji vyžaduje sílu. Je dost hlučná a spotřeba odpovídá výkonu. Starý motor táhl na jedničku, ale střílel do karburátoru. Chci ho nechat renovovat. Druhý zánovní motor se mi ještě nepodařilo vyladit. Problém je v tom, že motor je dělaný na nízkooktanový benzín. Je potíž v seřízení předstihu a odtrhu kladívka. Jinak je to vcelku bezporuchový, nenáročný stroj a nevyžaduje náročnou údržbu. Údržbu provádí bratr, který je nadšencem do dvoutaktních strojů.“ Bohužel hledání náhradních dílů začíná být obtížnější, třeba motor se už nevyrábí. „Traktor je poháněn jednoválcovým dvoutaktním zážehovým motorem BD-1-S-72A z n.p. Motor České Budějovice, závod Vodňany o zdvihovém objemu 317 cm3, který při 2300 otáčkách dává výkon 5 koní. Převodovka má 4 rychlostní stupně (3+1R). Nejvyšší rychlost traktoru je 9 km/h,“ uvádí ve svých materiálech Vlastimil Velek.

Motorobot se řídí klečemi (řídítky), které jsou podle povahy práce bočně i výškově stavitelné. Na jejich pravé rukojeti je umístěna plynová páčka, na levé páka spojky. Páky pro řazení rychlostí jsou dvě, a jsou umístěny před kloubem klečí, kde je též dopředu skloněná páčka pro obsluhu diferenciálu. „Chci předělávat ovládání spojky z páčky na pedál, přidat dynamo a světla,“ uvedl majitel s tím, že nic podobného se na trhu nevyrábí, pokud pomine Vari, která je podle něj slabá a s nevyhovující průjezdností terénem. Do budoucna zvažuje pořízení kloubového malotraktoru TZ-4K-14.