Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

DEVINN a Tatra Trucks rozšiřují spolupráci. Firma z Jablonce získala zakázku na vodíkovou plnicí stanici

Zveřejněno: 17. 8. 2024

Na úspěšnou spolupráci při stavbě vodíkového nákladního speciálu Tatra Force e-Drive s palivovými články navázala jablonecká vývojová společnost DEVINN další zakázkou pro automobilku Tatra Trucks. Spolupráce se tentokrát týká vývoje a výroby vodíkové plnicí stanice.

DEVINN a Tatra Trucks rozšiřují spolupráci. Firma z Jablonce získala zakázku na vodíkovou plnicí stanici.

Zakázka souvisí s prototypem nákladního automobilu Tatra Force e-Drive s vodíkovými palivovými články, u kterého se DEVINN podílel především na vývoji pohonného ústrojí. Zařízení plnicí stanice se včetně výdejního „stojanu“ a zásobníků vodíku vejde do jednoho standardizovaného kontejneru. Jeho instalace na místě tak bude kromě elektrické přípojky vyžadovat jen zpevněnou podkladovou plochu, jinak se ale obejde bez větších stavebních zásahů. Kapacita vodíku je plánovaná na 100 kg při tlaku 500 bar. Stanice tak zvládne naplnit až 3 vozidla Tatra Force e-Drive. Veřejnou premiéru bude plnicí stanice mít v rámci akce Tech Days zaměřené na prezentaci vodíkových a souvisejících technologií pro použití v dopravě, jež se bude konat ve dnech 11. až 13. září 2024 v jabloneckém areálu společnosti DEVINN.

Síť vodíkových plnicích stanic stále není příliš celosvětově rozšířená. Zejména u těžkých nákladních vozidel by ale v budoucnu vodík mohl dávat technicky a provozně největší smysl. O tom, že vodíkový pohon funguje, dnes již pochybuje málokdo, ale velkou otázkou je infrastruktura pro jeho distribuci.

„Rozhodnutí přejít na vodíkový pohon je zpravidla součástí většího energetického projektu, kdy se vodík produkuje, uskladňuje i spotřebovává na jednom místě. Hodně zmiňovaný zelený vodík se nejčastěji vyrábí z energie obnovitelných zdrojů pomocí elektrolyzéru. Přemístitelné plnicí stanice pak tvoří mezičlánek mezi výrobou vodíku s velkým úložištěm a vodíkovými dopravními prostředky,“ dodává spoluzakladatel DEVINNu Luboš Hajský.

Při výrobě plnicí stanice DEVINN plánuje použít více než polovinu komponentů z vlastní produkce nebo tuzemského původu. Poměrný podíl českých dílů si firma dala za cíl záměrně. „Partnerství s Tatrou nás těší i proto, že jde o jednu z mála stoprocentně českých firem. Dlouhodobě se snažíme vytvářet produkty, u kterých přidaná hodnota zůstává v Česku,“ uzavírá Luboš Hajský.

„Jsem rád, že spolupráce s firmou DEVINN pokračuje. V rámci testů našeho prototypu s vodíkovými palivovými články jsme od začátku řešili, jak budeme vozidlo plnit v místech uživatelských testů a shodli jsme se, že potřebujeme jednoduše transportovatelnou plničku. DEVINN nám nabídl nejlepší a nejkompaktnější řešení“, dodal Radomír Smolka, člen představenstva zodpovědný za výzkum a vývoj společnosti Tatra Trucks.