Agromex - Největší distributor zemědělské techniky v ČR
Dnes je 30.5. – svátek slaví Ferdinand

Dopravní a aplikační technika HB Brantner – nahlédli jsme dovnitř závodu

Zveřejněno: 12. 6. 2023

Firma AGRALL zemědělská technika a.s. nově zastupuje rakouského výrobce HB Brantner na českém trhu. Redakce Agroportal24h.cz přijala pozvání a výrobní prostory v rakouském městečku Laa an der Thaya, kousek od českých hranic, jsme si mohli prohlédnout.

Průběh výroby návěsů a přívěsů HB Brantner.

V nabídce HB Brantner nalezneme přívěsy, návěsy a rozmetadla organických hnojiv v nejrůznějším provedení. Výroba první transportní techniky za koně začala v roce 1948. V roce 1969 se výroba přesunula z dílen v centru na okraj města. Od roku 1979 se rodina Brantnerů zabývá i výrobou hal a konstrukcí. V historii rodinné firmy je zajímavý rok 1986, kdy byl stanoven světový rekord „Největší řetězec návěsů na světě – 580 návěsů za sebou“, rekord je mimochodem platný dodnes.

Výroba a montáž strojů HB Brantner probíhá od roku 2009 ve třech velkých halách. Ve výrobním areálu se nachází ještě další tři haly určené pro svařování dílů pro externí zákazníky a výrobu zemědělských staveb (konstrukcí). Výrobní závod je aktuálně maximálně možně vytížen. Na výrobky se čeká půl roku.

Hans Brantner nás seznamuje s historií firmy HB Brantner.
Hans Brantner nás seznamuje s historií firmy HB Brantner.

Jako první naše kroky zamířily do nejstarší haly v současnosti sloužící převážně jako sklad materiálu. Měli jsme možnost vidět například nápravy, jež výrobce HB Brantner nakupuje. Jinak si téměř vše vyrábí svépomocí: jde například o vysokoobrátkové díly (háky, zajišťovací prvky atd.), které se firmě vyplácí vyrábět ve vlastní režii. Využívá k tomu velký počet robotů.

Robot pracuje nepřetržitě a zpracovává materiál i pro jiné výrobce zemědělské techniky.
Robot pracuje nepřetržitě a zpracovává materiál i pro jiné výrobce zemědělské techniky.

V další hale jsme viděli čtyři laserové roboty na zpracování ploché ocele. Pátý robot je schopen zpracovávat ocelové díly různých profilů s absolutní přesností. Robot je automatizovaný, pracovníci jen zajišťují přísun materiálu. Robot pracuje nepřetržitě a zpracovává materiál i pro jiné výrobce zemědělské techniky. Dalším zajímavým strojem byl hydraulický lis, který ohýbá středně velké díly, a největší ohýbačka pro až sedmimetrové díly. Hned naproti ní se nachází pracoviště s plazmovým řezáním.

Lepení namísto svařování

Procházeli jsme kolem opracovaných plechových dílů, na nichž nás zaujalo to, že HB Brantner využívá namísto svařování speciální systém lepení propůjčující plechu vyšší odolnost (ve srovnání se svařováním). Výhodou je také to, že výrobce nemusí nakupovat rozměrné plechy, ale větší počet menší plechů, které následně slepí. Proces lepení je uplatňován i na nejdelších dílech – například na nosník návěsu.

HB Brantner využívá namísto svařování speciální systém lepení propůjčující plechu vyšší odolnost (ve srovnání se svařováním).
HB Brantner využívá namísto svařování speciální systém lepení propůjčující plechu vyšší odolnost (ve srovnání se svařováním).

V dalších prostorách závodu HB Brantner jsme mohli vidět skupinu robotů pro svařování dílů. Pokud díl prošel procesem svařování, proběhne automatické otryskávání granulátem, mokré chemické čištění, katodové ponorné lakování (KTL), sušení v sušičce na 160 – 180°C, automatizované práškové lakování a opět sušení v sušičce na 160 – 180°C. Proces KTL (spuštěno v roce 2020) v současnosti patří mezi nejlepší povrchovou úpravu materiálu, proto výrobce poskytuje na podvozky transportní techniky desetiletou záruku. Popsaný proces poskytuje vynikající ochranu proti korozi venkovních i vnitřních dílů a mechanickou pevnost.

Proces KTL (spuštěno v roce 2020) v současnosti patří mezi nejlepší povrchovou úpravu materiálu, proto výrobce poskytuje na podvozky transportní techniky desetiletou záruku.
Proces KTL (spuštěno v roce 2020) v současnosti patří mezi nejlepší povrchovou úpravu materiálu, proto výrobce poskytuje na podvozky transportní techniky desetiletou záruku.

Díly jsou před lakováním automaticky ponořeny do horké lázně. Do sedmi nádrží lze ponořit i ty nejdelší díly. HB Brantner využívá zinkové fosfátování, které vytvoří na díle vrstvu, na níž se dobře přichytne základní nátěr. Linka pracuje nepřetržitě a se svými rozměry patří mezi největší ve střední Evropě.

V prostoru pro finální montáž se rozkládá šest stanovišť, kde se smontuje dvanáct návěsů denně. Jako první je k rámu namontována hydraulika, následně nápravy a poté platforma návěsu. Na dalším stanovišti probíhá montáž dílů ke vzduchovým brzdám a posledních dílů nacházejících se nad podvozkem návěsu. Na posledním stanovišti probíhá finální montáž, zkouška a příprava k expedici.

Konstrukčně složitější rozmetadla prochází více stanovišti. V hale se nachází i prostor pro montáž strojů s individuální výbavou. Na každém stanovišti jsou maximálně 2 pracovníci.