Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 30.11. – svátek slaví Ondřej

Dva výfuky i rampa s LED osvětlením, svépomocí opravil a vylepšil „splašenou traverzu“. Se vzhledem mu pomáhala manželka

Zveřejněno: 14. 5. 2021

Martin Dušek, který pochází z malé obce u Dvora Králové, pět let používá nářaďový traktor Fortschritt RS-09, u kterého zlidovělo pojmenování splašená traverza či merkur. Před rokem se pustil do oprav. Opravu prováděl sám, občas mu poradil a pomohl bratr, o estetickou stránku se postarala jeho manželka.

Od poloviny 50. let minulého století začal jediný traktorový výrobní závod VEB Traktorenwerk v Schonbecku v Německu nabízet univerzální nosič nářadí RS-09. Zdroj foto - Martin Dušek

Traktory jsou Martina Duška a jeho bratra zálibou již od dětství. Dětské traktory brzy vystřídaly opravdové stroje. Na práci kolem domu a v lese používali traktor domácí výroby, který postavil jejich otec s dědou. Martin Dušek, který pochází z malé obce u Dvora Králové, se také s technikou setkává v práci. Zaměstnán je v opravárenské firmě, kde mu denně projdou pod rukama hlavy motorů všemožných značek. K zajišťování prací kolem pěstování brambor pro potřeby rodiny nyní využívá nosič nářadí RS-09 tzv. „splašenou traverzu“. Využití také nalézá při údržbě ostatních pozemků, sušení a uklízení sena nebo při práci v lese.

„Když jsme se s rozhodovali, kde se usadíme, naskytla se příležitost, přestěhovat se k prarodičům mé manželky. Starosti o pozemky, které k domu patří, tak přešly na nás, spolu se „splašenou traverzou“, která zde pomáhá přes 30 let. Traktor se sem dostal od příbuzných z Moravy. Využíván byl v rodinném zahradnictví. Po rozrůstání firmy již nebyl dostačující, takže ho vyměnili za novější stroj. A tak se RS ocitnul tady, na práci kolem domku a vyhnul se tak sešrotování,“ uvedl Dušek, který s traktorem pracuje pátým rokem. S tímto traktorem se ale už svezl dříve, když jezdil pomáhat k prarodičům. „Postupně sháníme příslušenství k modernizaci a usnadnění práce. Například kultivátor na přípravu pole, který mi bratr předělal na nesený do třetího bodu, a všerob s radličkami na brambory. Také používáme i již historické stroje, které se dříve tahaly koňmi, jako je obracák a pohrabáč na seno,“ dodal.

Záď traktoru vylepšil k obrazu svému.  Zdroj foto - Martin Dušek
Záď traktoru vylepšil k obrazu svému. Zdroj foto - Martin Dušek

Před rokem se Dušek pustil do oprav RS-09. Opravu prováděl sám, občas mu poradil a pomohl bratr, a o estetickou stránku se postarala jeho manželka. „Postupně se opravovalo, co bylo potřeba, ale hlavní renovací prošel v zimně 2019/2020. Takže zhruba 3 měsíce práce, poté ještě proběhla částečná oprava motoru, která trvala asi 2 týdny. Nějaké detaily ale stále dolaďujeme,“ uvedl Dušek. Na traktoru bylo nutné vyměnit přední náboje, kola, zadní hydrauliku s rameny, výfuky a proběhla také repase hlav válců. Při opravě bylo nejtěžší řešit předělání elektroinstalace a repase hydraulických pístnic – s tím Dušek nikdy neměl zkušenosti. Postup opravy probíhal takto: „Přetěsnění a výměna ložisek v náboji předních kol, kompletní odstrojení (zůstala jen traverza, kola, portály, motor a převodovka), repase pístnic, vyvaření a oprava ramen na hydrauliku, vyklepání blatníků, výroba nového panelu s držákem na třetí bod a alternátor, kryt na řemeny, výroba nových výfuků (použity tlumiče z Zetor 25). Následně kompletní vyčistění od mastnoty a nečistot, nový nátěr. Nová elektroinstalace, přidání světel (původně byly jen makety), výroba korby na traverzu. Částečná generálka motoru, nový filtr na sání a jako zatím poslední byla výroba rampy na zadní osvětlení.“

Nosič nářadí RS-09 obdržel i výkonné LED osvětlení.  Zdroj foto - Martin Dušek
Nosič nářadí RS-09 obdržel i výkonné LED osvětlení. Zdroj foto - Martin Dušek

Po renovaci traktoru se z motoru začalo ozývat sykání při vyšších otáčkách. Následně byl motor rozebrán. Zjistilo se, že na druhém válci byla málo dotažená hlava. Hlavy si Dušek v práci repasoval, přičemž zjistil, že je hlava z druhého válce prasklá. Proběhlo rozfrézování a následné zavaření hlavy, výměna vodítek, vyvrtání děr, osazení novými sedly a usazení ventilů. Motor byl následně složen a teď prý šlape jak hodinky.

Martin Dušek si traktor opravil svépomocí.  Zdroj foto - Martin Dušek
Martin Dušek si traktor opravil svépomocí. Zdroj foto - Martin Dušek

„Ve chvíli, kdy jsem začal mít traktor k dispozici, jsem vůbec neuvažoval o tom, že bych ho jednou renovoval. Ale postupem času jsem mu začal přicházet na chuť, a tak sháněl i různé díly, co by se mohly hodit. Pár dílů jsem koupil přes inzeráty na internetu – například všerob a radličky, nebo hydraulický rozvaděč. Zásadní zlom přišel ve chvíli, kdy se mi naskytl pořídit kompletně nepojízdný RS, ze kterého jsem použil většinu dílů, které jsem potřeboval vyměnit. Díky tomu nebylo potřeba shánět tolik dílů. Zbytek, co mi chyběl, jsem vždy dohledal přes inzeráty, kde lidé přeprodávají různé díly, nebo se zbavují „bordelu“ ze svých stodol. Celkově se dají dobře sehnat díly na motor, například spojkové sady. Horší už je to ale s originálním příslušenstvím,“ dodává k dílům Dušek.

A jak moc je finančně náročná oprava v takovém rozsahu? „Nemám přesně spočítané, na jakou částku jsem se dostal. Díly se kupovaly postupně, takže to nebyla tak velká suma najednou. Navíc jsem měl spoustu dílů z nepojízdného RS a také jsem si dělal vše sám, takže tím se také dost ušetřilo. Když to ale tak zhruba spočítám, vyšla renovace na něco kolem 25 000 Kč,“ odpověděl na závěr Dušek.