Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 28.11. – svátek slaví René

Elektrikář využil své znalosti a díly z vrakoviště při domácí stavbě traktoru

Zveřejněno: 6. 1. 2020

Vyučený elektrikář bez předchozích zkušeností se strojařinou během tří let vyrobil plně funkční traktor z nejrůznějších dílů z vrakovišť. Během stavby využil svých znalostí, traktor v zelené metalíze tedy disponuje parádními vychytávkami.

Traktor v době, kdy ještě neměl střechu. Logo včetně jeho barevného provedení navrhl designér Lukáš Figely (figely.com). Jedná se o zkratku Marian Škapinec Traktor

Pan Marián Škapinec pochází z východního Slovenska, přesněji z Trebišova z obce Veľké Ozorovce. Mezi jeho koníčky patří traktory. I když nemá pole, ale jen malou zahradu, rozhodl se před šesti lety doma postavit vlastní traktor. Při jeho stavbě se naučil svářet s CO2 svářečkou, ohledně sváření měl tehdy minimální znalosti. Je však vyučeným elektrikářem, takže své znalosti při stavbě brilantně zužitkoval a výsledek stojí za to.

„Řeším přidělení farmářských F značek pro legální jízdu po silnici. Přidělení značek je už jednodušší. Lze také provést STK kdekoliv mimo stanice STK”
Marian Škapinec

„Chtěl jsem postavit něco, co by mohlo fungovat. Postavit traktor bylo pro mě výzvou. Do té doby jsem neměl skoro žádné zkušenosti se strojařinou. Měl jsem doma soustruh, na kterém jsem uměl maximálně provést základní práce – například vysoustružit osazení na ložisko,“ řekl k začátkům pan Škapinec. Koupě traktoru ho nelákala. Jednak neměl přehled o vhodných traktorech a jednak z důvodu vlastnictví zahrady o výměře pouze deset arů.

Traktor disponuje kompletním LED osvětlením. Nechybí ani "orební" světla osvětlující brázdu
Traktor disponuje kompletním LED osvětlením. Nechybí ani "orební" světla osvětlující brázdu

Stavbu traktoru prováděl sám zhruba tři roky – a to vždy příležitostně, občas po večerech nebo o víkendech. „Skoro většinu dílů jsem sháněl na vrakovištích aut. V obchodě jsem koupil jen plech na kapotáž. Na vrakoviště jsem nikdy nešel hledat konkrétní součástku. Vždy jsem našel něco, co mě zaujalo a poté jsem pro součástku hledal využití na traktoru,“ řekl pan Škapinec. Spojování nejrůznějších dílů prý bylo stále komplikovanější tím, jak se učil konstruovat během stavby. Pan Škapinec uznává, že většina věcí mu začala vyhovovat po 4. až 5. upravení. „Stále jsem jednotlivá řešení upravoval, protože jsem s nimi nebyl spokojený,“ doplnil konstruktér.

Oříškem bylo řazení

Traktor je osazen motorem 1.8D z automobilu Ford Fiesta. Z Fiesty pochází i převodovka, ve které je zavařen diferenciál. Přes jednu z poloos je hřídelí a válečkovým řetězem připojen náhon na další pětirychlostní převodovku z Avie. Převodovku Avia a zúženou nápravu z V3S spojuje krátký kardan. Traktor má tedy dvě 5rychlostní převodovky – k dispozici je 25 kombinací převodů vpřed a 5 vzad. Maximální rychlost je zhruba 20 km/h. „Nad baterkou mám malou nádrž na olej o objemu cca 1 l. Přes dva elektromagnetické ventily dávkuje olej časové relé přes tři tenké trubky, které pochází ze starých rozvodů brzd. Olej kape cca 10 sekund v 15minutových intervalech. Je to tam pro potřebu mazání řetězu (mazání řetězu na převodu před převodovkou z Avie, pozn. redakce),“ dodal pan Škapinec. Řetěz typ B12 byl měněn jen jednou. „Obě převodovky mají řazení na blatníku. Oříškem bylo vše sladit, aby délka řazení páky byla přesná s posunem na převodovce. Vyžadovalo to přepočet drah řazení páky a čepu na převodovce. Je tam lankové ovládání – jako například u Fabie. Obě převodovky krásně řadí přes lankové převody,“ pochvaloval si konstruktér. Motor má výkon 44 kW, který je přenášen přes dvě převodovky a portálový převod v nápravě. Traktor má jen přední náhon. Váha traktoru činí 1500 kg bez obsluhy, šířka je 130 cm a délka 2,7 m.

Motor pochází z automobilu Ford Fiesta
Motor pochází z automobilu Ford Fiesta

Traktor není odpružen. Motor s dvojicí převodovek je umístěn napevno v rámu z hrubostěnného jeklu 5x5 cm (5mm stěna). Tento rám je uložený na pěti silentblokách na hlavním rámu. Hlavní rám je vyroben z hrubostěnného jeklu 8x8 cm (5mm stěna). Jekl byl zakoupen v kovošrotu. Přední náprava je výkyvná – střední čep se šikmými výztuhami ramene ve tvaru V. Vrchní ramena zadního tříbodového závěsu jsou podepřena dvěma dvojčinnými hydraulickými pístnicemi. Spodní ramena jsou zavěšená na vrchních (jako u většiny traktorů). Traktor disponuje hydraulickým čerpadlem s průtokem 19 l/min při 1000 ot/min. Na stroji je 3sekční hydraulický ventil s třemi samostatnými okruhy. Jeden okruh je určen na zadní ramena a dva okruhy jsou vzadu vyvedeny na rychlospojky pro nářadí.

Elektrické vychytávky

Pan Škapinec je vyučený elektrikář, takže nepřekvapí, že na traktoru nechybí nejrůznější elektrické vychytávky. Traktor má například elektricky vyhřívané sedadlo z automobilu Renault Espace. Konstruktér pro sedadlo vyrobil nové kožené čalounění a použil elektrické rohože koupené z Ebay. Později přibyla i sedačka spolujezdce na blatníku traktoru. Taktéž má čalounění a vyhřívání. Kvůli bezpečnosti má boční vedení, bezpečnostní pás a je vyhotovena z hrubostěnných jeklů. Připevněna je na vrchní rám traktoru, který plní funkci bezpečnostní klece.

Střecha s rádiem, klimatizací a displejem pro kamery
Střecha s rádiem, klimatizací a displejem pro kamery

Elektrické vyhřívání je také vedeno před kolena pod volantem. „Turbína se nachází pod olejovou vanou motoru a přivádí vzduch přes chladič topení a tunel. Bokem traktoru proudí vzduch až pod volant (před kolena obsluhy) přes průduchy z automobilu Škoda Fabia. Teplotu vzduchu mi ukazuje displej,“ řekl pan Škapinec. Sedadlo obsluhy je částečně sklopné dopředu jako u dvoudveřových automobilů. Čtyři hlavní světla integrovaná v masce traktoru se starají o osvětlení prostoru před traktorem. Světla jsou plně nastavitelná pro provoz po silnici. Přítomno je dalších devět LED reflektorů na střeše a další dva LED reflektory zase osvětlují brázdu za předními koly. „Momentálně řeším montáž tří LED predátorů (oranžové výstražné osvětlení, pozn. redakce) na přední mřížku pod chladičem. Tato světla jsou homologována a slovenský zákon mi umožňuje legální montáž a zapsání do TP,“ řekl pan Škapinec. Traktor má plně funkční elektriku (jako v autech) – parkovací světla, brzdová, tlumená, dálková a směrovky s možností vrácení do výchozí polohy. Přístrojová deska pochází z automobilu Renault 19 – byla rozřezána a zůstal jen otáčkoměr. Traktor má dvě kapoty. První je určena pro motorový prostor a druhá menší pro přístup k palivové nádrži a spínači baterie. Obě kapoty mají servo odemykání na dálkové ovládání. Kapotáž se skládá z dvou kusů. Přední část je po uvolnění šesti skrutek odnímatelná kompletně celá. Druhá část je přimontována k rámu a v ní je umístěna přístrojovka se zpětnými zrcátky a malá kapota. Zrcátka jsou plně elektrická s vyhříváním.

Pod sedadlem obsluhy se nachází malá skříňka na drobné nářadí (klíče, šroubováky apod.). Při sklopení sedadla a otevření skříňky automaticky osvětlují prostor LED světla. Opěrka hlavy je namontována na skříňku, která skrývá další prostor na drobné věci (objem cca 5 l), jako jsou lékárnička, doklady apod. Samozřejmostí je vnitřní LED osvětlení přes mikrospínač po otevření dveří.

Další vychytávkou je střecha ve tvaru kšiltu, která je namontována na nosnou část ve tvaru U. Má dvě vodorovná nosná žebra a její kapotáž je vyhotovena z plechu. Kabina je zdvihací o cca 12 cm. Zdvih zabezpečuje motorek s převodovkou (ze sklápění sedadla u automobilu). Motorku pomáhají dva plynové písty z automobilu Opel Corsa (z pátých dveří). Střecha dále disponuje dvojicí kalených tyčí (30 mm), které se spolu se střechou pohybují nahoru a dolů v lineárních ložiscích. Váha střechy činí 45 kg, protože obsahuje i audio zesilovač 2x80w a 4x repro JBL s bluetooth přijímačem. Dále je v ní zabudován 3,5palcový LCD monitor se vstupem na dvě kamery, které lze umístit libovolně na traktoru. Dále je ve střeše umístěn ventilátor a šest mřížek na chlazení prostoru u obsluhy. Nechybí ovládání k tomuto ventilátoru a k topení (s možností regulace otáček). „Jsem překvapený, že je střecha celkem stabilní i při jakékoliv jízdě v terénu,“ doplnil pan Škapinec. Taktéž nechybí stropní LED osvětlení prostoru obsluhy.

Dole v prostoru pod volantem se nachází tři LCD displeje na sledování teploty – první na teplotu hydraulického oleje, druhý na teplotu hadic v úrovni hlavy motoru a třetí na teplotu vody na termostatu. Dále je k vidění měřič motohodin a budík (ručičkový) na teplotu vody v chladiči. Vpředu vlevo se nachází ventilátor, který chladí chladič servočerpadla. Je tam také připravené místo i na chladič hydrauliky, který je ve stadiu výroby. Spínání a otáčky ventilátoru jsou řízené přes spínací elektroniku a dvě čidla na rource serva a hydrauliky. Přední chladič spíná čidlo teploty.

Přístrojová deska. V prostoru pod volantem se nachází tři LCD displeje
Přístrojová deska. V prostoru pod volantem se nachází tři LCD displeje

„Nejtěžší byla stavba střechy. Byl to let do neznáma. Potom mě potrápilo přepracování pákových brzd (na nápravě V3S) na kapalinové s válečky z Avie,“ prozradil pan Škapinec. A bude se ještě něco dodělávat? „Stále se najdou nějaké věci na vylepšení. Momentálně se řeší chladič hydrauliky. U náhonu hydraulického čerpadla změna z drážkového na řemen (jako u rozvodů aut),“ dodal pan Škapinec.

Velké vytížení zvládá bez poruch, chystá se i na legální provoz po silnici

Traktor je nejčastěji využíván v orbě s hydraulicky otočným pluhem APO 155. „Traktor minulý rok absolvoval orbu na cca 60 zahradách, rok před tím na cca 70 zahradách a k tomu navíc 30 zahrad na podzim. To vše bez jediné opravy či jakéhokoliv servisního zásahu do stroje. Při stavbě jsem nepočítal s takovým vytížením traktoru,“ řekl pan Škapinec. Během stavby si konstruktér neevidoval náklady, odhaduje je však na 2000 až 2500 eur. „Momentálně řeším přidělení farmářských F značek pro legální jízdu po silnici. Přidělení značek je už jednodušší. Lze také provést STK kdekoliv mimo stanice STK – například na pevné ploše v obci (po dohodě s technikem z STK). Mám to ověřené přes firmu Testek, která řeší legislativu pro STK. Po dohodě přijde pracovník a stroj vyfotí, zhodnotí stav osvětlení a změří brzdění přístrojem na měření zpomalení. Potom stačí jít na úřad dopravy, který vystaví velký TP a potom na dopravní inspektorát pro malý TP a značky – ty budou na 10 let,“ prozradil závěrem pan Škapinec.

Multifunkční vlečka byla také vyrobena doma
Multifunkční vlečka byla také vyrobena doma

Za zmínku stojí i neméně zajímavá doma vyrobená multifunkční vlečka za tento traktor. Vlečka se sklápí do tří stran. Její vrch je možné díky sloupkům rozebrat, čímž vznikne samostatná rovná ložná plocha. Další možností je montáž klanic a přední mřížky. Vlečka využívá tandemovou nápravu. Dvojice kol je namontována na ramenu se středním čepem – každá strana je samostatně výkyvná. Brzděná jsou jen přední kola. Použita je nájezdová brzda. V přední části má vlečka hydraulicky výsuvnou podpěru. Váha vlečky je 600 kg a bez problémů uveze 2000 kg. Její velikost činí 130x240 cm. Má nízko položené těžiště. „Mám ověřené, že i při plném zatížení je vlečka plně pojízdná, a to i v případě, když je jedno kolo skoro vypuštěné. Má výbornou průchodnost terénem díky samostatně výkyvné tandemové nápravě,“ řekl k vlečce pan Škapinec.

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička
Foto: Marián Škapinec

Tématické tagy