Objevte novou řadu traktorů DEUTZ-FAHR 5 Keyline
Dnes je 4.7. – svátek slaví Prokop

Jednoosé malotraktory Ferrari PowerSafe předvedly své schopnosti

Zveřejněno: 1. 7. 2024

V obci Dolní Pěna v okrese Jindřichův Hradec se na konci května uskutečnil tradiční MALCOM DEN, kde společnost MALCOM CZ s.r.o. návštěvníkům prakticky představila celý svůj sortiment komunální a zahradní techniky včetně jednoosých malotraktorů Ferrari PowerSafe, které si blíže představíme v tomto článku.

Ferrari vyrábí jednoosé malotraktory s technologií PowerSafe.

U zahradníků, pěstitelů a pracovníků v komunálním sektoru jsou poptávané jednoosé malotraktory, jejichž nabídka na českém trhu je velmi široká. V kategorii kvalitních a osvědčených malotraktorů má co nabídnout italský výrobce Ferrari, jehož stroje si ročně v České republice pořídí desítky zákazníků. Ve svém sortimentu má modely Ferrari PowerSafe, k nimž nabízí 30 druhů originálního příslušenství. Firma MALCOM CZ pak tuto nabídku rozšiřuje o dalších 20 druhů příslušenství vyrobeného na míru k těmto malotraktorům.

Ferrari PowerSafe je dostupný s různou motorizací (benzínové nebo dieselové motory od výkonu 3,6 kW / 4,8 koní do 8,6 kW / 11,7 koní). Stroje pohání buď motor Briggs & Stratton, nebo Honda, přičemž posledně jmenovaný je poptávaný nejvíce – je známější, spolehlivý a lehký. Motor se startuje zatažením za startovací lanko. Pokud si zákazník přeje vyšší komfort startování lze dodat stroj s elektrickým startérem. Tuto verzi doporučuje produktový manažer Jakub Vaňásek pořídit v kombinaci s dieselovým motorem.

Jednoosé malotraktory Ferrari PowerSafe vynikají ve srovnání s klasickými traktory zvýšenou obratností.
Jednoosé malotraktory Ferrari PowerSafe vynikají ve srovnání s klasickými traktory zvýšenou obratností.

Malotraktory Ferrari PowerSafe je možné pořídit ve speciální verzi/úpravě pro práci ve svažitých pozemcích. Motor malotraktoru je vybaven mazacím systémem s rozstřikem oleje, v případě motoru Honda verze Alps je olejová vana motoru upravena tak, aby umožnila použití stroje v dlouhodobém náklonu 35° a krátkodobě dokonce až 45°. Disponuje též vzduchovým předfiltrem. Řadu servisních úkonů, zejména výměnu olejů, zvládají uživatelé svépomocí. Pravidelně měnit je potřeba filtr a olej v motoru i převodovce. Prachový filtr je chráněný olejovou nádrží – i zde je potřeba občas zkontrolovat olej a prostředí vyčistit.

Jednoosé malotraktory Ferrari PowerSafe vynikají ve srovnání s klasickými traktory zvýšenou obratností. Vhodné jsou tak pro provoz v uzavřeném prostoru (skleníky, fóliovníky) a na menších parcelách. Užitečnou funkcí je možnost vychýlit řídítka (otočná o 180°) do strany tak, aby obsluha nešlapala po záhonech. Díky tomu je také možné agregovat příslušenství dopředu i dozadu stroje (tažené i tlačné). Otáčení stroje je řešeno přes páčku, což je snadné oproti jiným řešením na trhu (čepy apod.). U řídítek je možné regulovat jejich výšku, takže práce s malotraktorem je pohodlná pro jakýkoliv vzrůst postavy obsluhy.

Speciální sedačka pro agregaci s malotraktory Ferrari.
Speciální sedačka pro agregaci s malotraktory Ferrari.

Hned po ruce je ovládání řazení, brzdy jednotlivých kol (obě kola mají vlastní brzdy, jež jsou praktické především při provozu s pluhy a mulčovači), parkovací brzda (aktivuje obě brzdy), startování, bezpečnostní pojistka, spojka pro řazení rychlostních stupňů, volič směru jízdy pro práci vpřed nebo vzad a uzávěrka diferenciálu. V prostoru pod řídítky je umístěno zapínání vývodové hřídele, páka řazení rychlostních stupňů a páčka pro nastavení výšky řídítek. V dolní části malotraktoru je zakrytované připojení s pohonem pro příslušenství a závěs pro připojení vozíku.

V popředí vidíme jednoosý žací stroj Ferrari a v pozadí široké portfolio kompatibilního nářadí.
V popředí vidíme jednoosý žací stroj Ferrari a v pozadí široké portfolio kompatibilního nářadí.

Ferrari PowerSafe je možné používat ve spojení s celou řadou příslušenství. Mezi uživateli je oblíbený mulčovač. Kromě něj je možné připojit například zemní brány, rotovátor, stroj na tvorbu záhonů, žací lištu či vozík pro převoz různého materiálu. Aby mohla obsluha sedící na nápravě vozíku vykonávat ještě další činnost (třeba ovládat smeták), je možné vozík spojit nikoliv se závěsem, ale s nápravou malotraktoru. Maximální povolená rychlost soupravy činí 5 km/h. Připojování příslušenství je řešeno pouze přes 2 šrouby. Kdyby i to bylo pro někoho nepohodlné, tak jsou k dispozici rychlonástavce pro ještě snazší připojení příslušenství. Stroj je vybaven silentbloky. Ty pomocí pružin a pružných elementů spolehlivě omezují kmitání, které vytváří stroj chvěním nebo otřesy. Příjemnou vychytávkou je kastlík na drobné nářadí u řídítek.

Jednou z novinek v příslušenství je odvíječ fólie na záhony.
Jednou z novinek v příslušenství je odvíječ fólie na záhony.

Malotraktory disponují bezpečnostní pojistkou, jež zafunguje například tehdy, kdy je spuštěn rotovátor a obsluha změní směr jízdy – v takovém případě je rotovátor automaticky deaktivován. Uvolní-li obsluha řídítka, ale motor stále běží, bezúdržbová hydraulická spojka PowerSafe, složená z ocelových kotoučů a přímo propojená s motorem, okamžitě vypne pohon příslušenství. Zamezuje také náhodné aktivaci pohonu.

Jednoosé malotraktory Ferrari PowerSafe lze obout do široké škály rozměrů pneumatik a tím zvyšovat světlou výšku stroje. Možné je použít i dvoumontáže pro práci ve svažitém terénu. Kola jsou nastavitelná – když si uživatel pořídí jednu sadu kol, je k dispozici osm možných šířek stroje. Průjezdnost terénem lze ještě navýšit umístěním sady závaží do přední části stroje a prostoru kol.

Mezi nejprodávanější modely se řadí Ferrari 340 PowerSafe s mechanickou převodovkou s třemi rychlostními stupni vpřed a stejným počtem vzad. Model nabízí i funkci reverzace. Ve srovnání s ostatními modely je navíc vybaven stranovými brzdami a uzávěrkou diferenciálu. Na mechanické modely navazuje hydrostatický stroj obsahující převodovku z vlastního vývoje Ferrari. Model disponuje hydrostatickým pojezdem a mechanikou vývodovou hřídelí. Pomocí jedné páky lze plynule měnit rychlosti i směr pojezdu stroje.