Traktory Zetor 25 pomáhají českým zemědělcům už desítky let. Stejný typ byl také prvním traktorem firmy Zetor v Brně. Jeho konstruktéry byli Ing. František Musil a Dr. Ing. Jaroslav Miksch. První funkční model vyrobila Zbrojovka Brno 14. 11. 1945.
Rozlišujeme několik typů:
• Zetor 25 bez spodních táhel a startéru – první typ, který později nahradil Zetor 25A
• Zetor 25A (agregační) – tažný anebo nosný prostředek pro zemědělské stroje a zařízení
• Zetor 25K (kultivační) – kultivační traktor s hydraulickým zařízením pro nesené stroje
Traktory se vzájemně odlišovaly zejména přední nápravou, rozměry zadních pneumatik, maximálními otáčkami motoru, rozložením převodových stupňů a provedením závěsů.
• Zetor 25A Z-76 – polopásové provedení
• Zetor 25H (sadař) – nebyl přímým výrobkem Zbrojovky Brno, písmeno H značí Strojní a traktorovou stanici (STS) Hodonín, která modifikovala původní typy Zetor 25K (např. rozbité nebo vyřazené z provozu) na traktory do sadu.
Dnes si Zetor 25 převážně kupují soukromí zemědělci a drobní pěstitelé. Aby ne, traktor je to velmi spolehlivý, na obsluhu a servis nenáročný. Náhradní díly (ND) na Zetor 25 jsou stále k mání, ať už původní nebo z druhovýroby.
Nákup použitého traktoru je pro drobného zemědělce ale velkou finanční zátěží a je třeba si uvědomit, že počáteční cena použitého traktoru nemusí být konečná. Existuje celá řada inzerátů (nejčastěji na serverech typu bazos.cz apod.) na prodej traktorů Zetor 25 od solidních prodejců, ale i takových prodávajících, kteří jsou vám schopni zatajit technické závady. Při koupi je potřeba být opatrný a držet se zásad, které popisujeme níže. Odměnou vám může být dobrý traktor za rozumnou cenu.
Světla svítí, klakson troubí, blinkr bliká?
Koupě ojetého traktoru je krok, který je potřeba v mnoha ohledech zvážit. Nekupujeme rohlík v pekárně. Je potřeba se zaměřit na podstatné ukazatele, jež odhalí případné velké investice do budoucna. V první řadě obejděte traktor a sledujte celkový dojem stroje, zachovalost karoserie a veškeré zřejmé „rychlo-opravy“ štětcem a barvou, k nimž došlo v minulosti. Důkladně se zaměřte na blok motoru a převodovou skříň, srdce celého stroje. Potenciální úniky provozních kapalin, jsou-li patrné, jsou první známkou toho, že se strojem nebylo přiměřeně zacházeno, a mohou prozrazovat, jaký technický stav stroj pod nánosy šmíru ukrývá. Zkontrolujte proto těsnost palivové soustavy, převodovky apod. Prohlédněte si barvu a zrevidujte stav oleje v převodovce i motoru. Nahlédněte do výfuku, zda se tam nenachází nánosy nečistot (tvoří se často kvůli úniku oleje).
Posléze přistupte ke startu, ideálně studenému. Jde takzvaně na brnk, nebo se motor nechá přemlouvat i po žhavení? Jde o významný krok, který napoví o stavu motoru. Po nastartování a rozjetí traktoru je dobré se zaposlouchat. Netluče něco nezvyklého v motoru? Nekvílí převodovka jak v posledním tažení? Neobvyklé „kovové“ zvuky bývají známkou brzkých oprav za nemalé peníze. Ověřte, jaká barva kouře se line z výfuku. Je-li bílý, značí to problém s písty a pístními kroužky. Nutné je také vyzkoušet řazení převodových stupňů – zdali jde řazení plynule nebo takzvaně přes zuby. Další problematikou je vůle v řízení a kolech. Při jízdě zkuste s volantem silněji zatočit a pozorovat, jak rychle reaguje na zatočení přední náprava. Pokud je to možné, vyzkoušejte traktor v terénu nebo pod zátěží, třeba jen při tahání naloženého vleku, a sledujte, jak se traktor chová.
Pokud je vše v přijatelných mezích, přistupte ke kontrole elektroinstalace. Pomyslné – světla svítí, klakson troubí, blinkr bliká – je na místě. V neposlední řadě projděte výzbroj traktoru – stav závěsu pro přípojné vleky (může být poničený), "koule" v šavlích (mohou být vymačkané), stav pneumatik apod.
Dále je potřeba od prodávajícího zjistit, zdali má traktor státní poznávací značku a doklady pro legální provoz na pozemních komunikacích. Pokud takové oprávnění traktor nemá a doklady jsou třeba v depozitu, je jen na vás, zda traktor koupíte a budete uvažovat o tom, jestli traktor postavit na značku klasickou nebo veteránskou.