Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Kvůli americkému způsobu hospodaření v Maďarsku vznikl traktor Rába-Steiger. Před 20 lety se přestal vyrábět

Zveřejněno: 29. 3. 2021

Počátkem 70. let 20. století byl v Maďarsku s podporou státních farem založen americký model hospodaření, který umožnil farmám používat stroje zámořských a západoevropských výrobců zemědělské techniky. Cílem hospodaření bylo zvýšit průměrné výnosy a modernizovat agrotechnické postupy.

Praktické nasazení traktorů prokázalo, že jsou na velmi vysoké technické úrovni. Traktory se vyrovnaly západním výrobcům a byly dobře přijaty maďarskými zemědělci. Zdroj foto - tisková zpráva Rába

V roce 1973 došlo na testování několika vysoce výkonných kloubových traktorů Steiger Cougar první a druhé generace. Při testování bylo zjištěno, že jsou traktory vhodné pro nový typ hospodaření v Maďarsku. Podvozky traktorů Steiger měly posloužit jako základ pro nový typ maďarského traktoru z produkce Rába. Dne 15. října 1974 byla podepsána mezi společnostmi Steiger a Rába smlouva o spolupráci při výrobě.

Originální traktor Steiger Cougar II - z něj vycházely traktory Rába-Steiger . Zdroj foto - tisková zpráva Rába
Originální traktor Steiger Cougar II - z něj vycházely traktory Rába-Steiger . Zdroj foto - tisková zpráva Rába

První prototyp traktoru Rába-Steiger Cougar II byl vlastně přestavěný původní traktor Steiger Cougar II. Jeho motor měl výkon 245 koní. První testování traktoru začalo v roce 1974. Po testování bylo vyrobeno prvních pět traktorů nulté série Rába-Steiger 245. V prosince 1974 byly traktory představeny veřejnosti a odbornému tisku. Pár velkých farem si pak objednalo několik kusů traktorů Rába-Steiger ve žluto-bílém nebo zeleno-žlutém provedení. Praktické nasazení traktorů prokázalo, že jsou na velmi vysoké technické úrovni. Traktory se vyrovnaly západním výrobcům a byly dobře přijaty maďarskými zemědělci.

Traktory Rába-Steiger využívaly motor Raba-MAN 2156 MT6, Cummins NTA 855 C-310, Rába D11 TL, Rába D10 TL-184 a Rába D10 TLL-235. Zdroj foto - tisková zpráva Rába
Traktory Rába-Steiger využívaly motor Raba-MAN 2156 MT6, Cummins NTA 855 C-310, Rába D11 TL, Rába D10 TL-184 a Rába D10 TLL-235. Zdroj foto - tisková zpráva Rába

Sériová výroba nejprve začala v hlavní továrně v Győru, kde bylo možné současně pracovat na 19 kusech umístěných na montážní lince. Do konce dubna 1975 bylo vyrobeno celkem 50 kusů těchto traktorů – termín dokončení se zpozdil, protože se čekalo na chybějící díly. V srpnu 1975 vyjel z montážní linky jubilejní 180. traktor. Montáž se pak přesunula do Kispestu, kde probíhaly montážní práce v nové hale se zvýšenou kapacitou. Každý den byly vyrobeny tři nové traktory. Posléze bylo rozhodnuto snížit podíl importovaných dílů a nahradit je domácími či socialistickými díly – dotklo se to zejména kabiny či sedadla řidiče.

Výroba traktorů Rába-Steiger. Zdroj foto - tisková zpráva Rába
Výroba traktorů Rába-Steiger. Zdroj foto - tisková zpráva Rába

V roce 1976 bylo rozhodnuto optimalizovat výkon motoru (Raba-MAN 2156 MT6). Nový motor byl testován na dvou traktorech Rába-Steiger. Tyto dva traktory byly již předzvěstí vylepšené verze traktoru Rába-Steiger, modelu 250, který byl představen široké veřejnosti v roce 1979. Kromě nového motoru s výkonem 250 koní dostal modernizovaný stroj nové vybavení kabiny, zesílená ložiska a těžší hnací nápravy. Současně s modelem 250 byla na objednávku vyvinuta verze o výkonu 360 koní, která byla vybavena vznětovým motorem Cummins NTA 855 C-310 o objemu 14,01 litru a upravenou převodovkou Dana Spicer. V listopadu 1980 byla vyrobena speciální série traktorů Rába-Steiger 360 (15 kusů), sérii pak doplnila prodloužená verze.

Výroba traktorů byla definitivně ukončena v roce 2001. Zdroj foto - tisková zpráva Rába
Výroba traktorů byla definitivně ukončena v roce 2001. Zdroj foto - tisková zpráva Rába

V červenci 1982 byla výroba traktorů přesunuta do závodu na výrobu železničních vozidel Rába MVG. V srpnu byl uveden na trh nový traktor Rába-Steiger 250. V roce 1983 dostaly traktory nové podvozky. V roce 1984 byly představeny nové motory Rába D11 TL o výkonu 280 k, které byly vyvinuty o dva roky dříve ve spolupráci s rakouským institutem LIST. Později získané zkušenosti s těmito motory byly využity při vývoji traktoru Rába-300 (vyrobeno 15 kusů). Ve druhé polovině 80. let byla výbava traktorů rozšířena o nové příslušenství (počítadlo provozních hodin, ukazatel prokluzu apod.). Traktory posloužily i pro vývoj víceúčelového traktoru Varitrak 4x4.

Výrobce se začal potýkat s poklesem prodejů traktorů Rába-Steiger a s nepříznivými ekonomickými podmínkami. V roce 1992 proto byla výroba traktorů zastavena. V roce 1993 byla výroba obnovena – vyrobeny ale byly pouze tři kusy. V následujících letech továrnu opustilo 20 až 30 traktorů. Traktory Rába-250 byly od roku 1996 vybaveny mnohem modernějším a úspornějším motorem Rába D10 TL-184, podvozky též prošly generační obměnou. Na jaře 1998 byla představena Rába-320 s motorem Rába D10 TLL-235 o výkonu 320 koní. V té době měly traktory Rába-250 a 320 standardně uzávěrku diferenciálu.

Na přelomu tisíciletí opustilo montážní linku výrobního závodu pouze 5 až 10 traktorů ročně. Výroba traktorů byla definitivně ukončena v roce 2001.

Steiger

Steiger byla značka traktorů. Traktory byly vyráběny ve Spojených státech. Společnost Steiger Tractor Company založili v padesátých letech 20. století Douglass Steiger a Maurice Steiger, bratři, kteří hospodařili poblíž Red Lake Falls v Minnesotě. První traktor Steiger byl složen z dílů od nákladních vozidel. Bratři pak zahájili sériovou výrobu a větší propagaci nového traktoru. Výrobu traktorů v roce 1986 převzala společnost Case IH, která pokračovala ve výrobě traktorů pod názvem Steiger, dnes i Quadtrac.