Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Legendární Cambridge válce PB 5-037 z JZD Slušovice válely skoro všude. Dodnes ještě někde pracují

Zveřejněno: 11. 12. 2020

Obecně vály Cambridge jsou široce rozšířeným nářadím, jehož funkci a přednosti oceňují všichni zemědělci a nechybí proto v základní výbavě žádného farmáře. V minulosti byly na území Československa velmi rozšířené válce PB 5-037 vyráběné Agrokombinátem JZD Slušovice. V tomto článku si je představíme blíže.

Jedna z mála dochovaných originálních fotografií cambridge válců PB 5-037

Dnes už legendární válce Cambridge PB 5-037 vyráběl JZD Agrokombinát Slušovice – bylo to jednotné zemědělské družstvo v někdejší střediskové obci, dnešním městě Slušovice, které svou úspěšností proslulo jako „socialistický zázrak“. Po roce 1989 se majetek družstva přelil do více než 101 společností, z nichž však většina zkrachovala. Samotné družstvo skončilo v likvidaci a následně v konkursu s dluhy ve výši 5,768 mld. Kč.

Tyto válce Cambridge PB 5-037 se někde používají dodnes, použité kousky lze pořídit i za padesát tisíc. Šestimetrovou verzi použitých válců si můžete prohlédnout ve fotogalerii pod článkem.

Stroj je určen k předseťové přípravě půdy, k ošetřování ploch po zasetí a porostů během vegetace. Stroj utužuje povrchovou vrstvu půdy, narušuje půdní škraloup s částečně drtí a drobí hroudy. Snižuje profil nakypřené půdy při předseťové přípravě, omezuje odpařování vody a obnovuje kapilární vzlínavost. Lze jej použít na všech druzích půd při optimální vlhkosti půdy. Stroj není určen pro použití na hrubou brázdu.

Rám stroje je svařen převážně z ocelových hraněných profilů v příhradovou konstrukci s uložením pro boční křídla, zadní výkyvný rám, závěs a podvozek. V přední části rámu je umístěna výškově stavitelné podpěrná noha pro snadné připojováni stroje k traktoru. Závěs je trojúhelníkového tvaru, vpředu opatřen okem pro napojení ke spodnímu závěsu /háku/ traktoru. Otočně uložená boční křídla jsou rovněž svařena z ocelových hraněných profilů. Na rámu a na bočních křídlech jsou úchyty pro připevnění přímočarých hydromotorů.

Ve střední části rámu a v každém křídle je upevněn jeden pracovní válec tak, aby docházelo k částečnému překrývání.

Válce jsou hlavními pracovními orgány stroje. Jsou vytvořeny střídavým nasunutím dvou druhů litinových článků s rozdílně upraveným obvodem na hřídel. Nosný hřídel je uložen ve dvou přírubových ložiskách s prachovkami. Středové výkyvné uložení vlastního rámu jednotlivého válce umožňuje dokonalé kopírování terénu a současně zmenšuje celkové namáhání konstrukce stroje. Litinové články mají různý průměr nábojového otvoru, tím se nestejnoměrně otáčejí na hřídeli a navzájem posunují při odvalování po půdě. Toto posunování vytváří samočistící efekt od ulpívající zeminy. Boční válce jsou zvedány do přepravní polohy pomocí hydrauliky. Prostřední válec, který je umístěn na samostatně výkyvném rámu za nápravou, je zvedán pomocí článkových řetězů. V pracovní poloze je přitlačován k povrchu pozemku vinutými pružinami přes lanový převod, který zajištuje rovnoměrné zatěžování všech válců.

Podvozek tvoří jednoduchá náprava, umístěná v zadní části středového rámu. Konstrukce zabezpečuje při přepravě stroje v přepravní poleze minimální světlost 200 mm. Při práci se kola nedotýkají povrchu pozemku.

Hydraulický obvod slouží pro ovládání bočních křídel stroje. Dvojčinné přímočaré hydromotory jsou propojeny hydraulickými trubkami, pohyblivá spojení vysokotlakými hadicemi. V okruhu každého hydromotoru je z bezpečnostních důvodů vložen jednosměrný škrtící ventil. Stroj se připojuje na vnější hydraulický obvod traktoru dvěma rychlospojkami RPT.