Až do 20. století se kulatina dopravovala z lesů ke spotřebitelům (např. na pily) pomocí vorů, později také po železnici. Stromy však musely být nejprve dopraveny z lesa na příslušná sběrná místa. Pokud byl svah dostatečně strmý, mohly se k tomuto účelu použít speciální dřevěné skluzy, jejichž stavba však byla velmi nákladná.
V ne tak strmém terénu se používali hlavně tažní koně. Použití vozidel pro přepravu většího množství dřeva najednou však většinou nebylo možné, protože se na nezpevněných cestách příliš propadala. Proto se těžba dřeva prováděla hlavně v zimě. Tažná zvířata se saněmi zde mohla na sněhu a ledu přepravovat mnohem těžší náklady než v létě, kdy se klády tahaly přímo po zemi.
Alvin Lombard a společnost Lombard Traction Engine Company
Alvin Orlando Lombard se narodil v roce 1856 ve Springfieldu ve státě Maine jako syn kováře a majitele pily. Ve dvanácti letech pracoval v otcově firmě a poznal tak dřevařský průmysl. Jeho bratr Nathaniel vedl strojírenskou dílnu, která vyráběla především regulátory otáček pro vodní turbíny. V letech 1898 – 1900 získal Alvin Lombard několik patentů v oblasti drcení dřeva pro papírenský průmysl.
Po sestrojení několika automobilů na parní pohon, které však zůstaly ojedinělými kusy, se Lombard pustil do stavby lesního traktoru. Ten měl nahradit tažná zvířata pro přepravu kmenů stromů. Přestože v té době již existovaly parní traktory, nebyly vhodné pro provoz na měkkém nebo kluzkém povrchu. Lombard proto použil pro své vozidlo pásy, aby snížil měrný tlak na půdu (v prospektu benzinového traktoru z roku 1916 Lombard inzeroval, že tlak na půdu je dokonce nižší než tlak koňských kopyt). Myšlenka takového podvozku však nebyla nová. Warren P. Miller získal patent na takový pohon již v roce 1859. Postavil také předváděcí vozidlo, ale o dalších úspěších není nic známo. V roce 1900 začal Lombard ve Watervillských železárnách stavět první prototyp a v listopadu téhož roku podal patent na svůj pásový podvozek s řetězovým pohonem. Ten byl udělen 21. května 1901 a přesně o šest let později následoval další pro kompletní lesní traktor s parním pohonem.
Před ukončením výroby v roce 1917 bylo vyrobeno celkem 83 (podle jiných zdrojů 140) exemplářů parního tahače klád Lombard. Nejvíce se používaly ve státech Maine a New Hampshire, ale byly dodávány také do Minnesoty, Wisconsinu a dalších částí USA. Tři stroje byly vyvezeny do Ruska. Jeden z provozovatelů, který provozoval tři parní traktory Lombard, společnost Berlin Mills Company, odhadl, že strojem nahradil 60 koní.
Společnost Phoenix Manufacturing Company v Eau Claire ve Wisconsinu vyvinula podobný parní traktor pod názvem Phoenix Centipede, za který zaplatila Lombardovi licenční poplatky ve výši 1 000 dolarů za motor. Celkem bylo vyrobeno 175 (podle jiných zdrojů 65) těchto strojů, které byly mimo jiné exportovány do Kanady a Finska.
Kromě lesnických traktorů vyráběl Lombard ve své továrně ve Waterville také traktory a speciální vozidla pro jiné účely. Kromě již zmíněných patentů mu byly za jeho života uděleny patenty na traktory pro silniční použití, dodatečně montovatelný řetězový pohon pro kolová vozidla a stroj pro stavbu silnic.
Od roku 1909 stavěla společnost Lombard také traktory s benzinovým pohonem, které však nebyly tak výkonné jako parní verze. Zatímco parní traktory mohly na relativně dobrých silnicích táhnout až dvanáct saní, benzinové traktory jich zvládly jen pět. Mohla je však obsluhovat pouze jedna osoba, která seděla v kabině řidiče uprostřed traktoru. V roce 1916 firma Lombard inzerovala motorové polopásové vozidlo s ložnou plochou a koly místo ližin. Nejméně jedno vozidlo tohoto typu bylo dodáno do Ruska a během první světové války bylo používáno na frontě v Evropě. Proběhl též zkušební test lesního vozidla s elektropohonem. Test musel být ukončen, protože mokrý sníh a padající stromy způsobovaly příliš mnoho zkratů na trolejovém vedení. V roce 1934 postavil Lombard další tahač s dieselovým motorem Fairbanks Morse, který však již nebyl schopen konkurovat nákladním automobilům, které se v té době objevovaly stále častěji.
Mezitím začala společnost Holt Manufacturing Company vyrábět také pásové traktory. Lombard, který se domníval, že byla porušena jeho patentová práva, proto v roce 1910 navštívil Benjamina Holta v Kalifornii a požadoval po něm zaplacení licenčních poplatků, což nikdy neučinil. V roce 1915 se Holtova společnost a C. L. Best Tractor Company obrátila na soud, který po třech letech skončil smírem. V průběhu tohoto soudního sporu Best koupil Lombardovy patenty, ale nakonec je prodal Holtovi. V roce 1925 se Holt a Best spojují a vzniká společnost Caterpillar.
Po odchodu Alvina O. Lombarda do důchodu převzal vedení firmy nejprve jeho bratr Samuel a později jeho syn Louis O. Lombard. Společnost Lombard Traction Engine Company byla v roce 1927 přejmenována na Lombard Traction & Truck Corporation a existovala nejméně do roku 1954, kdy Alvin O. Lombard v roce 1937 zemřel.
V roce 1983 vyhlásila Americká společnost strojních inženýrů (ASME) parní tahač klád Lombard za národní strojírenskou památku.