Mercedes-Benz Special Trucks testoval prototyp nosiče nářadí Mercedes-Benz Unimog poháněný vodíkem, a to v reálných podmínkách. Proběhlo primárně testování podmínek, za kterých může být spalování vodíku realizováno jako doplněk k bateriovému elektrickému pohonu a pohonu s palivovými články.
Na vyřazeném úseku dálnice mezi Bayreuthem a Bamberkem v Německu inženýři sbírali naměřená data při sekání trávy, jízdě a doplňování paliva na veřejné čerpací stanici. Data budou použita pro další vývoj vozidla Mercedes-Benz Unimog na vodíkový pohon. Testů se zúčastnili zaměstnanci Autobahn GmbH, kteří zastávají práci českého Ředitelství silnic a dálnic. Praktické testy při nízkých teplotách a rozmanitém terénu jsou krokem v probíhajícím vývojovém projektu „WaVe“, v jehož rámci 18 partnerů spolupracuje na konceptu pohonu vodíkového spalovacího motoru.
WaVe jsou počáteční dvě písmena německých slov. Jedno z nich znamená vodík – „Wasserstoff“ a druhé znamená spalování – „Verbrennung“.
„Se současným stavem vývoje testovacího vozidla jsme velmi spokojeni. Po dvou letech projektu jsme již ve fázi praktického testování prvního funkčního prototypu Mercedes-Benz Unimog vybaveného vodíkovým motorem. Testy s pracovníky Autobahn GmbH v Horních Frankách jsou pro nás obzvláště cenné, protože zde můžeme shromáždit důležitá data a mít přímou zpětnou vazbu z praktické aplikace pro další vývojové práce“, řekla Franziska Cusumano, ředitelka divize speciálních vozidel a zakázkových nákladních vozidel Mercedes-Benz.
Prototyp vozidla Mercedes-Benz Unimog s upraveným motorem
Testovací vozidlo Mercedes-Benz Unimog je založeno na nosiči nářadí Mercedes-Benz Unimog U 430. Pohon využívající alternativní vodíkovou technologii je vybaven speciálně upraveným motorem na zemní plyn s nádrží, bezpečnostními a monitorovacími systémy a měřicí technikou.
Při spalování vodíku v motorovém prostoru vzniká voda a uvolňuje se jako pára výfukovým systémem. Rozvor a délka rámu vozidla jsou dimenzovány tak, aby bylo možné namontovat nádrže na vodík za kabinu. Čtyři vysokotlaké nádrže s certifikací TÜV s tlakem 700 barů pojmou celkem přibližně 14 kg plynného vodíku. Jsou spojeny do dvou dvojitých nádrží, z nichž každá je ovládána nezávisle na sobě.
Motor vyvine výkon přibližně 290 koní a maximální točivý moment 1 000 Nm a je znatelně tišší než klasický diesel. Prototyp byl vybaven čelním žacím strojem se dvěma žacími hlavami.
Projekt WaVe pravděpodobně brzy vstoupí na trh
Vývoj testovacího vozidla s vodíkovým spalovacím motorem je realizován v rámci veřejně financovaného projektu WaVe. Projekt financovaný německým Spolkovým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu realizuje společně 18 partnerů z průmyslu a vědy a byl zahájen v červenci 2021.
Cílem projektu WaVe je prozkoumat, do jaké míry lze konvenční vznětový motor nahradit spalovacím motorem na vodík.
Daimler Truck se zaměřuje na bateriové elektrické pohony a vodíkové palivové články. Kromě těchto dvou technologií může spalování vodíku představovat další možnost dekarbonizace a nabídky pohonných jednotek Daimler Truck. Předběžné výsledky projektu WaVe rovněž ukazují, že vodíkový spalovací motor může poskytnout rozumné doplňkové řešení pro speciální aplikace.
Zejména v případě nákladního vozu Mercedes-Benz Unimog se tato varianta může v budoucnu ukázat jako cenově výhodná vzhledem k omezenému zástavbovému prostoru a vysokému výkonu potřebnému pro provoz tohoto typu vozidla. Po první úspěšné praktické aplikaci se vývojový tým těší na zbývajících šest měsíců projektu, aby mohl provést další úpravy a vylepšení.
„Koncepce pohonu se spalováním vodíku může sloužit jako model pro vysoce výkonné aplikace ve specializovaném automobilovém sektoru. Spalování vodíku umožňuje jízdu a práci s velmi nízkými emisemi na staveništích, v komunálním a zemědělském sektoru. K dosažení sériové vyspělosti takových vozidel je a bude zapotřebí spolehlivé financování“, řekl Dr. Günter Pitz, ředitel vývoje hnacího ústrojí ve společnosti Mercedes-Benz Special Trucks.