Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Návěsy Jeantil BR a TP: řešení pro zemědělství a stavebnictví

Zveřejněno: 13. 7. 2022

Jednoúčelové návěsy jsou nezbytnou součástí téměř každého zemědělského podniku. V agregaci s traktory se objevují i na stavbách, kde nalézají široké uplatnění. Pro sektor zemědělství i stavebnictví nabízí firma řešení v podobě návěsů Jeantil BR a TP.

Jeantil nabízí kompletní sortiment zemědělských a stavebních návěsů.

Zemědělství je jedním z hospodářských odvětví, ve kterém hraje nesmírně důležitou roli doprava. Systém přepravy a manipulace s materiálem, realizovaný převážně na pozemních komunikacích nebo polních cestách, má proto nemalý vliv na efektivitu výroby, na níž je v souvislosti se stále rostoucími nároky na produktivitu kladen velký důraz.

Na českém trhu můžeme nalézt vícero společností zabývajících se výrobou či prodejem domácí nebo zahraniční zemědělské dopravní techniky. Mezi prodejce zemědělských a stavebních návěsů řadíme i společnost AgroKonzulta Žamberk s nabídkou od francouzské firmy Jeantil.

V tomto článku si představíme modely Jeantil BR 17-24, Jeantil BR 18-27 (pro zemědělství), Jeantil TP 14-20 a Jeantil TP 16-23 (pro stavebnictví).

Zemědělské návěsy Jeantil BR

Jeantil BR je jednoúčelovým návěsem, u kterého není možné měnit jednotlivé typy nástaveb – rám jeho podvozku je pevně spojen s vanovou korbou. Základní objem korby je dán šířkou, délkou a výškou ložné plochy s pevnými bočnicemi. Bočnice jsou přizpůsobeny nasazování tzv. silážních nástavků různých konstrukcí a provedení, které umožňují zvětšení ložného objemu návěsu. Díky těmto vlastnostem je tento jednoúčelový návěs velmi podobný návěsům s výměnným systémem.

Ložný objem návěsu Jeantil BR lze navíc zvýšit montáží modulárních hliníkových nástavců.
Ložný objem návěsu Jeantil BR lze navíc zvýšit montáží modulárních hliníkových nástavců.

Modely Jeantil BR 17-24 a Jeantil BR 18-27 se od sebe liší maximálním celkovým zatížením – 24 a 27 tun. Oba návěsy využívají dvounápravový podvozek, který může být vybaven volně natáčenou nápravou nebo direktivním řízením s blokací zadní nápravy při couvání a vyklápění. Podvozek je uzpůsoben jízdě po všech typech povrchů. Podvozek je vybaven vzduchovými brzdami, schválenými pro provoz o rychlosti 40 km/h. Nápravy lze osadit koly s nejrůznějšími typy pneumatik včetně typů o velkém průměru, které vyvíjí nízký tlak na podložku.

Konstruktéři návěsu Jeantil BR zvolili vanový tvar s poloválcovými bočnicemi pro zajištění nízkého těžiště a rychlé vysypávání materiálů, aniž by v korbě zůstávaly zbytky.
Konstruktéři návěsu Jeantil BR zvolili vanový tvar s poloválcovými bočnicemi pro zajištění nízkého těžiště a rychlé vysypávání materiálů, aniž by v korbě zůstávaly zbytky.

Velkoobjemová korba obou návěsů Jeantil BR je jednostranná sklopná. Je vyrobena z vysoce pružné oceli a zesílená na horním okraji i u zadních dveří. Lze se proto spolehnout, že zvládne dlouholetý a náročný zemědělský provoz. Vanový tvar korby s poloválcovými bočnicemi usnadňuje údržbu a mytí. Přispívá také k rovnoměrnému rozložení hmotnosti a zajišťuje rychlé vysypávání materiálů, aniž by v korbě zůstávaly zbytky.

V korbě návěsu Jeantil BR se může přepravovat veškerý zemědělský materiál – od zrna, přes senáž a siláž až po kusový materiál. Zadní dveře přesně doléhají ke korbě návěsu a jsou zajištěny bezpečnostním zámkem. Nehrozí tak ztráta materiálu při přepravě. Ložný objem korby lze zvýšit montáží modulárních hliníkových nástavců (o výšce 300, 600 nebo 900 mm). Tyto hliníkové nástavky jsou snadno a rychle instalovatelné do systému konzolí. Takto upravený návěs lze využít k přepravě objemných a středně objemných materiálů, zejména zavadlých, popř. čerstvých pícnin a slámy. Stav naplnění korby obsluha traktoru sleduje přes čelní okno s plexisklem vyztuženým aluminiovou mřížkou. Nad čelem může být umístěna mříž nebo panel v různém provedení. Umožněna je tak jízda za řezačkou, například při průseku, kdy čelo návěsu nebrání plynulému plnění.

Korba návěsu Jeantil BR je posazena na sníženém tandemovém podvozku, který poskytuje komfort při jízdě po silnici i v terénu.
Korba návěsu Jeantil BR je posazena na sníženém tandemovém podvozku, který poskytuje komfort při jízdě po silnici i v terénu.

Aby byla jízda po pozemních komunikacích bezpečná, lze návěsy vybavit například PVC rolovací plachtovací sadou pro eliminaci odletu materiálu během jízdy, zadním podjezdovým rámem, bočními obrysovými světly nebo opčním LED osvětlením. Pro zvýšení využitelnosti návěsu během roku lze zadní vrata vybavit odsypovým okénkem, například pro vysypávání hnojiva do rozmetadel.

Stavební návěsy Jeantil TP

Také ve stavebnictví je nutné přepravovat velké množství stavebního materiálu. Návěsy využívané zástupci tohoto průmyslu bývají v provozu často přetěžovány, a je tedy důležité, aby jejich konstrukce byla robustní a pevná. Vanová korba stavebních návěsů Jeantil TP 14-20 a Jeantil TP 16-23 je proto vyrobena z HARDOX oceli s výškou bočnice 830 mm. Síla dna korby činí 6 mm a bočnice 4 mm. Návěsy disponují svislým tubulárním zesílením korby (100 × 80 mm). Nechybí ani přední štít a ochrana bočnic ze skládaného plechu.

Stavební návěs Jeantil TP 16-23.
Stavební návěs Jeantil TP 16-23.

S ohledem na vanový typ korby návěs Jeantil TP jsou oba návěsy opatřeny sníženými nápravami. Oba také využívají dvounápravový podvozek, který může být vybaven volně natáčenou nápravou nebo direktivním řízením s blokací zadní nápravy při couvání a vyklápění. Kola lze obout do nejrůznějších typů pneumatik podle toho, zda bude návěs častěji jezdit v terénu nebo po silnici.

O sklápění korby návěs Jeantil TP (pod úhlem 60°) se stará teleskopický píst. Provádí jej hydraulika traktoru nebo hydraulické čerpadlo návěsu (pokud je jím technika vybavena). Korba je posazena na tubulárním šasi.

Stavební návěsy Jeantil TP 14-20 a Jeantil TP 16-23 se od sebe liší maximálním celkovým zatížením 20 tun a 23 tun.

Řada návěsů Jeantil.
Řada návěsů Jeantil.