V severozápadní části Francie v regionu Bretagne sídlí rodinná firma Jeantil, která soustřeďuje výrobu zemědělské techniky do dvou míst. Zatímco v L'Hermitage probíhá výroba strojů Jeantil pro chov a rozmetadla hnoje, v Saint Aignan sur Roe probíhá výroba návěsů a traktorových cisteren Jeantil. Cca 200 zaměstnanců zabezpečuje výrobu strojů, a přitom využívá komponenty špičkových výrobců, jde například o zvučné značky Vogelsang, Colaert Essieux/ADR, Walterscheid či GB. Výrobu strojů a kontrolu kvality má Jeantil plně pod kontrolou. Při výrobě jsou uplatňované nejmodernější výrobní postupy. V továrnách Jeantil jsou využívané laserové řezačky, ohýbací stroje, svařovací automaty atd. Vlastní konstrukční řešení a vývoj počítačových programů umožňuje nejen výrobu strojů na míru, ale zabezpečuje i špičkovou jakost a garanci záruky. Jeantil je držitelem patentů na technologie precizního rozmetání, automatické krmení farmy robotickou jednotkou, systém automatického rozdružování balíků, univerzální rozdružovací válec pro všechny typy materiálů a vanové korby návěsů a rozmetadel.
Mezi hlavní trhy společnosti Jeantil patří Francie. Prostřednictvím společnosti AgroKonzulta Žamberk spol. s r.o. je však zastoupena i v České republice. V článku si ve stručnosti představíme, co můžeme nalézt ve výrobním programu tohoto výrobce.
Návěsy Jeantil s vanovým typem korby
Největší prodejní podíl v oblasti návěsů zaujímají návěsy řady Jeantil BR s vanovým typem korby a jednostranným sklápěním – s celkovým zatížením od 12 do 32 tun. Určené jsou pro přepravu jakéhokoliv druhu materiálu. Do této řady mimo jiné patří nejžádanější model Jeantil BR 17–24 s maximálním celkovým zatížením 24 tun. Ložný objem lze u návěsů Jeantil zvýšit montáží modulárních hliníkových nástavců. Podvozek je vybaven vzduchovými brzdami, schválenými pro provoz 40 km/h. Nápravy lze osadit koly s nejrůznějšími typy pneumatik včetně typů o velkém průměru, které zaručují nízký tlak působící na podložku. K návěsům je nabízeno nejrůznější příslušenství (PVC rolovací plachtovací sada, opční LED osvětlení apod.).
Jednoduché cisterny Jeantil i modely do intenzivního provozu
Pro hnojení organickými hnojivy nebo dovoz vody k postřikovači nabízí Jeantil traktorové cisterny rozdělené do dvou modelových řad: Jeantil GTi a Jeantil GT. První jmenovaná zahrnuje traktorové cisterny s integrovaným podvozkem, zatímco řada Jeantil GT představuje traktorové cisterny s nezávisle uchycenou nádrží. Modelová řada Jeantil GTi čítá pět modelů jednonápravových traktorových cisteren s objemem nádrže od 4 500 do 10 500 litrů. Využití naleznou na menších až středně velkých farmách, jež aplikují dávkou menší než 6 000 m3/rok, a vyžadují proto jednoduchý stroj.
Pro větší aplikační dávky během roku a delší přejezdy po silnici je určena řada traktorových cisteren Jeantil GT s celkem deseti modely v jednonápravovém, dvounápravovém a třínápravovém provedení a s objemem nádrže od 8 500 do 24 000 litrů. Cisterny Jeantil GT se vyznačují malými tahovými nároky a homologací pro provoz s maximální rychlostí do 40 km/h. Hnojiva (nebo vodu) lze nasávat mnoha způsoby, a tak lze cisterny Jeantil vybavit různými druhy sacích ramen (středové, boční nebo horní), které usnadní sání z nejrůznějších typů jímek a nádrží.
Řada Jeantil GT je vhodná pro zapravování hnojiva přímo do půdy. Proto je k cisternám k dispozici větší výběr nejrůznějších aplikátorů. Cisterny Jeantil GT jsou ošetřené tak, aby zvládly dlouholetý provoz v agresivním prostředí. K dispozici je celá řada příslušenství (různé druhy sacích kompresorů, různé druhy provedení nasávání apod.).
Nižší hmotnost, nízké těžiště a nízká nakládací výška rozmetadel Jeantil
Pro rozmetadla Jeantil je typické rozmetací ústrojí, které dosahuje přesné a rovnoměrné aplikace jakéhokoliv materiálu, což dokazuje certifikace DLG SIGNUM TEST. Rozmetadla Jeantil EVR se vyrábí s nosností od 6 do 16 tun. Mají rozmetací ústrojí tvořené vertikálně uloženými šneky nacházejícími se v zadní části ložné plochy. U některých modelů lze zvolit i horizontální uložení šneků. Korba rozmetadel Jeantil EVR má parabolický tvar, díky kterému je méně zatěžováno dopravníkové dno. Ložná korba a podlahový dopravník jsou konstrukčně řešeny a přizpůsobeny tak, aby docházelo ke kontinuálnímu dávkování do třetí části, kterou je rozmetací ústrojí. Výška korby činí v závislosti na modelu 1,2 nebo 1,4 metru a je hladká, takže čištění po práci je velmi snadné. Rychlost dopravníku rozmetadel Jeantil EVR lze ovládat elektricky přímo z kabiny řidiče, což umožňuje přesné nastavení aplikovaného množství. Jeho rychlost je přitom současně měnitelná přes proporcionální elektrický terminál BASIC nebo SMART, aby bylo možné seřizovat dávku. Modely rozmetadel Jeantil EVR jsou standardně vybaveny jednou nápravou a odpruženou ojí, které jsou integrovány ke korbě. Výsledkem je nižší hmotnost, nízké těžiště a nízká nakládací výška.
Rozdružovače Jeantil pro kulaté i hranaté balíků
Jeantil je také výrobcem rozdružovačů balíků. V jeho produktovém portfoliu se nachází tažené a nesené modely. Oba typy umí zpracovat kulaté a hranaté balíky slámy nebo sena. Všechny rozdružovače Jeantil jsou vyrobeny ze speciální oceli, která stroji poskytuje dlouhou životnost. Rozdružovače Jeantil využívají výhody rozmetadel Jeantil EVR, které jsou známé pro svou schopnost přesného rozmetání hnoje. Nesené a polonesené typy reprezentuje produktová řada modelů Jeantil PR s kapacitou ložné plochy o objemu od 2 do 6 m3. Součástí korby je hydraulicky poháněný podlahový dopravník určený k posuvu balíků směrem do prostoru jednoho pracovního rozdružovacího válce. Rozdružovací válec je po obvodu osazen 56 pracovními noži vyrobenými z pevné Hardox ocele. Rozdružovací válec podává zpracovaný materiál do pracovního prostoru turbíny, která v součinnosti s metacím komínem zajišťuje zastýlání. Metací multifunkční komín je konstruován buď jako pevný, nebo jako otočný (na přání). Rozdružovač Jeantil je opatřen hydraulicky ovládanou nakládací rampou, která plní také roli zadního čela.
Tažené krmné vozy Jeantil MVV
Krmné vozy vyrábí Jeantil výhradně v taženém provedení. Základní řadu tvoří krmné vozy s přímým výpadem materiálu z korby s označením Jeantil MVV D. Vyrábí se v objemech od 8 do 24 m3. Korba je k dispozici v provedení vysoká úzká nebo nízká široká. Další řada modelů – Jeantil MVV C – disponuje dopravníkovým pásem, který umožňuje distribuci krmení vpravo nebo vlevo. Vyrábí se v objemech od 9 do 38 m3. Řadu výkonných krmných vozů zastupují modely Jeantil MVV P s přímým výpadem a nastýlací turbínou. Vyrábí se v objemech od 12 do 24 m3. V závislosti na velkosti korby mohou být výše zmíněné krmné vozy osazeny jedním, dvěma nebo třemi šneky. Od toho se také odvíjí provedení zesíleného podvozku. Kromě jednonápravových vozů jsou vozy s větším objemem ložného prostoru pro větší přepravní vzdálenosti a rychlosti vybaveny dvounápravovým podvozkem. U krmných vozů Jeantil MVV D se dávkování krmiva provádí přímým výpadem z korby na pravé přední straně vozu. Modely Jeantil MVV C umožňují dávkování širokým dopravníkovým pásem vpravo nebo vlevo na přední straně korby. Modely Jeantil MVV P jsou mimo pravého předního výpadu osazeny také nastýlací turbínou s bočním pravostranným komínem. U těchto modelů je k dispozici přídavný boční dopravník umístněný na pravé přední straně stroje. Vozy lze v současnosti opatřit různým příslušenstvím přispívajícím nejen ke komfortu obsluhy, ale především ke zpřesnění a zkvalitnění práce při sestavování krmné dávky – plnohodnotné směsi z přesně odměřených složek vytvářejících TMR. Proto jsou opatřeny i vážícím systémem.