HORSCH Maestro - Všestranná technologie precizního setí
Dnes je 21.2. – svátek slaví Lenka

Nový Weidemann Hoftrac 1290e s lithium-iontovou baterií

Zveřejněno: 20. 2. 2025

Ti, kteří se chtějí vyhnout emisím výfukových plynů, CO₂, hluku a sazí v budovách a při práci, mohou nyní pracovat zcela bez emisí a s výrazným snížením hladiny hluku. Nový elektricky poháněný nakladač 1290e od společnosti Weidemann ocení například společnosti podnikající v chovu koní, kde stejnou měrou chrání jak obsluhu, tak cenná hospodářská zvířata. V komunální sféře je elektrický pohon díky své ohleduplnosti k okolí ideální při pracích na hřbitově, v areálech firem nebo ve vnitřních ekologických zónách města. Práce bez emisí a s nízkou hlučností ale hraje stále důležitější roli také v hotelnictví, obchodě a průmyslu.

Nakladač Weidemann Hoftrac 1290e s lithium-iontovou baterií

Plně elektrické stroje mají u společnosti Weidemann pevně vybudovanou pozici. První techniku s nulovými emisemi bychom v nabídce našli již v roce 2015 a bez nadsázky můžeme říct, že mnoho zákazníků se v každodenním pracovním životě bez elektricky poháněného stroje už neobejde. S modelem 1290e nyní Weidemann rozšiřuje nabídku nakladačů Hoftrac o další elektrický stroj. Řada tak nově zahrnuje tři bezemisní modely s odstupňovaným výkonem: 1190e (sklápěcí zatížení v těžišti lžíce, rovných 1 320 až 1 680 kg), 1290e (1 580 až cca 1 700 kg) a 1390e (1 670 až 2 280 kg), což dává větší flexibilitu při výběru té správné velikosti. V souladu s různými účely použití je model 1290e k dispozici v provedení s pevným ochranným rámem, se sklopným rámem (Easy Protection System) či ve verzi s komfortní kabinou umožňující pracovat nezávisle na počasí.

Nakladač 1290e

U tohoto modelu stojí za zmínku zejména nově vyvinutá přední část s výrazně optimalizovaným systémem zdvihu. Široce koncipovaná konstrukce stroje a robustní výložník v kombinaci s velkými válci zajišťují velmi dobrý výkon při nakládání a stohování. Hadice hydrauliky ve spodní části nahrazuje kovové potrubí vedoucí bokem výložníku, takže se zlepšil výhled směrem na lopatu. Kromě toho jsou vyklápěcí a zdvihací hydraulické válce uspořádány v jedné přímce, což opět vylepšuje výhled. Ve standardním provedení vykazuje 1290e maximální výšku zdvihu v místě otoče kozlíku 2,83 metrů. Na přání je k dispozici dlouhý výložník s výškou zdvihu 3,10 metru. Při provozu s paletizačními a podobně je výhodou tzv. paralelní vedení.

Na výběr je z celkem 3 bezúdržbových lithium-iontových baterií lišících se kapacitou: základní má 14,1 kWh, na přání jsou pak k dispozici baterie s kapacitou 18,7 kWh a 23,4 kWh. Instalovaná 3kW palubní nabíječka může být rozšířena o druhou, paralelní, čímž se se zvýší nabíjecí výkon na 6 kW a zkrátí doba nabíjení na polovinu. Integrovaný systém řízení akumulátoru BMS (battery management system) dovoluje nejenom nabíjet vyšším proudem, ale zajišťuje též předehřev baterií na provozní teplotu, trvale sleduje teploty akumulátoru či chrání baterii před hlubokým vybitím.

Nabíjecí konektor se nachází pod krytem na pravé straně stroje, v témže prostoru je dále aktivační spínač a indikátor nabíjení. Nabíjecí kabel má integrovaný kontrolní box umožňující nastavit maximální odebíraný proud z rozvodné sítě, což zabraňuje potenciálnímu přetížení nabíjecí infrastruktury. Kabel (zástrčka typu 2 na straně stroje) lze kombinovat zapojit do různých zásuvek – 230 V Schüko, 400 V nebo zástrčka typu 2 s Wallboxem (plus další adaptéry).

Bezpečná a pohodlná práce:

  • Navzdory kompaktnímu provedení poskytuje kabina obsluze dostatek prostoru a umožňuje snadný nástup a výstup díky protiskluzovým nášlapům
  • Vynikající výhled ze stroje do všech stran díky protaženým oknům, velkorysém výřezu střechy a snížené skloněné zádi
  • Zvýšený komfort zajišťuje promyšlená koncepce vytápění odpovídající všem požadavkům
  • Elektricky vyhřívané přední a zadní okno zajišťuje dobrý výhled za každého počasí, standardní vytápění, komfortní vytápění s větším výkonem a také vytápění střešního panelu dále příjemné „shora“ sálající teplo
  • Optimální větrání i bez klimatizace. Dveře vpravo a vlevo lze otevřít o 180°, odklopit můžeme zadní sklo.
  • Dobrý design interiéru s barevně orientovanou koncepcí ovládání, multifunkčním joystickem a ergonomickým displejem
  • Další jako rádio DAB+, výškově nastavitelná pravá loketní opěrka, nastavitelný sloupek řízení, pohodlné sedadlo řidiče (s vyhříváním/vzduchovým odpružením) a rozmanité odkládací prostory.

V nakladači jsou osazeny dva samostatné elektromotory. Jeden o výkonu 6,5 kW pro pojezd a druhý s výkonem 8,5 kW zajišťuje pohon čerpadla pracovní hydrauliky. Elektropohon je v porovnání se spalovacím motorem též úspornější; minimalizuje spotřebu energie tím, že pracuje jen tehdy, je-li to třeba. Výhodou je též dynamický a výkonný rozjezd stroje. S pohonem souvisí též mimořádně bezpečná motorová elektrická parkovací brzda vybavená funkcí automatické aktivace při zastavení v kopci. Brzda se dále automaticky aktivuje pokud stroj stojí, volič je nastaven na neutrál nebo obsluha opustí sedadlo. Stejně tak se následně automaticky uvolní „zařazením“ rychlosti nebo po sešlápnutí plynového pedálu. Možná se i aktivace/deaktivace brzdy pomocí spínače. U elektropohonu dnes již nepřekvapí, že brzdový systém tzv. rekuperuje, tedy „převádí brzdnou sílu“ v elektřinu, což rovněž významně prodlužuje dobu provozu.

Přejděme od pojezdu k hydraulice. Plynulá regulace objemu oleje 3. regulačního okruhu umožňuje použití přídavných zařízení s požadavky na různý (i kontinuální) průtok, což, mimo uvedené, umožňuje obsluze pracovat pohodlně a efektivně nejen se s nakladačem, ale i s různými přídavným zařízením. Příjemné je i tlumení výložníku uplatňující se nejenom při jízdě v těžkém terénu, ale i při rychlejší jízdě po silnici. Zde výrobce doporučuje aktivaci v případě, že stroj přepravuje těžké náklady ve lžíci (nebo na paletových vidlích), je osazen těžkým příslušenstvím, či se pohybuje po dlouhém úseku vysokou rychlostí. V takovém případě poskytuje tlumení výložníku obsluze jasnou výhodu z hlediska komfortu. K přepravě (prázdného) nakladače mezi delšími vzdálenostmi lze použít 3,5t přívěs.