O Zdeňku Blahovi jsme už na stránce Agroportal24h.cz psali v souvislosti s renovací vleku BSS PS 701H. Jeho rodinná firma se zabývá agroslužbami a zemědělskou výrobou. Sídlí na jižní Moravě, nedaleko Brna, působí však po celém Česku i Slovensku. Zaměřuje se hlavně na traktorovou dopravu či pěstování česneku a brambor.
Traktorová doprava a veškeré polní práce
Zdeněk Blaha provozoval od roku 2016 traktor John Deere 6930 Premium (rok výroby 2011). Byl jeho druhým majitelem, přivezl si jej z Anglie s necelými 3000 odpracovanými motohodinami. Důvodem koupě byla poptávka po modernějším, úspornějším a rychlejším traktoru, který pokryje potřebu poskytování zemědělských služeb.
Během let jezdil traktor převážně s návěsem a na domácích polích prováděl veškeré polní práce, jako je orba, setí, příprava, kultivace a převoz komodit. Jak sám Blaha uvádí, stroj se osvědčil na jedničku a lepší traktor prý na firmě nikdy neměli. „Traktor je vybavený odpruženou kabinou (hydropneumatické odpružení vzadu přes 2 hydraulické válce s dusíkovými akumulátory, vpředu je kabina na silentblocích, pozn. redakce), dále má odpruženou nápravu a pohybuje se přepravní rychlostí až 50 km/h. Cesta po poli i po silnici je velice pohodlná, ovládací prvky ve verzi Premium jsou krásně uspořádané. Klimatizace, rádio a vysílačka jsou nahoře na panelu nad řidičem, zbytek je uspořádaný napravo na panelu včetně přehledného displeje. Traktor je velice krátký, a je proto snadné se s ním otáčet. Co se týče ekonomiky, tak úsporný motor v kombinaci s cenou náhradních dílů (ND) je slušný. Originální náhradní díly jsou samozřejmě dražší, ale více vydrží, minimálně ty části, které jsou namáhané teplem,“ uvedl majitel.
Motor se zdvihovým objemem 6,8 l o výkonu 155 koní s možností navýšení až na 185 koní je spojen s převodovkou PowerQuad se čtyřstupňovým násobičem.
Neoriginální díly téměř neexistují
Co se týče spolehlivosti traktoru, za celou dobu provozu neměl žádné problémy. Pouze v okamžiku, kdy dosáhl 3 000 motohodin, došlo z preventivních důvodů a na doporučení servisu k výměně vstřikovačů. Za dobu provozu u Blahů byl měněn byl pouze klínový řemen u alternátoru.
Podle Blahy je potřeba se věnovat pravidelnému foukání filtrů a chladičů. Také není od věci každý rok zkontrolovat a doplnit klimatizaci. Dobré je nezanedbat také mazání přední odpružené nápravy, v opačném případě se dost opotřebovává. Po 500 motohodinách byl vždy měněn olej v motoru a každých 1500 motohodin docházelo k výměně všech olejů v převodovce, motoru, portálech a nápravě. Traktoru byla věnována náležitá péče: každý den byl foukán chladič, vyfukován prach z kabiny, čištěny okna a jednou za týden mazány veškeré maznice.
Do doby, než traktor Blaha prodal, měl odpracováno zhruba 5 000 motohodin. Přesto nebyla nikdy registrována žádná porucha. Po dovozu z Anglie byla upravena světla, majáky a výstražné cedule. Traktor byl při prodeji před lety celkově v dobrém stavu, obsluhu zabezpečovaly po celou dobu provozu ve firmě jen dvě osoby, členové rodiny. O traktor bylo všeobecně dobře postaráno a majitelé i obsluha se k traktoru vždy chovali dobře. Každý problém byl vyřešen ještě předtím, než se stal vážným.
„Dostupnost náhradních dílů je bezproblémová. Jejich sklad se nachází ve Velkých Bílovicích, kde jsou díly v zásobě, popřípadě objednají, přičemž následné dodání probíhá do 24 hodin. Případné opravy na traktoru moc náročné nejsou, zejména ty, které lze provádět doma. Ke všem důležitým součástem stroje je pohodlný přístup a logicky jsou rozebíratelné,“ uvedl Blaha. Doplnil však ještě, že náhradní díly nejsou levné a neoriginální často neexistují.
Barevný displej a programovatelná tlačítka pro rychlou reakci
Traktory John Deere série 6030 se vyráběly od roku 2007 v německém Mannheimu. Daná řada nabízela celkem devět modelů poháněných novým motorem vybaveným technologií PowerTechPlus. Tento motor se vyznačoval lepším výkonem, vyšším krouticím momentem a zároveň úspornějším provozem, který přinesla snížená spotřeba pohonných hmot. Inteligentní ovládání síly (IPM), jímž byly opatřeny všechny motory této série, zvýšilo hodnotu dostupného výkonu při dopravě a pracích vyžadujících pohon vývodovým hřídelem. V závislosti na konkrétním modelu šlo výkon navýšit až o 25 koní. Při potřebě výkonu na vývodovém hřídeli nastalo navýšení automaticky – pokud byl jednotkou rozpoznán pohyb traktoru a růst výkonu odebíraného hřídelem, došlo k přeladění počítačové jednotky. Pro aktivaci v dopravě musela pojezdová rychlost překročit 14 km/h.
Ovládací centrum CommandCenter tvořil velký barevný displej, který propojoval funkce obrazovky a informační centrály. Často používané funkce, jako třeba nastavení závěsu, parametrů motoru a převodovky a Headland Management System (HMS), bylo možné zapnout jediným zmáčknutím (pokud obsluha navolila režim zkrácených povelů). Celé nastavení na kontrolním panelu bylo snadné. Zvláštní nastavení bylo možné provést přes programovatelná tlačítka v úvodní nabídce CommandCentra, kde se také zobrazovala důležitá data o chodu traktoru.
„Tato modelová řada nám byla představena v září 2006 na akci ve Varšavě, která se nesla v duchu výročí oslavy 50 let vstupu firmy John Deere do Evropy. Vyráběla se do roku 2011. Konkrétní traktor zmiňovaný v článku tedy patří k těm nejmladším. Nástupcem je řada 6R, která se s drobnými inovacemi vyrábí i v současnosti. Oproti předchůdci, řadě 6020, přinesla tato třicítková řada nový interiér kabiny, nový sloupek volantu a přístrojovou deskou. Nově také možnost elektricky ovládaných okruhů hydrauliky a volitelnou variantu s boční opěrkou CommandArm jako u velkých traktorů řad 7 a 8. Drobnou zajímavostí je to, že do této řady patří i zde také poprvé představené modely s označením 7430 a 7530. Podle číslovky 7 na začátku by se mohlo zdát, že to jsou malé modely z USA, ale naopak to jsou největší modely z Mannheimu,“ uvedl redakci zástupce firmy STROM PRAHA, která je výhradním distributorem zemědělské, zahradní, komunální a golfové techniky John Deere pro ČR.