Do roku 2014 sjelo z americké výrobní linky 150 000 traktorů Case IH Magnum, které dodnes svým uživatelům dopřávají vysoký výkon, jsou spolehlivé a disponují dlouhou trvanlivostí. Aktuálně je na trhu sedmá generace tohoto dnes už legendárního traktoru, který vyhovuje současným i budoucím potřebám zemědělců. V čem je řešení od Case IH tak výjimečné, si představíme v následujících řádcích.
Pro tu nejtěžší práci
Na českém trhu jsou k dispozici čtyři modely Case IH (Magnum 310, Magnum 340, Magnum 380 a Magnum 400 AFS Connect) v kolovém i polopásovém provedení (Rowtrac) s jmenovitým výkonem 280 až 396 koní, 39 koní navíc je k dispozici při navýšení. Nejvýkonnější model je osazen 8,7l motorem FPT Cursor 9 vyhovující emisní normě Stage V, systém pro úpravu spalin je bezúdržbový. Na rozdíl od svých menších bratrů může být Magnum 400 AFS Connect k dispozici pouze s jednou powershift převodovkou PowerDrive (21x5). Menší modely mohou mít plynulou převodovku CVXDrive nebo powershift převodovku PowerDrive (19x4).
Traktory, jakožto výkonné tahače, jsou dimenzovány pro provoz s těžkými návěsy, cisternami, širokozáběrovými stroji či hloubkovými podrýváky. Zájemci mohou vybírat ze tří různých vysoce výkonných čerpadel s průtoky 221 l/min až 282 l/min s duálním axiálním pístovým čerpadlem pro náročnou závěsnou techniku. Používat je možné až šest elektrohydraulických zadních okruhů a tři elektrohydraulické středové okruhy. Nářadí lze připojit do předního i zadního závěsu s kapacitou 4 070 kg, respektive 11 700 kg, přičemž na obou stranách je možné traktor vybavit vývodovou hřídelí.
Provedení kabiny se blíží automobilovému standardu
Traktory Magnum AFS Connect přináší přepracovanou kabinu, nový systém Advanced Farming Systems (AFS) pro přenos dat či displej AFS Pro 1200. Z předešlé generace toho v kabině moc nezbylo, úroveň komfortu se posunula výše. Všechny traktory Magnum AFS Connect jsou vybaveny elektronikou pro snadnou konfiguraci ovládání, telematiky a toku dat mezi obsluhou a traktorem nebo jiným zařízením, což zdůrazňuje název v označení „AFS Connect“.
V nové kabině nalezneme přepracovanou loketní opěrku Multicontroller umožňující konfigurovat ovládání. Kromě nového displeje AFS Pro 1200 s novým operačním systémem se v kabině nachází inteligentní vertikální displej VIS2 umístěný na sloupku kabiny – nahrazuje palubní desku. Prémiové provedení kabiny podtrhuje výbava jako jsou bezklíčkové otevírání, elektrická zrcátka, kamerový systém, více úložného prostoru, integrovaná lednička, výkonnější automatická klimatizace, natáčecí sedadlo i s ovládáním, kvalitní čalounění, ambientní osvětlení a mnoho dalšího.
Zevnějšek traktoru odkazuje na autonomní koncept, který byl představen v roce 2016. Noc prozáří výkonnější LED 360stupňové osvětlení. V přední i zadní části traktoru se nachází kamery, jejichž záběry lze sledovat přes monitor kabiny, čímž je usnadněna například agregace nářadí. Kabina ve vrcholné verzi Luxury s koženými prvky disponuje semiaktivním hydraulickým odpružením zvyšujícím celkový komfort jízdy. Přes monitor je možné upravovat tuhost odpružení kabiny i nápravy. Na přání je možné traktor vybavit senzory monitorujícími tlak v pneumatikách traktoru či přívěsu.
Case IH je specialistou na pásové jednotky
Více než kdy jindy se letos, při vlhčích podmínkách na poli, potvrzuje důležitost pásového nebo polopásového podvozku, který zvyšuje průchodnost terénem nejen při obtížných polních podmínkách. Od roku 2015 se Case IH zaměřuje na vývoj a výrobu polopásových podvozků po traktory Case IH Magnum, při nichž aplikuje své mnohaleté zkušenosti z oblasti konstrukce pásových jednotek. Reaguje tak na požadavek farmářů, kteří poptávají traktor s lepší flotací a ovladatelností.
Přední pneumatika Magnumu tvoří širší stopu než standardní typy a snižuje zhutnění půdy váhou přední části traktoru. Pneumatika také zajišťuje lepší ovladatelnost a stabilnější jízdu. Polopásový Magnum AFS Connect nabízí výkon typický pro traktory s pohonem všech čtyř kol, přičemž stále zajišťuje maximální trakci typickou u pásových traktorů a v neposlední řadě snižuje zhutnění půdy. Zároveň odpadá drsná jízda po silnici. Díky odpružení přední nápravy, sedačky a čtyřbodovému odpružení kabiny ani nepoznáte, že jedete po silnici s traktorem s pásovými jednotkami. Pohlcování rázů a kopírování terénu obstarávají na pásové jednotce dvě vodicí kladky a tři odpružené kopírovací rolny. Hydraulický systém automaticky zajišťuje napínání pásů.
Na poli je Rowtrac k půdě a rostlinám šetrný. Celosvětové zkušenosti z praxe mluví za vše – pokud s ním přejedete mladé rostliny, v průběhu času se opět narovnají a už nepoznáte, kudy jste jeli. Funguje to i v režimu CTF, kdy je rozchod traktoru rozšířen a jezdí ve stále stejných kolejových řádcích – i tam rostliny rostou. Traktor, respektive polopásový podvozek je v kontaktu s půdou ve čtyřech bodech, což stroji propůjčuje lepší tahové vlastnosti. Díky vhodně dimenzovanému hnacímu kolu s pozitivním pohonem pásů samotné pásy nikdy neproklouznou, čímž je zabezpečen konstantní přenos výkonu a delší životnost pásů.
Polopásový podvozek není v provozu limitujícím faktorem, je koncipován jako bezúdržbový bez nutnosti mazání. Zadní náprava je ve srovnání s kolovou variantou zcela jinak konstrukčně řešena, čímž je zajištěna lepší integrace pasových jednotek a jejich maximální funkčnost za každých okolností.
Čtyřpásový podvozek prověřený tisíci farmáři po celém světě
Při vývoji Rowtracu konstruktéři čerpali ze zkušeností získaných z provozu traktorů modelové řady Quadtrac se zcela nezávislými čtyřmi pásovými jednotkami osazenými na kloubovém podvozku, který je na trhu skoro 25 let. Tyto nejvýkonnější traktory na světě taktéž vznikly na základě potřeby snižovat míru zhutňování polí těžkými traktory a nářadím. Čtyřpásový Quadtrac díky své obratnosti a výkyvným pásovým jednotkám neustále udržuje plný kontakt se zemí i na nerovném povrchu, zároveň nepoškozuje půdu hrnutím zeminy při otáčení na souvratích. Pásový podvozek dovoluje i brzký jarní výjezd na pole, která jsou příliš mokrá nebo mělká pro kolové traktory.
Pásové jednotky u Quadtracu mají otevřený design hnacího kola i pojezdových kladek, což vede k tomu, že se snadno čistí i v těžkých podmínkách. Hnací i napínací kola jsou vyrobena z litiny, která odvádí teplo. Ze stejného materiálu jsou vyrobeny i pojezdové kladky. Tři pojezdové kladky o menším průměru jsou uloženy mezi dvojicí kladek o větším průměru, na nichž dochází k ohýbání pásu. Trojice pojezdových kladek se může díky systému odpružení vertikálně pohybovat, což zlepšuje komfort jízdy a kopírování povrchu půdy. Pásy mají široké vnitřní zuby, jimiž spolehlivě zabírají do nahoře umístěného hnacího kola. Za trvale správné napnutí zodpovídá systém automatického napínání pásů.
Robustní až tak, že snesou vysoké zatížení
Pásovými jednotkami jsou z několika důvodů osazeny i sklízecí mlátičky Axial-Flow. Největší sklízecí mlátičky na trhu mají značnou hmotnost, využívají také velmi objemný zásobník na zrno a těžké sklízecí adaptéry. Aby mlátička takovou hmotnost zvládla, a přitom šetrně působila na půdu, je vepředu osazována namísto kol pásovými jednotkami. Polopásová mlátička má také větší průchodnost terénem a menší šířku ve srovnání s kolovou variantou. Moderní pásové jednotky jsou zkonstruovány tak, aby zvládaly i vyšší pojezdovou rychlost po silnici při dlouhých přesunech mezi pozemky. Řada testů a pokusů přitom prokázala, že moderní pásové jednotky nejsou až tak náchylné na opotřebení.
Pásové jednotky Case IH mají trojúhelníkový tvar, kdy velkým hnacím kolem je síla přenášena přímo na ozubené gumové pásy. Pro sklízecí mlátičky se vyrábí hydraulicky odpružené pásové jednotky nebo pásové jednotky s odpružením přes silentbloky. Pásové jednotky jsou vyvinuté přímo pro Axial-Flow. Díky své hliníkové konstrukci jsou lehké a snesou zatížení několika desítkami tun na nápravu. Pás ladně překonává terénní nerovnosti přes čtyři vodicí kladky, takže je zajištěna lepší trakce a pohodlí.