Z traktorů Case IH se představila největší novinka letošního roku Case IH Magnum AFS Connect zastoupená hned v několika výkonnostních kategoriích. Nejvýkonnější traktory standardní koncepce od Case IH jsou dostupné kromě jiného i se zcela novým ovládacím rozhraním, spolu s novou elektronikou a možností správy farmy a strojů. Architektura traktorů této modelové řady je už připravena i na budoucnost, co ale nabízí českým zemědělcům v současnosti?
Polopásový traktor vhodný do režimu CTF
Na polním dni se prezentovaly dva modely: Case IH Magnum AFS Connect 300 a Case IH Magnum AFS Connect 400. Druhý jmenovaný je nejvýkonnějším v celé modelové řadě. Jeho motor poskytuje výkon 435 koní a byl spojen s upravenou převodovkou powershift PowerDrive s 21 stupni vpřed a 5 vzad. Tato převodovka je výrazně zesílena ve srovnání s modely o nižším výkonu. U Magnumů nové generace lze volit mezi plynulou převodovkou CVXDrive nebo již zmíněnou powershift PowerDrive.
Kromě kolových modelů Magnum AFS Connect je nabízena i polopásová verze Rowtrac, která má namísto zadních kol pásové jednotky zvyšující tahový výkon, minimalizující prokluz a nežádoucí tlak na půdu. Rowtrac je přizpůsoben i pro jízdu po poli v rámci systému CTF (Controlled traffic farming), který významně snižuje počet jízd po poli. Proto je u něj možné volit šířku pásů a rozchod – ze standardních 230 cm až na 3 metry.
Výkonné systémy chlazení
Motor Magnumů prošel inovací, nyní plní nejpřísnější emisní normu Stage V, přičemž díky řadě patentů není potřeba recirkulace či jiných složitých technologií pro úpravu spalin. Motor neustále nasává čistý vzduch, je maximálně úsporný a výkonný. Disponuje jedním velkým variabilním turbodmychadlem, aby si zachoval jednoduchost a co především, aby nabídl vysoký krouticí moment v nízkých otáčkách. Maximálního výkonu 435 koní v tahu dosahuje už při 1800 ot/min. Výkon 400 koní je dostupný od 2000 po 1500 ot/min. Obsluha traktoru si může u powershift převodovky zvolit požadovaný převodový poměr a stále pracovat s výkonem 400 koní, přičemž snížením otáček motoru výrazně sníží spotřebu paliva.
Motor se zdvihovým objemem 9 litrů pochází od sesterské firmy FPT Industrial a nedělá mu problém provoz v horkých letních měsících. Chlazení hydraulického převodového oleje, hlavní vodní chladič motoru a mezichladič plnicího vzduchu jsou samostatně umístěné v motorovém prostoru. Velký je nejenom prostor pro chladiče, ale i průměr ventilátoru chlazení, což přispívá k minimálním ztrátám chlazení. Kapota motoru přináší nejen nový design, ale především obrovskou plochu schopnou nasávat velké množství vzduchu.
Vhodná volba provedení náprav zvýší schopnosti traktoru
Model Case IH Magnum AFS Connect 400 se na našem trhu vyskytuje standardně v konfiguraci s těžkou přední nápravou v provedení kategorie 5, u níž je možné nastavovat odpružení v několika krocích. Tahový bod přední nápravy je umístěn v zadní části a když se přední kola točí, táhnou za střed traktoru, což zajišťuje lepší tahové vlastnosti traktoru. Náprava je vyrobena z jednoho litinového kusu s minimem mazniček. Zadní náprava je u modelu Magnum AFS Connect 400 v těžkém provedení, které lze zvolit také u modelu Magnum AFS Connect 340 a výše. To mimo jiné znamená, že hřídel náboje u zadní nápravy má průměr 127 mm, zatímco u standardního provedení je to 115 mm. Těžká náprava také disponuje zesíleným diferenciálem, jeho zesílenou uzávěrkou, zesílenými brzdami a koncovými převody. Těžká náprava v neposlední řadě přináší i výhodu v podobě možnosti volby těch největších pneumatik. Vyplatí se pak investovat do nízkotlakých pneumatik, které v podhuštěném stavu poskytnou ještě lepší tahové vlastnosti traktoru a snížení spotřeby paliva.
Traktory jsou při jízdě po silnici výrazně stabilnější než předešlá generace, protože jsou opatřeny systémem reaktivního řízení, jenž kolům umožňuje vracet se do přímého směru. Navíc může být traktor vybaven systémem přibrzďování zadních kol pro dosažení minimálního poloměru otáčení, který přijde vhod při otáčení na souvrati v případě snížených podmínek. Standardně má traktor i systém adaptivního řízení, obsluha může natočit kola z jedné strany do druhé jen polovičním otočením volantu.
Ovládacím prvkům je možné přiřazovat libovolné funkce
Největší revoluce se odehrála v kabině traktoru: týkala se ovládání a komunikace mezi strojem, farmou a provozovatelem. Hlavní monitor už je k loketní opěrce uchycen napevno, protože představuje základní rozhraní pro ovládání funkcí traktoru, připojeného nářadí, navigace a komunikace s farmou. K řadě ovládacích prvků lze libovolně přiřazovat funkce podle požadavků obsluhy traktoru. Design loketní opěrky nese podstatné změny. K dispozici jsou čtyři tlačítka označená číslovkami, jimž lze přiřadit libovolné funkce, jako je například ovládání klimatizace, okruhů hydrauliky a jiných prvků traktoru ovládaných elektronicky. Celkově je na loketní opěrce až jedenáct takto konfigurovatelných tlačítek. Na loketní opěrce se také nachází barevně podsvícené klávesy pro ovládání hydraulických okruhů. Lze jim opět přiřazovat jakýkoliv zadní okruh. Prostřednictvím multifunkční páky se řídí ramena závěsu, provádí změna převodových poměrů nebo rozsahů či nastavuje navigace. Většinu funkcí lze ovládat dotykově přes obrazovku monitoru AFS 1200 Pro nebo hardwarově tlačítky například pro rychlé nastavení průtoku, hydraulických okruhů, rychlosti spouštění tříbodového závěsu, rádia či klimatizace. Opět záleží na obsluze, jaký styl ovládání preferuje. Na pravém sloupku kabiny je umístěn ještě jeden monitor – ten slouží pro zobrazování provozních údajů jako jsou pojezdová rychlost, aktuálně zařazený rychlostní stupeň, teplota chladicí kapaliny, směr jízdy či výstražné symboly.
Kabina ve vrcholné verzi Luxury s koženými prvky disponuje semiaktivním hydraulickým odpružením zvyšujícím celkový komfort. Přes monitor je možné upravovat tuhost odpružení kabiny i nápravy. Kabina Deluxe s látkovými prvky má klasické mechanické odpružení. Kabina už v základu disponuje maximálně možným LED osvětlením vpředu a vzadu včetně přední a zadní kamery pro zajištění ještě lepší viditelnosti při agregování nářadí nebo vyjíždění z křižovatek. U kabiny si lze všimnout i absence B sloupku a dveří v celistvém provedení. Všechna skla je nyní možné vybavit stěračem. V kabině se nachází velké množství úložného prostoru, zástrček pro dobíjení elektronických zařízení a výdechů klimatizace. Uchycení různých externích terminálů je řešeno přes hliníkovou posuvnou lištu a napájecí zásuvky.
Přehled o všem
Významný pokrok přinášejí i elektronické systémy, které jsou už připravené i na budoucnost a počítá se s tím, že je využívat také ostatní modelové řady traktorů Case IH. Už v minulosti bylo možné vzdálené sledování traktoru, nyní je to však možné činit odkudkoli, přičemž v reálném čase lze zasílat do traktoru data a následně je přijímat zpět zpracovaná. Agronom, je-li online, se může na dálku spojit s monitorem traktoru a odeslat na něj nové pole, souvratě, křivky apod., načež si je obsluha vyvolá a může s nimi dále operovat. Když traktor pracuje, automaticky ukládá různá data do portálu my.caseih.com, přičemž kdokoliv má do něj přístup s nimi může dál pracovat – třeba poradenská firma poskytující informace ohledně setí, hnojení apod. Provozovatel traktoru také může pro svého servisního partnera traktor tzv. zviditelnit tak, aby jej mohl technik sledovat a popřípadě i upozornit na chyby vznikající při provozu. Na dálku lze rovněž zaktualizovat software motoru nebo převodovky, aniž by bylo zapotřebí k traktoru fyzicky přijet.
Portál my.caseih.com je jakousi bránou pro uživatele strojů Case IH, která umožňuje přístup na portál telematiky či ke sdílení dat. Uživateli je prostřednictvím portálu umožněno spravovat celý vozový park. Do budoucna se počítá i se vzdálenou poptávkou po servisu a nákupem náhradních dílů. Přístup na portál je umožněn skrze PC, tablet nebo mobil odkudkoliv na světě. Portál nabízí několik tematicky rozdělených záložek pro farmu a flotilu strojů. Uživatel vidí své pozemky a mapové podklady může stahovat z veřejného registru půdy LPIS a vše dále spravovat přímo na portálu. Na mapách lze najít konkrétní pole, na něm vytvořit souvratě a navigační linky. Takto upravená mapa lze odeslat na monitor traktoru. Obsluha pak přesně ví, jak a co má dělat. Na portálu uživatel vidí i výnosové mapy, aplikační mapy či základní parametry všech strojů. Jedna z mnoha funkcí například umožňuje zrcadlení monitoru traktoru – zkušenější osoba třeba na dovolené tak uvidí na tabletu totéž, co obsluha traktoru aktuálně na monitoru. Nastanou-li v provozu nějaké obtíže, kupříkladu v souvislosti s nastavováním secího stroje, zkušenější osoba tak může vzdáleně pomoci s nalezením řešení.
Pár dalších fotografií z polního dne Agronomic Design v Rostěnicích, na kterém se předvedla technika Case IH a SUMO.