Dnes je 30.10. – svátek slaví Tadeáš

Vstupenka do nového desetiletí, v USA jsme si prohlédli traktory Magnum nové generace

Zveřejněno: 1. 7. 2019

Zatímco na počátku tohoto roku Case IH zveřejnil jen velice kusé informace o nové generaci traktorů modelové řady Magnum, redakci Agroportal24h.cz se naskytla jedinečná příležitost budoucí generaci podrobně poznat v jejím samém rodišti ještě dlouho před premiérou – v americkém výrobním závodě Racine ve státě Illinois.

Vlevo kolová verze a vpravo polopásová verze nového Magnumu. Do Evropy zamíří i výkonnější model Magnum 400

Spolu s dalšími vybranými světovými médii jsme v druhé polovině května navštívili výrobní závod Racine, kde probíhá mimo jiné výroba traktorů modelové řady Magnum. Součástí bylo i poznání bohaté historie světové značky Case IH v nově otevřeném zákaznickém centru - Experience Center, kde se prolíná historie s budoucností zemědělské techniky. Koncern CNH Industrial, který zastřešuje mimo jiné právě značku Case IH, při vývoji nových strojů uplatňuje ty nejmodernější technologie. Jak takový vývoj probíhá, nám ukázali konstruktéři v severoamerické centrále v Burr Ridge. Pomyslnou třešničkou na dortu byla návštěva rodinné farmy Kohlhagen Farms ve státě Indiana, která využívá jak jinak, než techniku s logem Case IH. Na prvních navštívených místech se nám představila nová generace modelové řady Magnum, která nyní dostala před označení Advanced Farming Systems (AFS) Connect. To proto, že Magnum je nyní s obsluhou, farmou, objekty a systémy, propojen více než kdy dříve. Díky českému importérovi strojů Case IH, společnosti AGRI CS a.s., jsme byli vybráni jako jediní za Českou republiku, abychom novou generaci blíže poznali ještě dlouho před světovou premiérou.

Od roku 1988 stále vylepšován

Prvním výrobkem se značkou Case IH byla právě modelová řada Magnum s traktory o výkonu 160 až 240 koní. Uvedení na trh se dočkala v roce 1988. Magnum se zároveň stal prvním traktorem, který získal prestižní cenu Industrial Design Excellence Award. Od té doby jsou tyto traktory neustále vylepšovány.

Jeden z prvních Magnumů.
Jeden z prvních Magnumů.

V roce 2013 řada Magnum oslavila 25 let na trhu, přičemž vznikla speciální edice. Později přišla verze Magnumu s plynulou převodovkou CVXDrive a loketní opěrkou Multicontroller. V roce 2015 získal model Magnum 380 CVX titul „Traktor roku 2015“. V témže roce se představila i polopásová verze RowTrac. Nyní je na českém trhu dostupná čtveřice modelů se jmenovitým výkonem 206/280 kW/k až 279/379 kW/k. Magnum je i nadále jedním z nejznámějších produktů Case IH, zároveň je nejvýkonnějším traktorem standardní koncepce v rámci značky. V mnoha zemědělských podnicích nalezne využití v tahově náročných polních pracích či v agregaci s těžkými návěsy nebo cisternami. Dodnes jich bylo prodáno více než 170 000 kusů.

„Traktory Magnum byly tím prvním, co začala značka CASE IH v ČR prodávat. V podniku často převzaly veškeré polní práce a pracovaly na směny celých 24 hodin. Jejich komfort, technická úroveň a výkonnost, se nedala srovnat s ničím, co v té době bylo na trhu nebo v podnicích z minula k dispozici.”
Ing. Pavel Novák, Ph.D, Produkt manažer pro traktory CASE IH

Čas plyne každému stejně, zemědělci se ale potýkají se stále kratšími časovými okny, kdy je správná chvíle provádět určité polní operace. Důležité je tedy jeho efektivní využití, v tomto ohledu by měla pomoci stále rozvíjející se automatizace, větší efektivita v ovládání strojů a v neposlední řadě shromažďování a práce se získanými daty. U zemědělské techniky jsou také stále větší nároky na bezpečnost a životní prostřední. To vše bylo zohledněno při vývoji nové generace Magnumu, která tak do nového desetiletí vstupuje s vylepšeným ovládáním, inovovaným motorem a zcela novým telematickým systémem, sloužící jako most mezi traktorem a zemědělcem. Implementované inovace konzultované přímo se zemědělci (Case IH provedl rozsáhlý průzkum čítající stovky respondentů) se časem objeví i u dalších modelových řad traktorů Case IH. Nová generace Magnumu se veřejnosti představí na listopadovém veletrhu Agritechnica 2019, evropské odborné veřejnosti ještě v předpremiéře na podzimních tiskových dnech. K prvním zákazníkům se dostane v polovině roku 2020.

Navazuje na typické znaky

Nový Magnum svým vzhledem jednak odkazuje na koncept autonomního traktoru představeného v roce 2016, ale také již zapadá do nového designového stylu Case IH, který známe z modelových řad Optum, Maxxum a Vestrum. Koncepčně je nový Magnum na stejné úrovni, jako současná generace – motor s chladičem velikostně úměrným k výkonu traktoru se nachází vpředu, výsledkem je výborný poloměr otáčení o průměru 4,8 m. Motor je v odolném rámu na silentlocích. Předsazení motoru více vpřed se pozitivně odráží v rozložení hmotnosti a dotížení přední nápravy samotným motorem. V praxi není nutné používat v přední části traktoru tak velké závaží na dotížení. Odpružená přední náprava nejvyšší kategorie 5 má robustní konstrukci, a hlavně tahové síly od přední hnané nápravy se přenáší přímo do středu traktoru. Na souvrati se traktory díky automatice HMC2 umí otáčet zcela sám.

Nový Magnum si od konceptu z roku 2016 (vlevo) mnohé převzal.
Nový Magnum si od konceptu z roku 2016 (vlevo) mnohé převzal.

Evropská nabídka traktorů Magnum se rozroste o nový nejvýkonnější model Magnum 400 o výkonu 435 koní. V Americe řada Magnum bude mít dokonce devět modelů začínající výkonem už od 180 koní. V Evropě bude možné opět volit mezi převodovkou 19x4 POWERDrive (Full-Powershift) nebo CVXDrive, přičemž vrcholný model 380 je k dostání pouze s plynulou převodovkou CVXDrive (kolová i polopásová verze). Výkony a točivé momenty s použitím Power Managementu též zůstávají beze změn. Převodovka disponuje systémy, které jsou běžné u menších modelových řad traktorů, jako je například automatické řízení produktivity APM, Active Hold Control pro udržení traktoru na místě bez použití brzd či ECO režim. Nechybí ani přepínání mezi režimy Pole a Silnice.

Polopásová verze RowTrac.
Polopásová verze RowTrac.

U modelů 340 a 380 je rovněž možné volit již zmíněný polopásový podvozek. Traktor v této konfiguraci je na místo zadních kol opatřen pásovou jednotkou o velikosti 24" nebo 30" pro rozestup řádků 76, 80, 88 a 120 palců. Rozchod kolové i polopásové varianty lze nastavovat dle potřeby a přizpůsobit i do režimu hospodaření v CTF.

Motor v souladu s emisní normou

Motor se vzhledem k přísnější emisní normě dočkal drobné inovace. Traktory jsou osazeny motorem FPT Cursor 9 se zdvihovým objemem 8,7 l (menší modely v Americe mají objem 6,7 l).

Řez motorem FPT Cursor se zdvihovým objemem 8,7 l.
Řez motorem FPT Cursor se zdvihovým objemem 8,7 l.

Motor již plní emisní normu Stage V za použití vysoce efektivního systému druhé generace Hi-eSCR 2. Opět tedy není třeba využívat recirkulaci spalin EGR ani filtr pevných částic DPF. Oproti motoru plnící předchozí emisní normu Stage IV nedošlo k žádné změně ve spotřebě paliva či močoviny.

Složení systému HI-eSC​R 2 v motoru plnící emisní normu Stage V.
Složení systému HI-eSC​R 2 v motoru plnící emisní normu Stage V.

Motor má novou řídicí jednotku a turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Nejvýkonnější Magnum 380 dokáže generovat jmenovitý výkon 279/379 kW/hp, maximálně pak 320/435 kW/hp. Maximální krouticí moment s Power Managementem činí 1850 Nm při 1400-1600 ot/min.

Evropská nabídka nových Magnumů. Přibude ještě model Magnum 400.
Evropská nabídka nových Magnumů. Přibude ještě model Magnum 400.

Magnum nové generace disponuje zadním tříbodovým závěsem se zvedací silou 10 929 kg a předním závěsem se zvedací silou 4 090 kg. Hydraulický systém s kompenzací tlaku a průtoku oleje (PFC) umožňuje pracovat s jakýmkoliv nářadím. Pro opravdu těžkou práci je možné zvolit hydraulický systém TwinFlow s maximálním průtokem čerpadla až 282 l/min (u HighFlow činí 221 l/min).

Pohodlnější jízda a luxusnější interiér kabiny

Konstruktéři více zapracovali na celkovém odpružení traktoru, takže by měl nabídnout více pohodlí. Nové poloaktivní hydraulické odpružení kabiny spolu s izolovaným motorem snižují vibrace a celkově stabilizují kabinu. Odpružení přední nápravy v rozmezí 100 mm a polokativní odpružení sedačky řidiče přispívají ke stabilní a pohodlné jízdě.

Nový interiér.
Nový interiér.

Interiér má novou barvu, výrobce ji porovnává k barvě pšenice. Sedadlo spolujezdce je pohodlnější (po sklopení poslouží jako stůl) a sedadlo řidiče (s nově ergonomicky navrženým držákem loketní opěrky) se může otočit o 40° (na výběr mezi verzí Deluxe a luxusnější Luxury) – obě sedadla mají na sobě vyšitá loga Case IH. Nastavení volantu se provádí teleskopicky pedálem umístěným na sloupku řízení. Velkému zlepšení se dostalo i systému HVAC (vytápění, ventilace a klimatizace). Integrovaný ventilátor udržuje tlak v kabině podle potřeby na základě snímače. Nově pojaté výdechy klimatizace a topení zlepšují proudění vzduchu, čímž je zajištěno lepší chlazení, vytápění a odmlžování. K celkovému pohodlí a efektivitě přispívá více napájecích zásuvek a úložných prostorů, které jsou schované pod a za sedadly, včetně jednoho dostatečně velkého pro notebook. Držák nápojů pojme dvoulitrovou nádobu. Pro nejrůznější komunikační a ovládací přístroje je uvnitř kabiny rozeseto až dvanáct datových portů a napájecích zásuvek, které zahrnují 110voltové výstupy a USB porty.

Boční strany kabiny, respektive dveře, nejsou dělené.
Boční strany kabiny, respektive dveře, nejsou dělené.

Vstup do kabiny usnadňuje přepracované madlo po levé straně. Kabina již není dělená (chybí sloupek), dveře se otevírají do strany celé. Volby osvětlení zahrnují standardní halogenová světla nebo optimalizovaný volitelný balíček LED osvětlení s výkonem až 35 000 lumenů pro maximální noční osvětlení. Osvětlení je možné naprogramovat, aby docházelo k přepnutí mezi režimem pole/silnice pouhým jedním stisknutím příslušného tlačítka.

Nový klíč k odemykání a startování.
Nový klíč k odemykání a startování.

Komfortním prvkem je i inovované odemykání/zamykání traktoru speciálním klíčem. U nového Magnumu se stačí dotknout dveří a dojde k automatickému odemknutí. Odemykat lze i na dálku. Stejně tak je možné na dálku zapínat světla apod.

Konfigurace ovladačů přesně tak, jak chcete

Všechny nové traktory Magnum mají vně kabiny dva nové LED displeje, které konsolidují téměř všechny funkce traktoru. Veškerá zobrazovaná data jsou viditelná i za jasného slunečního svitu. Výkonnostní displej umístěný na pravém sloupku kabiny zobrazuje nejdůležitější informace o traktoru včetně otáček motoru, výběru rychlostních stupňů, rychlosti pojezdu, úrovni paliva a močoviny. Druhý, větší a otočný do stran 12palcový nový displej AFS Pro 1200 je rozhraním pro všechny interakce s traktorem, nástroji a externími službami. Jeho ovládání se provádí skrze dotykovou obrazovku nebo nově přes otočný ovladač umístěný na loketní opěrce Multicontroller. Displej poskytne mnohem více nabídek a nastavení, včetně možnosti přizpůsobit různé ovládací funkce a zobrazení obrazovky. Sledovat je možné na displeji několik výstupů z kamer současně. Například obraz z kamery, která se nachází v čelní masce a z kamery, která je umístěna na zadní straně střechy (obě slouží pro snadnější orientaci a snazší připojení nářadí do závěsů).

Kamera v čelní masce (pod stříbrnou lištou a logem), zadní se nachází na vnější zadní straně kabiny.
Kamera v čelní masce (pod stříbrnou lištou a logem), zadní se nachází na vnější zadní straně kabiny.

Displej AFS Pro 1200 je propojen s procesorem integrovaným do celkového systému AFS Vision Pro. Jako takový nabízí vyšší úroveň kontroly a interakce s minimálními doplňky. Chcete-li například aktivovat satelitní řízení AccuGuide, jednoduše se připojí nový přijímač Vector Pro na střechu kabiny a nastaví se požadovaná úroveň přesnosti navádění. AFS Pro 1200 je připraven řídit ISOBUS kompatibilní stroje, shromažďovat data a přeposílat je dál. Přenos dat zajišťuje USB port, informace však mohou být vzdáleně sdíleny s rozhodujícími osobami prostřednictvím portálu AFS Connect, jež umožňuje také nahrávat data o stroji a agronomická data k dalšímu zpracování.

V pozadí výkonnostní displej a v popředí nový displej AFS Pro 1200.
V pozadí výkonnostní displej a v popředí nový displej AFS Pro 1200.

Magnum obsahuje nový operační systém AFS Vision Pro sloužící pro správu traktoru a komunikaci s externími partnery. Informační systém traktoru je navržen pro jednoduché a intuitivní ovládání, rychlé a bezproblémové připojení - zajišťují nové cesty přenosu dat či modem 4G. Tento operační systém má otevřenou platformu, což znamená, že bude schopen komunikovat s budoucími technologiemi.

Majitelé mohou nově sledovat provoz traktoru vzdáleně z libovolného počítače nebo tabletu. Prodejci Case IH (s povolením majitele) se mohou rovněž vzdáleně připojit k displeji AFS Pro 1200 a prohlížet data v reálném čase. To se využije v případě řešení možných problémů, při poruše stroje, nutné aktualizaci softwaru či diagnostice potenciálních problémů s připojenými počítači. Servisní technici mohou vzdáleně analyzovat parametry zařízení a snáze se rozhodnout, zda stroj mají přijet opravit, nebo stačí aktualizace softwaru či displeje na dálku. Při nastavování a zprovozňování stroje bude k dispozici asistenční operátor.

Uživatelská rozhraní a jejich specifika

Ovládání traktoru bylo do značné míry přepracováno. Na loketní opěrce už nenajedeme typický obrázek traktoru a tlačítka, ale velké otočné ovladače, hojně využívané v automobilovém sektoru. Za loktem obsluhy se nenachází ani ovládání topení a klimatizace – systém byl přesunut do pravé části kabiny nahoru, nachází se nyní vedle rádia. Plně programovatelná loketní opěrka spolu s multifunkční pákou Multicontroller a joystickem poskytují nebývalý rozsah přizpůsobení a ovládání. Můžete mít až šest barevně označených elektrohydraulických ventilů, barvy jsou shodné s těmi v zadní části traktoru. Jejich pořadí a funkce lze libovolně konfigurovat pomocí displeje AFS Pro 1200. Můžete si tak například nastavit, aby červený ovladač byl blíže k ukazováčku. Na samotnou multifunkční páku je možné umístit až čtyři programovatelná tlačítka. Loketní opěrka obsahuje osm programovatelných klávesových tlačítek a čtyři předprogramovaná tlačítka.

Nově pojaté ovládání na opěrce. V popředí nová multifunkční páka a v pozadí volitelný joystick.
Nově pojaté ovládání na opěrce. V popředí nová multifunkční páka a v pozadí volitelný joystick.

Prostřednictvím tlačítek na multifunkční páce se může aktivovat satelitní navádění, volí jízda vpřed/vzad, provádí zvedání/spouštění závěsu či řazení. Na další čtyři tlačítka lze individuálně přiřadit jakoukoliv funkci traktoru. Vedle monitoru může být umístěn i nový volitelný joystick pro ovládání čelního nakladače nebo závěsu. Ten lze stejně jako multifunkční páku, individuálně přizpůsobit. Na ovládacím panelu se dále ovládají konstantní otáčky motoru, otáčky v režimu pole/silnice, hudba, telefon, nastavení hydrauliky a opět nechybí programovatelná tlačítka. Zcela poprvé byl do ovládání integrován velký otočný ovladač. Jeden z nich slouží například pro vstup do menu a výběr (lze ho i stisknout).

Nové uživatelské prostředí pracuje s kartami. Na fotografii je hlavní menu, přes které se dostává k dalším funkcím, jako je například osvětlení.
Nové uživatelské prostředí pracuje s kartami. Na fotografii je hlavní menu, přes které se dostává k dalším funkcím, jako je například osvětlení.

Rozložení uživatelského prostředí (nyní v líbivém modrém zbarvení) na monitoru vypadá následovně: levá horní strana patří zobrazení souvraťového managementu. Pod tímto boxem se nachází box s aktuálními jízdními daty (směr jízdy, rychlost, zatížení apod.). Na dolní liště jsou vyhrazena místa pro volně definovaná okna. Přes horní lištu, kde se například zobrazuje signál, lze přejít do nastavení – tam se provádí jakékoliv úpravy traktoru. Přes karty – třeba se symbolem traktoru, lze přejít konkrétně do sekce například osvětlení apod.

Takto se zobrazuje satelitní navádění. S 3D modelem je možné libovolně natáčet/přibližovat/oddalovat.
Takto se zobrazuje satelitní navádění. S 3D modelem je možné libovolně natáčet/přibližovat/oddalovat.

Nové je i zobrazení navádění, kde ikona traktoru spolu s nářadím jsou vyobrazeny jako 3D model, který lze libovolně natáčet do všech stran a přibližovat.

Ovládání navádění je nyní mnohem jednodušší.
Ovládání navádění je nyní mnohem jednodušší.

Například získávání naváděcích čar při zadávání a nastavování nového pole je nyní mnohem rychlejší a jednodušší.

Přes horní lištu se dále dostanete na konkrétní profil uživatele, kde je uloženo veškeré nastavení pro konkrétní obsluhu stroje. Data lze spravovat, kopírovat, mazat a upravovat. Horní lišta slouží též pro vstup do aplikací. Možné je provádět i screenshoty obrazovky a ukládat je. Přes aplikace se též dostanete do ovládání hudby a hovorů.

„Magnum vybudoval značce CASE IH výbornou pověst a silnou pozici“

Na to, jaké postavení mají traktory Magnum na českém trhu, jsme se zeptali produktového manažera pro traktory Case IH: "Traktory řady Magnum jsou snad tím nejznámějším co značka CASE IH vyrábí a právem je na ně náležitě hrdá. Prodávají se a pracují po celém světě od domovské Severní Ameriky, Jižní Ameriku, Astrálili, Afriku, Asii a naši Evropu. To, že se používají jak ve vyspělých zemích, tak v odlehlých koutech světa je dáno jejich robustností, výkonností a dobrou provozní spolehlivostí. Pokud se podíváme k nám do České republiky, tak právě traktory Magnum zde začali po revoluci v 90. letech psát novodobou historii značky. Traktory Magnum byly tím prvním, co začala značka CASE IH v ČR prodávat. Protože zemědělci v té době potřebovali do svých transformovaných podniků výkonné, spolehlivé a moderní traktory. Magnumy v podniku často převzaly veškeré polní práce a pracovaly na směny celých 24 hodin. Jejich komfort, technická úroveň a výkonnost, se nedala srovnat s ničím, co v té době bylo na trhu nebo v podnicích z minula k dispozici. Můžeme tedy říci, že Magnum vybudoval značce CASE IH výbornou pověst a silnou pozici. Od 90. let na trh přicházely postupně nové generace, ale vždy navazovaly na původní koncept - silný, robustní traktor, spíše polař než lehký universál s důrazem na jednoduché ovládání a provozní spolehlivost.

Ve svém výkonovém segmentu těžkých traktorů si Magnum dlouhodobě udržuje v prodeji silný, více než čtvrtinový tržní podíl. Většinou si čeští zemědělci volí ty nejvýkonnější modely Magnum 340 nebo 380. Hodně oceňují robustnost verze HD s těžkou přední a zadní nápravou a možností velkých nízkotlakých pneumatik. Magnum jako jeden z mála na trhu nabízí možnost volby mezi plynulou převodovkou a mechanickým Poweshiftem. Zde je podíl prodeje zhruba 50/50, dle preferencí a potřeb uživatele. Na trhu si svoje pevné místo našla i pásová verze RowTrac, kterou CASE IH vyvinul jako první. Použití pásů zvyšuje tahovou sílu a snižuje tlak na půdu, kterou je potřeba chránit. Z hlediska komfortu a moderních technologií je naprostým standardem automatické satelitní řízení s přesností RTK (AGRI CS má vlastní síť) spolu s automatickým otáčením na souvrati. Řidiči oceňují bezplatné celodenní zaškolení od kolegů z oddělení péče o zákazníky, kteří jim dokonale vysvětlí ovládání a všechno přímo na jejich poli ukážou. Jedině tak je možné z traktoru získat opravdu maximum možného, protože při běžném zaškolení servisním technikem si není možné vše zapamatovat. Navigace a moderní telematika toho umí opravdu hodně a proč si práci a čas strávený v traktoru maximálně neužít. Řada Magnumů se díky motoru o velkém objemu a točivém momentu využívá pro velké štěpkovače nebo s kompletním otočným řízením v těžkých lesních frézách. Napříč republikou je mnoho spokojených uživatelů a řidičů, kteří jsou do Magnumů doslova zamilovaní a nejrůznějším způsobem si je zkrášlují. Jejich věrnosti si nesmírně ceníme.

Jsem přesvědčen, že nová generace traktorů Magnum AFS Connect, která se postupně odhaluje, posune úroveň komfortu, automatizace a produktivity zase o velký kus vpřed. Z prvotních informací, které máme, vypadá velice zajímavě a řidiči budou určitě spokojení. Pohodlí, které nová kabina nabídne, bude příkladné. Nová architektura elektroniky a automatizace práci významně ulehčí a technologicky je již připravena na mnoho let dopředu. Klíčové komponenty hnacího ústrojů CASE IH citlivě vylepšuje a jde cestou evoluce - protože nemá cenu kompletně měnit to, co spolehlivě funguje. Přínosem pro zákazníka je rozumná prodejní cena a hlavně stoprocentní servisní podpora s minimem prostojů. Nová generace se oficiálně představí evropské veřejnosti v listopadu na veletrhu Agritechnica a fyzicky má Magnum AFS Connect na trh přijít v polovině roku 2020. Máme se na co těšit. Takže pokud se nic nezpozdí - podmítky a setí příští léto budou již s novým Magnumem," říká pan Ing. Pavel Novák, Ph.D

O novém portálu „My Case IH“, výrobě v Racine a vývoji v Burr Ridge budou pojednávat další články.

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Tématické tagy