Dnes je 30.10. – svátek slaví Tadeáš

Obsluha starého Magnumu osedlala jeho nejnovější generaci. Tady jsou první postřehy

Zveřejněno: 7. 10. 2019

Nová, sedmá generace modelové řady traktorů Case IH Magnum AFS Connect oproti svým předchůdcům přináší novinky jak v oblasti monitorování a správě dat, tak v komfortu. Zároveň na český trh přijíždí nejvýkonnější Magnum 400 o maximálním výkonu 435 koní. Zeptali jsme se obsluhy, která denně pracuje s traktory této značky, na první dojmy z nového Magnumu.

Nový Case IH Magnum AFS Connect

O nové modelové řadě Case IH Magnum jsme jako první informovali v červnu, stejně tak o nové platformě caseih.com. Začátkem září však v Rakousku proběhly Tiskové dny Case IH s představením novinek pro následující rok. Poprvé se na evropské půdě ukázal nový Magnum AFS Connect. Na představení s námi byl i pan Libor Nerušil, který jezdí s traktory Case IH v Zemědělském družstvu Unčovice. Stal se tak jedním z prvních, který si traktor mohl vyzkoušet.

(Vpravo) - pan Libor Nerušil
(Vpravo) - pan Libor Nerušil

Libor Nerušil v zemědělství pracuje od roku 1992 a s traktory Case IH jezdí od roku 1994. První zkušenosti získával s legendárními traktory Magnum 7240, 270, 285 až po 340 CVX. Jezdil i s traktory řady Puma a v současnosti s pásovým traktorem Quadtrac 540 CVX. Spoustu motohodin má odpracováno i na traktorech jiných značek.

„Jsem rád, že to, co na starém Magnumu chybělo, bylo doplněno“

V čem starší Magnumy zaostávaly, bylo v nové generaci značně vylepšeno. Jedná se převážně o prvky zvyšující komfort ovládání a pohodlí. „Kompletně byla vylepšena kabina, k dispozici je lepší 360stupňové osvětlení. V kabině se už nachází lednička a více odkládacích prostor. Interiér je velice pěkný, má pěknou barvu i materiál,“ říká pan Nerušil. Magnum dostal jako první v rámci modelových řad zcela novou loketní opěrku s displejem s řadou možností individualizací ovládacích prvků. K tomu pan Nerušil dodává: „Nejvíce mě zaujal právě interiér a monitor. Líbí se mi barevná palubní deska. I když jsem ovládání zkoušel krátce, zdá se velice příjemné a kladně hodnotím i otočný ovladač monitoru. Velkou výhodou je velice dobrý, barevnější a čitelný monitor i na slunci. Hodit se budou i USB konektory a 220V zásuvka. Individualizace ovládacích prvků bude určitě přínosem.“

Zemědělské družstvo Unčovice

Zemědělské družstvo Unčovice se rozkládá na Hané v nížině Hornomoravského úvalu převážně mezi městy Olomouc a Litovel v údolí řeky Moravy. Družstvo hospodaří na výměře víc jak 6 100 ha zemědělské půdy, z toho je zhruba 270 ha luk. Zemědělské pozemky se nachází v nadmořské výšce 210 – 230 m n. m. (převážná část pozemků podél řeky Moravy), 280 – 389 m n. m. (středisko Lošov) až po 560 m n. m. (k. ú. Jívová). Zabývá se tradiční rostlinnou a živočišnou výrobou, výrobou osiva pro společnost OLSEED, a.s., provozuje bioplynovou stanici o výkonu 1189 MWh a dále se zabývá pronájmem nemovitostí.

Nový Case IH Magnum AFS Connect spolupracuje s vylepšenou technologií Advanced Farming Systems (AFS) propojenou s portálem Case IH AFS Connect dostupným na webových stránkách mycaseih.com. Díky těmto systémům je možné sledovat nejen provozní údaje stroje, ale i vyhodnocovat a sdílet polní data, spravovat farmy, vozový park a data ze své kanceláře nebo mobilního zařízení, sledovat aktuální provozní operace, agronomická data a další, přičemž jsou veškeré činnosti zaznamenávány v reálném čase. S vyhodnocováním dat z provozu mají bohaté zkušenosti i v ZD Unčovice. „Sledování traktoru z hlediska servisu je přínosné, stejně tak správa a vyhodnocování polních dat na dálku z kanceláře. Nemělo by to ale přerůst přímo na sledování obsluhy a jejího výkonu lidmi z kanceláře, kteří nikdy nemohou rozumět stroji a provozu, pokud s ním neustále nepracují,“ říká pan Nerušil.

Přehled nových Magnumů pro evropský trh.
Přehled nových Magnumů pro evropský trh.

Řada traktorů Magnum pro evropský trh zahrnuje tyto modely: Magnum 280, Magnum 310, Magnum 340, Magnum 380 a Magnum 400 - s příslušným maximálním výkonem 351, 382, ​​409 a 435 koní. Magnum 400 je k dispozici pouze s převodovkou PowerDrive 21/5 a nabízí rychlost 40 a 50 km/h při snížených otáčkách motoru. Všechny modely mají šestiválcový a přeplňovaný motor FPT Industrial Cursor 9 se zdvihovým objemem 8,7 l a nejnovější technologii FPT Hi-eSCR2 (s novým katalyzátorem) pro splnění emisních předpisů EU Stage V. „Pokud jsou úpravy motoru ku prospěchu, proč ne, ale nesmějí se přehánět. Pak může nastat větší poruchovost kvůli velkému množství čidel,“ říká pan Nerušil a k další technické inovaci dodává: „Z konstrukčního hlediska a především v komfortu je krokem vpřed také nově použitý hydraulický poloaktivní systém odpružení kabiny a nápravy včetně možností nastavení.“

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Tématické tagy