Case IH už před mnoha lety u prvních traktorů modelové řady Magnum prezentoval myšlenku polopásového podvozku. Tehdy ale předběhl dobu, zemědělci na takovou koncepci nebyli připraveni. Naproti tomu čtyřpásový kloubový traktor modelové řady Quadtrac je na trhu už přes 20 let, jen u nás jich pracuje už přes sto. Case IH představil první polopásový Magnum Rowtrac v roce 2015, tehdy dokázal uspokojit poptávku po traktorech šetrných k půdě a s manévrovatelností klasických kolových traktorů. Firmě se jako jedné z prvních podařilo tuto koncepci dostat blíže do povědomí evropských zemědělců. Sice byly, jsou a budou na trhu i možnosti dodatečně kolový traktor vybavit polopásem, dokáže ale takový traktor nabídnout srovnatelné vlastnosti s tovární verzí? Polopásový podvozek nenajdeme jen u traktorů, ale také u sklízecích mlátiček Axial-Flow.
Traktory s polopásovým a pásovým podvozkem se na českých polích a v zemědělských podnicích uplatňují v řadě činností. Mezi největší výhody těchto koncepcí patří šetrnost k půdě, menší prokluz, a tím pádem lepší tah. V případě Rowtracu pásová jednotka před sebou tolik nehrne půdu a má až o 80 % větší styčnou plochu, čímž snižuje prokluz až o 10 %. Proto se traktory nejvíce uplatňují v agregaci se širokozáběrovými stroji na zpracování půdy a setí či hloubkovými kypřiči – ve srovnání s tím, co by zvládl kolový traktor, jsou zpravidla o dva až čtyři metry širší a disponují schopností pracovat ve větší hloubce (v závislosti na typu nářadí). Quadtrac navíc nabízí možnost připevnění zásobníku na volný prostor za kabinou nad zadní nápravou. Zásobník zde může sloužit jako zásoba hnojiva/osiva při setí. Váha a síla Quadtracu přijde vhod i při rozhrnování na silážní jámě.
Traktory jsou pásovým či polopásovým podvozkem vyrobeným přímo firmou Case IH opatřeny už ve výrobním závodě. Magnum je k dostání s kolovým či polopásovým podvozkem, provedení náprav se liší. Integrace pásové jednotky přímo při výrobě a přizpůsobení konstrukce nápravy pásové jednotce ve srovnání s dodatečnou montáží na jinak klasický kolový traktor přináší výhody v podobě vyšší spolehlivosti a zachování příznivé manévrovatelnosti, jakou disponuje kolový traktor. Nezřídka kdy tak Rowtrac můžeme potkat i na silnici v agregaci s kejdovači nebo na poli s překládacími vozy.
Pásová jednotka od Case IH vyvíjená přes dvacet let je složena ze třech odpružených pojezdových kladek a jednoho hnacího kola. Toto řešení přispívá k lepšímu vedení pásu, rozložení hmotnosti, snížení vibrací a kopírování terénu. Pás se automaticky napíná a v případě Quadtracu mají všechny čtyři jednotky nezávislé kopírování povrchu. Rowtrac a Quadtrac se často srovnává s traktorem s dvoupásovým podvozkem, oproti kterému přináší několik výhod, jako je větší kontakt s půdou, snazší překonávání překážek, šetrnější otáčení na souvratích a účinnější přenos výkonu na podložku. Traktory Quadtrac nyní přichází s inovovanou odpruženou pásovou jednotkou, která se dokáže efektivněji stranově kývat. Lépe také snáší vibrace, je jednodušší a pevnější, takže by měla být i příčinou delší životnosti.
Nový typ zesílené převodovky pro účinnější přenos výkonu
Motor traktoru Magnum je na rozdíl od jiných výrobců uložen nad přední nápravou, dochází tak k lepšímu rozložení hmotnosti. Pokud traktor táhne těžší nářadí, motor slouží i jako závaží. Traktor se tak nemusí příliš dotěžovat, takže má nižší spotřebu paliva, nižší opotřebení kol, lepší tahové vlastnosti apod.
V kolovém, ale i polopásovém provedení je k mání i nejvýkonnější Magnum 400 s jmenovitým výkonem 396 koní bez navýšení. Tento model je na rozdíl od ostatních Magnumů dostupný pouze s powershift převodovkou PowerDrive 21x5. Neočekává se tak od něj silniční doprava, ale spíše těžké tahové práce na poli. Jedná se o nový typ zesílené převodovky pro účinnější přenos výkonu. Oproti převodovce PowerDrive 19x4 se posunul celý pilový diagram. Obsluha traktoru to pozná například při těžších pracích na poli při pojezdové rychlosti od 8 do 14 km/h, kde má převodovka jemné odstupňování a řadí bez prodlevy – vylepšila se oblast hlavních pracovních rychlostí, aby byl výkon maximálně využit. Aby převodovka zvládla vysoké zatížení, konstruktéři zesílili tlumič torzních kmitů, změnili převodový poměr, zesílili části převodovky a upravili ozubená kola pro zvýšení životnosti. Převodovka se skládá ze dvou částí, které mají zesílené odlitky a spojky, optimalizované mazání, aby byl menší rozstřik oleje na ozubená kola - tím se zamezí výkonovým ztrátám. U ostatních Magnumů si budoucí majitel může zvolit i plynulou převodovku CVXDrive.
Na trh přišla nová generace modelové řady traktorů Magnum, která jako první v rámci Case IH přichází s technologií AFS Connect. Touto technologií byl nyní vybaven i Quadtrac a v budoucnu ji zdědí všechny modelové řady traktorů Case IH. Jedná se o nástroj umožňující správu dat, pozemků, provoz strojů a farmy. U Magnumů je již ve standardní výbavě. Jednou z mnoha výhod je funkce, díky které může dealer vzdáleně stroj hlídat, plánovat údržbu či servis, upozorňovat majitele na špatné používání traktoru a poskytovat tipy (ekonomické faktory apod.). Diagnostiku traktoru může technik provádět na dálku, aniž by přijel na farmu či pole.