Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 21.11. – svátek slaví Albert

Před 21 lety zoral Massey Ferguson 8280 rekordních 251 hektarů za den. Kombinace pluhů měla 17 radlic a tankování probíhalo za jízdy

Zveřejněno: 16. 1. 2023

Traktor Massey Ferguson 8280 v roce 2002 překonal světový rekord v orbě, když za pouhých 24 hodin zoral 251,376 ha francouzských polí. S výkonem 9 ha za hodinu překonal stroj MF 8280 o výkonu 387 koní předchozího rekordmana, stroj Case IH Quadtrac o výkonu 425 koní, o téměř 2 ha za hodinu. Traktor se svým sedmnáctiradličným pluhem oral v hloubce 27,35 cm.

Traktor Massey Ferguson 8280 využil přední a zadní pluh značky Gregoire Besson.

„Náš traktor Massey Ferguson 8280 oral rychleji, a dokonce o něco hlouběji než předchozí držitel rekordu, a to s menším výkonem,“ řekl tehdy Réne Boivin, generální marketingový manažer značky Massey Ferguson. „Velkou zásluhu na rekordním výkonu má vynikající motor a převodovka. Klíčem k úspěchu byl integrovaný řídicí systém, který umožnil obsluze využít každý dostupný výkon na maximum.“

Rekordní výkon byl proveden na zeleninové farmě o rozloze 800 ha poblíž obce Sanguinet v Bordeau v jihozápadní Francii a sledován oficiálními rozhodčími z Guinnessovy knihy rekordů. Orba začala v úterý 26. března ve 13:00 hodin a skončila ve středu 27. března ve 13:00 hodin.

Model Massey Ferguson 8280 byl vybaven vpředu neseným čtyřradličným pluhem a vzadu 13radličným poloneseným pluhem – oba pluhy značky Gregoire Besson. Kombinace pluhů měla záběr 8,5 metru.

Tmavá písčitohlinitá půda na zeleninové farmě o rozloze 800 ha poblíž obce Sanguinet v Bordeau v jihozápadní Francii.
Tmavá písčitohlinitá půda na zeleninové farmě o rozloze 800 ha poblíž obce Sanguinet v Bordeau v jihozápadní Francii.

Tmavá písčitohlinitá půda byla v předchozím roce osázena mrkví. Po sklizni byly jedním přejezdem polním kypřičem zpracovány hluboké koleje, které zanechal sklízeč. Aby se souprava nemusela na souvratích otáčet, byla pole zorána spirálovitě zvenčí dovnitř. Dokonce i doplňování paliva se provádělo za jízdy. Jediná doba, kdy pluhy nebyly v zemi a v pohybu, byla při přesunu z jednoho pole na druhé.

Massey Ferguson 8280 pracoval se standardní sériovou převodovkou Powershift 18/6. Traktor byl osazen motorem SISU. Výkon se zvýšil ze standardních 288 koní na 387 koní díky úpravě turbodmychadla a vstřikovacího systému. Dálkově ovládané senzory umožňovaly nepřetržité monitorování motoru, včetně teploty oleje a chladicí kapaliny. Pro extrémně prašné podmínky byl také upraven vzduchový filtr namontovaný na střeše poté, co byly při testovacích jízdách zaznamenány jeho ucpávky.

Aby se souprava nemusela na souvratích otáčet, byla pole zorána spirálovitě zvenčí dovnitř.
Aby se souprava nemusela na souvratích otáčet, byla pole zorána spirálovitě zvenčí dovnitř.

Elektronické ovládání závěsu (ELC) zajišťovalo přesné a zároveň flexibilní ovládání pluhů. Standardní ovládání zadního závěsu bylo spojeno se systémem Front Dual Control (volitelný u všech traktorů Massey Ferguson 8200), který zajišťoval přesné ovládání hloubky předního i zadního pluhu. Systém ELC integrovaný s palubním systémem Datatronic II sledoval a upravoval prokluz kol v průběhu celé akce, aby byla zajištěna maximální trakce, efektivní spotřeba paliva a co největší celkový výkon.

Trakci zlepšily také pneumatiky Michelin nové generace MACH X BIB 650-85 R38 vzadu a 600-7 R28 vpředu. Společnost BP (British Petroleum) poskytla palivo a olej pro motor a zadní nápravu. Tankování za jízdy probíhalo v pravidelných intervalech (200 litrů), aby se udržela stálá hmotnost traktoru. Řidičem byl Gérard Briez, zkušební inženýr z továrny v Beauvais, kde se traktor vyráběl, kterému pomáhal 18členný tým techniků a inženýrů.

Massey Ferguson díky rekordní orbě nashromáždil spoustu údajů, které poté využil při vývoji dalších traktorů.