Předchůdcem modelu Kamaz KT-240K měl být upravený nákladní vůz „Kentavr“, o kterém jsme informovali v minulém článku. Šlo o nákladní vůz upravený pro provoz v zemědělství.
V roce 1993 vypukl v továrně požár a práce na traktoru byly zastaveny. Konstruktéři se však myšlenky nevzdali a 31. října 1999 byl KT-240K představen veřejnosti jako testovací prototyp.
Během roku 2000 bylo 12 těchto traktorů použito pro polní práce v Tatarstánu, následně byly zahájeny přípravy na sériovou výrobu.
Traktor vážil 8,2 tuny, maximální zatížení činilo 20 tun. Všechna čtyři kola poháněl vznětový motor V8 o maximálním výkonu 240 koní. Světlá výška činila 385 mm, ale maximální rychlost byla pouhých 40 km/h. Konstruktéři z Kamazu vyvinuli stroj, který se svými technickými parametry vyrovnal traktorům stejné třídy. 75 % dílů použitých při konstrukci pocházelo z různých nákladních automobilů Kamaz, zatímco kabina byla převzata z traktoru VGT-130K z Volgogradu.
Traktor bylo možné používat nejen k orbě a kultivaci, ale také k hnojení polí a sklizni plodin. Traktor bylo možné použít k tahání návěsů s nosností až 20 tun. V roce 2001 byly připraveny všechny potřebné dokumenty pro výrobu ověřovací série.
Manažeři Kamazu však rozhodli, že výroba traktorů by byla nepraktická a příliš nákladná, a tak byl projekt definitivně zrušen.
Jak je z fotografií patrné, traktor využíval podobnou koncepci jako anglický JCB Fastrac. Fastrac přišel na trh v 90. letech minulého století a vyrábí se dodnes. Traktor má kabinu umístěnou centrálně a všechna čtyři kola mají podobnou velikost.