Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Rusové se inspirovali u Caterpillaru a 18 let vyvíjeli pasový traktor. Přesto se Ruslan slávy nedočkal

Zveřejněno: 7. 5. 2021

Vědecký výzkumný traktorový institut – NATI aktivně pracoval na novém pásovém traktoru již v 90. letech minulého století. Konstruktéři ze Sovětského svazu se inspirovali zámořskými kolegy. Rukama konstruktérů tak prošly návrhy traktoru Caterpillar s trojúhelníkovým tvarem pásových jednotek. S traktorem Agromash Ruslan tak můžeme vidět jistou podobnost.

I přes velká očekávání se traktor nedočkal uspokojivých prodejních výsledků. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev

Projekt dostal název „NATI-95“. Konstruktéři postavili prototyp s výkonem 250 koní. Ve srovnání se starými sovětskými modely traktorů měl nový stroj řadu inovativních prvků. Jde zejména o neobvyklý trojúhelníkový tvar pásových jednotek a pásy vyztužené gumou. Na traktoru bylo poprvé v historii domácího traktorového průmyslu použito pneumatické odpružení kol, aby se snížilo dynamické zatížení při jízdě po nerovném terénu. Celkem byly vyrobeny dva prototypy. Původně měl traktor převodovku Caterpillar, poté byla vyvinuta a testována převodovka vlastní (NATI).

Vlevo první prototyp a vpravo model v sériovém provedení. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev
Vlevo první prototyp a vpravo model v sériovém provedení. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev

Proč byl použit trojúhelníkový tvar pásů? Konstruktéři své počínání zdůvodnili tím, že tento tvar propůjčuje traktoru příznivé těžiště a není nutné používat závaží, které je důležité při agregaci těžkého zemědělského nářadí. Pásy vyztužené gumou zase umožňovaly vyšší mobilitutraktor se mohl pohybovat po zpevněných cestách, aniž by je ničil.

Kvůli rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 neměl NATI kapacity na další vývoj tohoto traktoru. Vývoj pak převzala společnost Agromash a traktor pojmenovala Agromash Ruslan. První prototyp vznikl v roce 2008. Je pozoruhodné, že u sériových traktorů Agromash Ruslan výrobce upustil od pneumatického odpružení, místo toho použil torzní tyče. V roce 2011 byly testy dokončeny a traktor mohl jít do sériové výroby.

První prototyp při prvním testování. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev
První prototyp při prvním testování. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev

Agromash Ruslan je výkonný traktor šesté trakční třídy, který může provádět celou řadu zemědělských prací na všech půdách. Patří do tzv. trakční třídy 6. Motorový prostor nebyl uzpůsoben pro motor ruské výroby, byl vybaven moderním motorem Cummins QSM11 s výkonem 340 koní, který je mezi ostatními výrobci traktorů velmi oblíbený. Agromash to zdůvodnil tím, že motory domácí výroby nejsou dostatečně spolehlivé. Motor spolupracuje s hydromechanickou 16stupňovou převodovkou, která byla nově vyvinutá výzkumným ústavem, jež je součásti koncernu Tractor Plants. Zajímavostí je, že hnací kolo pásové jednotky je umístěno nad zemí. To proto, aby se snížilo zatížení nápravy. Je také méně náchylné na opotřebení od nečistot a chráněno před nárazovým zatížením. Pryžové pásy dodávají Číňané.

I přes velká očekávání se traktor nedočkal uspokojivých prodejních výsledků. Na Východě nejde prakticky na polích vidět. Důvodem je vysoká cena a mnohým Rusům se nelíbí díly ze zahraničí. Převládají názory, že měl být traktor sestaven z domácích dílů. Dodávka náhradních dílů ze zahraničí do Ruska je totiž mnohdy problémová (i kvůli uvaleným sankcím). Kolem výrobce Agromash také panuje řada pochybností.