Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 22.11. – svátek slaví Cecílie

Rusové se pokusili pásové traktory osadit koly, skončilo to naprostým fiaskem

Zveřejněno: 20. 8. 2021

Ke konci minulého století se na území Ruska a okolních států poptávka po pásových traktorech snižovala. Velcí výrobci těchto typů traktorů se museli přizpůsobit novým požadavkům trhu. Stále větší oblibu si totiž získávaly kolové traktory.

S klesající poptávkou po pásových traktorech donutilo ruské traktorové závody přemýšlet nad optimalizací výrobního programu. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev

Mnoho ruských zemědělců přestavělo nejrozšířenější pásové traktory DT-75 na kolové verze. Většinou v domácích podmínkách. Existují však případy, kdy se o to snažily i ruské traktorové závody.

Volgogradský traktorový závod (VTZ) a Altajský traktorový závod proslul výrobou pásových traktorů. Tito výrobci nemohli (nebo nechtěli) rychle přeorientovat výrobu na kolové traktory. Nejprve se rozhodli k zajímavému kroku. Došlo k pokusům nasadit kola na pásový traktor DT-75. Trojice stejně velkých kol na každé straně traktoru nebyla řízena – nezatáčela. Traktoru tedy zůstal jeden z obecných konstrukčních problémů pásových vozidel - pro změnu směru jízdy musel řidič přibrzdit a zpomalit jeden z pásů.

Kolový DT-75KP měl mizernou manévrovatelnost.  Zdroj foto - Dmitrij Balakirev
Kolový DT-75KP měl mizernou manévrovatelnost. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev

Traktor dostal označení DT-75KP. Mohl vyvinout rychlost až 30 km/h. Takový traktor už nezničil asfaltový povrch, mohl se po takových silnicích pohybovat sám. Ale pokud jde o ovladatelnost, byla horší než u klasických kolových traktorů.

DT-75 byl zkonstruován jako pásový traktor, kolový podvozek různých typů se neosvědčil. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev
DT-75 byl zkonstruován jako pásový traktor, kolový podvozek různých typů se neosvědčil. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev
Později vznikl model DT-75DK. Ten už využíval klasický traktorový kolový podvozek – tedy velká zadní kola a malá přední kola s možností natáčení.

Toto měla být ruská naděje v oblasti kolových traktorů. Bohužel se z nějakého důvodu nedostal do výroby. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev
Toto měla být ruská naděje v oblasti kolových traktorů. Bohužel se z nějakého důvodu nedostal do výroby. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev

Výše zmíněné modely se nikdy do sériové výroby nedostaly. VTZ se raději rozhodl věnovat úsilí do modernizace modelových řad svých stávajících traktorů a do vývoje pásového traktoru VT-130. Na jeho základě pak vznikl prototyp kolového modelu DT-75KPM/VT-130K. Ten už měl propracovanější konstrukci řízení, obě natáčecí stejně velká kola a hydraulický posilovač řízení. Do sériové výroby se z nějakého důvodu nikdy nedostal. Jeden opuštěný prototyp se dokonce stále nachází v opuštěných výrobních halách VTZ. VTZ ve svých výrobních halách dodnes vyrábí pouze pásové traktory pod značkou Agromash. Traktory jsou vyráběny pro stejnojmenný koncern Agromash, ten už však má v nabídce i kolové traktory.

Opuštěný VT-130K v bývalé dílně VTZ. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev
Opuštěný VT-130K v bývalé dílně VTZ. Zdroj foto - Dmitrij Balakirev